Dodaj ogłoszenie o pracy


Colliers prognozuje najbliższą dekadę dla sektora usług logistycznych w Europie

Z danych najnowszego raportu Colliers International dotyczącego sektora logistycznego w regionie Europy i Bliskiego Wschodu wynika, że prognozowany wzrost gospodarczy w Europie Wschodniej oraz cele dotyczące ochrony środowiska wyznaczone dla regionu przez Unię Europejską będą miały największy wpływ na rynek logistyczny i rozwój infrastruktury w Europie.

 

Raport analizuje różne środki transportu: drogowy, kolejowy, morski i lotniczy oraz ich rozwój w ciągu najbliższych dziesięciu lat.
- Usługi logistyczne bazują na efektywności kosztowej oraz czasowej, a klienci zwracają uwagę na kompleksowy i globalny charakter świadczonego serwisu. Kolej ma przed sobą ogromny potencjał i zdecydowanie mogłaby spełnić wszystkie z wymienionych potrzeb. Jednak obecnie infrastruktura kolejowa wymaga fundamentalnych usprawnień, które, moim zdaniem zajmą wiele lat. Dopóki sytuacją nie ulegnie zmianie transport drogowy nadal będzie dominował nad przewozem kolejowym – komentuje Tomasz Kasperowicz, Partner w Dziale Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers International. - Dalszemu rozwojowi kolei sprzyja wzrastająca potrzeba transportu na długie międzykontynentalne dystanse oraz rosnąca świadomość ekologiczna coraz bardziej wpływająca na przemysł. Pod tymi względami transport kolejowy przoduje i jego znaczenie będzie coraz większe na przestrzeni kolejnych lat – dodaje Kasperowicz. 

 

Główne wnioski z raportu Colliers:
Wartość Produktu Krajowego Brutto ma duży wpływ na sytuację sektora logistycznego oraz rozwój centrów logistycznych. Prognozowany wzrost ekonomiczny w Europie Środkowej i Wschodniej będzie wymagał zmian w infrastrukturze obsługującej rynek logistyczny.
Rozbudowa sieci autostrad jest priorytetem dla krajów Środkowej i Wschodniej Europy. Istniejące obecnie drogi ekspresowe ze znacznie niższą nośnością nie służą rozwojowi transportu drogowego.
Niezwykle ważne jest usprawnienie komunikacji pomiędzy Europą Wschodnią, a Zachodnią, dlatego większość planowanych inwestycji drogowych będzie się koncentrować na wschodzie Europy. Ulepszona infrastruktura drogowa będzie miała kluczowy wpływ na rozlokowanie centrów dystrybucyjnych operatorów logistycznych.
Pomimo ugruntowanej, w ciągu ostatniego stulecia, pozycji transportu drogowego, jako najbardziej elastycznego oraz opłacalnego środka transportu, szala może się przechylić na korzyść transportu kolejowego, biorąc pod uwagę choćby względy środowiskowe oraz finansowe, szczególnie przy transporcie na średnich dystansach.   
Kolej jest bardziej opłacalnym środkiem transportu na długich dystansach i jest znakomitym rozwiązaniem przy transporcie angażującym różne rozwiązanie komunikacyjne. Umożliwia to transport danego ładunku w jednym kontenerze, bez potrzeby przeładunku jego zawartości. 
Kolej, jako środek transportu przyjazny środowisku naturalnemu, będzie wiodła prym w realizacji norm Unii Europejskiej dotyczących ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Konieczna będzie jednak rozbudowa sieci połączeń kolejowych.  
Rozwój infrastruktury kolejowej w Europie nie może skupiać się jedynie na tym regionie. Pytanie również, czy środki przeznaczone na inwestycje w kolej zostaną przeznaczone na usprawnienie transportu towarów, czy raczej na szybką kolej pasażerską. 

 

Więcej nt. raportów rynkowych na stronie www.colliers.com

(źr. Colliers International)

 

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.