Dodaj ogłoszenie o pracy


Rynek przewozów kolejowych towarów na minusie – UTK podsumował rok 2104

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) opublikował dane statystyczne dotyczące przewozów kolejowych towarów za rok 2014 r. Jak wynika z danych opublikowanych przez UTK, rynek kolejowy odnotował spadek za ubiegły rok w przewozach towarowych ogółem w stosunku do roku 2013 pod względem przewiezionej masy o 1,87 proc. (z 233215,10 tys. ton w 2013 do 228856,89 tys. ton w 2014), a pod względem wykonanej pracy przewozowej o 1,52 proc. (z 50 870,50 mln tono-km w 2013 do 50 096,76 mln tono-km w 2014).

Jeśli chodzi o udział przewoźników kolejowych w rynku, to pod względem ilości przewiezionej masy towarów liderem w roku 2014 pozostała Grupa PKP Cargo z ponad 48 proc. udziałem w ilości przewiezionych ładunków oraz z ponad 57 proc. udziałem w rynku pod względem wykonanej pracy przewozowej. Na kolejnych miejscach pod względem przewiezionej masy towarów znaleźli się DB Schenker Rail Polska z 18,55 proc. udziałem, dalej Grupa CTL (razem spółki: CTL Train, CTL Logistics i CTL Rail) na poziomie 5,7 proc. oraz PKP LHS z 4,66 proc. i Lotos Kolej mający udział w rynku na poziomie 4,65 proc.

Biorąc natomiast pod uwagę wykonaną pracę przewozową udział przewoźników kolejowych w rynku nieco inaczej się rozkłada, tuż za PKP Cargo znalazł się Lotos Kolej z 8,87 proc. udziałem, dalej PKP LHS 7,06 proc., Grupa CTL 6,71 proc. (CTL Logistics i CTL Rail) oraz DB Schenker Rail Polska 5,10 proc.

Zgodnie z danymi UTK, na rynku przewozów towarowych w 2014 roku przewozy towarowe realizowało 67 przewoźników kolejowych na podstawie licencji WPR wydanej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

(źr. infografiki: Urząd Transportu Kolejowego / Przewozy Towarowe 2014)


(red/za inf. UTK)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.