Dodaj ogłoszenie o pracy


Wzrost kosztów w transporcie drogowym

Profesor Zdzisław Kordel ogłosił kolejną prognozę średniego kosztu 1 wozokilometra, która wynosi 3,31 zł (0,75 EUR). Porównując ten koszt do poprzednich miesięcy, jest on nieco wyższy, ale i tak niższy o 11 proc. w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku.

Jak podaje profesor Zdzisław Kordel,  na  poziom kosztów w lutym wpływ mają poniższe zmienne:
 - koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych -  1,09 zł (33 proc. całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia - 0,17 zł (5,2 proc. całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne -  0,37 zł (11,2  proc. całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji Kierowców wliczając w to ZUS -  0,82 zł (24,8  proc. całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu -  0,22 zł (6,5 proc. całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów -  0,49 zł (14,9 proc. całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,15 zł (4,4  proc. całkowitego kosztu).

Wpływ kursu euro
Wzrost wysokiego kursu euro w stosunku do złotówki, który utrzymuje się od grudnia ubr. przełożył się na zmniejszenie ilości zamówień na rynku transportowym. Producenci czekali ze zleceniami importu towarów do Polski na osłabienie kursu euro. Obecnie kurs euro dalej pozostaje na wysokim poziomie w stosunku do złotówki, co nie sprzyja zamówieniom importowym na transport do Polski.
Istotnym czynnikiem jest również poziom inflacji, ponieważ występuje zależność, zgodnie z którą kraj z wysoką inflacją będzie borykał się z podobnie szybkim spadkiem wartości swojej waluty. Ta w Polsce pozostaje nadal na niskim poziomie. Rozpatrując kursy walutowe w ujęciu krótkoterminowym, największy wpływ na notowania mają przepływy kapitałów krótkoterminowych, czyli kapitał pieniężny inwestorów lokujących wolne środki w depozyty w krajowych bankach, obligacjach skarbowych, korporacyjnych czy akcjach krajowych przedsiębiorstw notowanych na giełdzie.

(źr. Blogtransportowy.pl)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.