Dodaj ogłoszenie o pracy


Wynajem długoterminowy częściej wybierany przez przedsiębiorców

Wynajem długoterminowy to finansowanie floty poprzez stałe, miesięczne raty, które obejmują zarówno zużycie eksploatacyjne pojazdu, jak i jego amortyzację. Oznacza to, że właścicielem aktywów jest firma zewnętrzna, której w ramach umowy można przekazać także odpowiedzialność za ubezpieczenie, stan techniczny i serwis pojazdów. W praktyce wynajem długoterminowy coraz częściej staje się elementem strategii zarządzania flotą i alternatywą dla jej zakupu. Zmniejszając wydatki na aktywa trwałe, zyskuje się wolne środki, które można przeznaczyć na dalsze inwestycje. Główną zaletą wynajmu jest łatwość dostępu, bowiem stroną umowy jest zwykle producent lub dostawca sprzętu, a nie bank czy firma leasingowa. Nie ma także konieczności dokonywania początkowej wpłaty i angażowania kapitału.

 

Elastyczność w cenie
Oferta zarówno wynajmu, jak i leasingu, choć kojarzona do niedawna jedynie z pojazdami, jest stale poszerzana i obejmować może m.in. nieruchomości, oprogramowanie czy park maszynowy. Liczba przedsiębiorstw rezygnujących z zakupu maszyn budowlanych, przyczep czy urządzeń do transportu wewnętrznego i decydujących się na leasing lub wynajem długoterminowy systematycznie rośnie. - Podobnie jak większość firm staramy się minimalizować nasze inwestycje w aktywa trwałe, a co za tym idzie wykazywać wysoki zwrot z inwestycji. Do niedawna jedynym obszarem, w którym robiliśmy wyjątek były wózki widłowe. Posiadanie własnej floty wynikało z braku satysfakcjonujących nas rozwiązań alternatywnych. Ta sytuacja uległa zmianie w momencie nawiązania współpracy z firmą STILL, która zaproponowała nam wynajem długoterminowy, na warunkach spełniających nasze oczekiwania w zakresie elastyczności oraz kompleksowości  - mówi Thomas Jansson dyrektor finansowy w firmie DSV w Polsce.

 

DSV na umowach długoterminowych
Dla firmy dysponującej ponad 85 tys. m2 powierzchni magazynowej, kluczowe znaczenie ma jakość usług dodatkowych, oferowanych przez zewnętrznego dostawcę. Umowa współpracy, w ramach której STILL dostarczy w sumie prawie 50 pojazdów na zasadzie wynajmu długoterminowego, obejmuje także pakiet serwisowy typu Full Service. - Kompleksowe usługi w zakresie kontroli i naprawy sprzętu pozwalają z góry oszacować ponoszone przez przedsiębiorstwo koszty. W ramach wykupionej umowy, firmy mają zapewnioną stałą opiekę serwisową użytkowanych maszyn oraz gwarancję ciągłości pracy, bez ryzyka przerw spowodowanych niesprawnymi podzespołami – mówi Paweł Włuka z firmy STILL Polska.

Kluczowe jest także przejęcie na siebie pełnej odpowiedzialności za stan techniczny pojazdów, a w razie awarii udostępnienie maszyn zastępczych. Osiąga się w ten sposób pełną dyspozycyjność floty, co pozwala zmniejszyć liczbę dostępnych na wyposażeniu maszyn. Takie rozwiązanie umożliwiło wymianę starej floty własnych 90 wózków widłowych na zaledwie 70 nowych w wynajmie, przy zachowaniu wysokiej efektywności. Dodatkowo jest gwarancja zwrotu znacznej części floty, przed zakończeniem pięcioletniego kontraktu, bez konieczności ponoszenia kosztów kar z tego tytułu.

 

Wynajem i leasing w górę
Według danych udostępnionych przez Związek Polskiego Leasingu za 2011 rok, jego członkowie sfinansowali maszyny o aktywach wartości 10 797 mln zł netto. Oznacza to wzrost udziału tego segmentu o 23 proc. w stosunku do poprzedniego roku, co zdaniem ekspertów jest spowodowane efektywnym wykorzystaniem mocy produkcyjnych w przedsiębiorstwach wytwórczych oraz wysokiego poziomu produkcji sprzedanej. Trend widoczny jest nie tylko w Polsce, bowiem łączna wartość europejskiego rynku leasingu, który wynosi obecnie 222 miliardów euro, wzrosła o 6,9 proc. w porównaniu do 2010 roku.
(źr. STILL)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.