Automatyczne terminale pocztowe jeszcze w 2012 roku pojawią się w ofercie InPost. Po Paczkomatach, które zdobyły rynek nie tylko polski, ale opanowują cały świat - firma szykuje kolejną nowinkę w branży pocztowej. Wprowadza na europejski rynek automatyczne terminale, mogące w przyszłości zastąpić tradycyjne placówki pocztowe.
Najnowszą propozycją Grupy Integer (do której należy marka InPost) jest automatyczny terminal pocztowy, łączący funkcjonalność paczkomatu, listomatu i bankomatu. Projekt realizowany jest wspólnie z firmą NCR, globalnym producentem bankomatów. Urządzenie zostało zaprezentowane po raz pierwszy w dniach 18-20 września podczas targów PostExpo w Brukseli. Międzynarodowi operatorzy pocztowi wykazywali duże zainteresowanie najnowszą propozycją Integer.pl i będą testować pierwsze terminale tego typu jeszcze w 2012 roku.
Ideą automatycznego terminala pocztowego jest przede wszystkim poprawa efektywności operatorów pocztowych, a docelowo – również zastępowanie klasycznych placówek pocztowych. Automat umożliwia nie tylko odbiór listów oraz paczek, ale pozwala również na wpłatę i wypłatę gotówki oraz realizację prostych usług finansowych takich jak płacenie rachunków czy transfery pieniężne. Funkcjonalność urządzenia zapewni całodobowy system obsługi. Automatyczne terminale pocztowe będą działać – podobnie, jak Paczkomaty - 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, bez kolejek i w dogodnej dla klientów lokalizacji.
Automatyzacja łączy w ramach jednego urządzenia wielu procesów z pogranicza usług logistyczno-pocztowych i finansowych. Automat pocztowy to z jednej strony gwarancja realizacji usług pocztowo-kurierskich, bazujących na zaawansowanych technologicznie rozwiązaniach, a z drugiej - możliwość korzystania z produktu tak prostego w obsłudze, jak tradycyjny bankomat.
Aktualnie – ze względu na ogromną liczbę nierentownych placówek pocztowych na całym świecie – potencjał rynku, na którym mogą być wdrożone automaty pocztowe obejmuje około 670 tys. punktów. Ze względu na powszechny charakter świadczonych tam usług, nie mogą być one – zgodnie z przepisami prawa – zamykane. Tym samym mają szansę zapoczątkować nieuniknione zmiany w regulacjach poszczególnych państw, ograniczające aktualnie możliwość wdrażania innowacji w obszarze tradycyjnych usług pocztowych.
- Paradoksalnie automat pocztowy to usługa, która nie tylko rewolucjonizuje – z perspektywy klientów indywidualnych – sektor pocztowy, ale przede wszystkim ma ogromne szanse przyczynić się do ograniczenia kosztów funkcjonowania Poczty Polskiej. Automatyczny terminal pocztowy z powodzeniem może zastąpić niewielką placówkę, zlokalizowaną np. na terenach wiejskich lub być doskonałym uzupełnieniem funkcjonujących placówek, źródłem wartości dodanej dostarczanej Klientom. InPost zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wdrożenia i serwisowania sieci automatów pocztowych, natomiast Poczta Polska będzie odprowadzała nam jedynie określony procent z opłaty za realizację danej usługi. Jestem przekonany, że to genialne rozwiązanie, zwłaszcza w kontekście trudności finansowych operatora narodowego, związanych z utrzymywaniem małych, nierentownych placówek – przekonuje Rafał Brzoska prezes InPost.
(źr. Grupa Integer.pl)