Dodaj ogłoszenie o pracy


Wnioski z pierwszej kontroli MiLog w Polsce!

Na początku października zakończyła się jedna z pierwszych kontroli MiLog dotyczących polskiego przewoźnika wykonującego transport drogowy pojazdami ciężarowymi na terenie Niemiec. Całe środowisko transportowe wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe czekało na wyniki tego postępowania, które przeprowadził niemiecki Urząd Celny. Mnogość interpretacji dotyczących sposobu wyliczania dopłaty do wynagrodzenia za pracę kierowcy na terenie Niemiec oraz różnorakie opinie na ten temat powodowały wiele spekulacji i obaw w polskim środowisku transportowym.

W interpretacji przepisów MiLog niektórzy eksperci twierdzili, iż dodatki właściwe delegacji pracownika tj. diety czy ryczałty noclegowe nie mogą zostać uznane jako składnik płacy minimalnej, znacząco zawyżając w ten sposób wartość wyrównania do płacy minimalnej w Niemczech. Po pierwszej kontroli, już wiadomo że obawy przed zaliczeniem tychże składników były bezpodstawne, a niemiecki Urząd Celny w pełni zaakceptował praktykę wliczania do płacy minimalnej ryczałtu noclegowego oraz diety pomniejszonej stosownie według wytycznych niemieckiego ministerstwa finansów, kończąc kontrolę bez nakładania kary finansowej na polskiego przewoźnika. Wynikiem potwierdzonego przez Niemiecki Urząd Celny sposobu rozliczenia jest brak dodatkowych kosztów pracowniczych dla firm, które wypłacały pełen ryczałt noclegowy i odpowiednio dostosowaną dietę (co od września 2014 r. stało się powszechną praktyką firm transportowych).

Natomiast elementem koniecznym pozostaje comiesięczne prawidłowe rozliczenie godzin pracy na terenie Niemiec i skonfrontowanie tych wyliczeń z wynagrodzeniem wynikającym z umowy o pracę oraz należnościami wypłaconymi z tytułu podróży służbowych. Jeżeli wynik porównania wykaże, że dopłaty do MiLoG nie wystąpiły, firma transportowa nie jest zobligowana do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia za pracę na terenie Niemiec.

Więcej na temat MiLog przeczytasz tutaj: MiLog - czy można uniknąć pełnego dokumentowania pracy kierowcy?MiLog – o czym wiedzieć powinieneś?

(źr. Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.