Dodaj ogłoszenie o pracy


Wnioski z pierwszej kontroli MiLog w Polsce!

Na początku października zakończyła się jedna z pierwszych kontroli MiLog dotyczących polskiego przewoźnika wykonującego transport drogowy pojazdami ciężarowymi na terenie Niemiec. Całe środowisko transportowe wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe czekało na wyniki tego postępowania, które przeprowadził niemiecki Urząd Celny. Mnogość interpretacji dotyczących sposobu wyliczania dopłaty do wynagrodzenia za pracę kierowcy na terenie Niemiec oraz różnorakie opinie na ten temat powodowały wiele spekulacji i obaw w polskim środowisku transportowym.

W interpretacji przepisów MiLog niektórzy eksperci twierdzili, iż dodatki właściwe delegacji pracownika tj. diety czy ryczałty noclegowe nie mogą zostać uznane jako składnik płacy minimalnej, znacząco zawyżając w ten sposób wartość wyrównania do płacy minimalnej w Niemczech. Po pierwszej kontroli, już wiadomo że obawy przed zaliczeniem tychże składników były bezpodstawne, a niemiecki Urząd Celny w pełni zaakceptował praktykę wliczania do płacy minimalnej ryczałtu noclegowego oraz diety pomniejszonej stosownie według wytycznych niemieckiego ministerstwa finansów, kończąc kontrolę bez nakładania kary finansowej na polskiego przewoźnika. Wynikiem potwierdzonego przez Niemiecki Urząd Celny sposobu rozliczenia jest brak dodatkowych kosztów pracowniczych dla firm, które wypłacały pełen ryczałt noclegowy i odpowiednio dostosowaną dietę (co od września 2014 r. stało się powszechną praktyką firm transportowych).

Natomiast elementem koniecznym pozostaje comiesięczne prawidłowe rozliczenie godzin pracy na terenie Niemiec i skonfrontowanie tych wyliczeń z wynagrodzeniem wynikającym z umowy o pracę oraz należnościami wypłaconymi z tytułu podróży służbowych. Jeżeli wynik porównania wykaże, że dopłaty do MiLoG nie wystąpiły, firma transportowa nie jest zobligowana do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia za pracę na terenie Niemiec.

Więcej na temat MiLog przeczytasz tutaj: MiLog - czy można uniknąć pełnego dokumentowania pracy kierowcy?MiLog – o czym wiedzieć powinieneś?

(źr. Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.