Dodaj ogłoszenie o pracy


Praca dla młodych – jak wyróżnić się w gąszczu ofert stażów i praktyk?

Przedsiębiorstwa mają coraz więcej ofert pracy dla młodych ludzi, chcą wyłapać z rynku jak najwcześniej tych najwartościowszych kandydatów. Stworzenie atrakcyjnej oferty dla studentów i absolwentów szkół średnich to dzisiaj jedno z największych wyzwań działów HR.  
W 2014 r. opublikowano ponad 7,9 tys. ogłoszeń o praktykach i stażach na największym portalu ogłoszeniowym Pracuj.pl. Na pogramy stażowe najchętniej rekrutowały firmy z branży IT, finansów i handlu. Nie brakuje też ofert z branży logistycznej.
- Aktualne pokolenie, które rozpoczyna u nas staż, to osoby bardzo ambitne i ciekawe świata, ale również znające doskonale swoją wartość i ceniące realizację własnych pasji.  Korzystamy na tym, że są młodzi i  nie boją się wyzwań, kontaktów z osobami wysoko postawionymi w organizacji, od których sami też chcą czerpać jak najwięcej. Podchodzą do najtrudniejszych zadań z dużą dawką motywacji i optymizmu – mówi Wioleta Wąsik, talent manager w Grupie Żywiec.
Jednak, podobnie jak w rekrutacji pracowników, tak i w obszarze rekrutacji stażystów, na pracodawców czeka wiele wyzwań. Między innymi związanych z odpowiednim przygotowaniem ogłoszenia czy kontaktem z kandydatem na każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Dobre przygotowanie do rekrutacji to podstawa, gdyż stanowi ona najczęściej pierwszy kontakt stażysty z firmą. Warto ten potencjał wykorzystać.
Ciekawe oferty pracy
Oferty pracy, które są czytelne, ciekawie skonstruowane, mają jasny przekaz, a także informacje o korzyściach, jakie będzie miał kandydat z udziału w stażu, z pewnością przyciągną uwagę. Równie istotne jest precyzyjne określenie wymagań wobec stażysty, zakresu obowiązków, czasu trwania stażu i ewentualnego wynagrodzenia. W przypadku studentów i świeżych absolwentów największy akcent należy położyć na perspektywę rozwoju i szanse na zatrudnienie po odbyciu okresu przewidzianego w programie. Kolejny krok to publikacja ogłoszenia w odpowiednich źródłach. Nowoczesny pracodawca, dla którego liczy się opinia kandydatów, nie powinien również zapominać o jakości firmowej strony www i zakładki „Kariera”. Jeśli prowadzona jest niedbale, a zamieszczone oferty są nieaktualne, to zapewne kandydat nie wyśle do danej firmy swojej aplikacji. Dobrze, jeśli obok bieżących ofert pracy taka zakładka posiada również część poświęconą stażom i praktykom. To dowód na stałe zainteresowanie firmy taką formą współpracy, a nie tylko sposób na wypełnienie luki etatowej, na przykład w okresie urlopowym.
Rozmowa kwalifikacyjna
Rozmowa kwalifikacyjna powinna przede wszystkim opierać się na sprawdzeniu motywacji, zainteresowań i pomysłów na karierę kandydatów. Właśnie to w dużej mierze determinuje późniejsze odnalezienie się w roli stażysty i skuteczne realizowanie zadań. Ponadto, po tym jak przedstawimy nasze wymagania oraz perspektywy dalszego rozwoju, warto przyszłym stażystom dać możliwość samodzielnego wskazania, jak mogą wykorzystać wiedzę zdobytą podczas studiów. Warto podkreślić, że programy stażowe stanowią dla nas także dodatkową wartość.
Przebieg stażu
O dobrze zorganizowanym stażu, czyli całym jego przebiegu decyduje zakończenie. Nawet jeśli ostatecznie kandydat nie otrzyma oferty pracy, rekruterzy powinni pozostać z nim w stałym kontakcie. Dobrą praktyką jest przesyłanie informacji o tym, co dzieje się w firmie i zapraszanie do nowych rekrutacji. Cennym źródłem informacji o jakości staży są ankiety on-line, które kandydaci wypełniają po ich odbyciu. To bezcenne źródło wiedzy, na co zwracać uwagę i jak zachęcić przyszłych kandydatów do aplikowania.
Staże i praktyki w logistyce
Branża logistyczna również oferuje młodym ludziom coraz więcej możliwości rozwoju zawodowego w postaci programów stażowych i praktyk, zarówno w kraju jak i zagranicą. Nie tylko studenci mają szansę poznania rynku pracy w logistyce, ale także już uczniowie szkół średnich, po których coraz chętniej sięgają firmy kurierskie, czy też zajmujące się logistyką magazynową. Firmy logistyczne - trzeba przyznać – stają się coraz bardziej aktywne w pozyskiwaniu młodych ludzi do pracy. Specjaliści i managerowie chętniej angażują się we współpracę merytoryczną z uczelniami wyższymi, rozwijając w ten sposób programy nauczania o część praktyczną. W ubiegłym roku ruszyły też pierwsze programy nauki dualnej, czyli połączenia pracy z nauką (np. 5 miesięcy nauki i 5 miesięcy pracy, za którą młody człowiek otrzymuje wynagrodzenie). Program taki uruchomiła m.in. Wyższa Szkoła Logistyki z Poznania, powołując wcześniej Radę Pracodawców, dzięki czemu organizuje różne formy aktywizacji zawodowej młodych ludzi. Niektóre firmy zatrudniają np. wyłącznie absolwentów, oferując im na starcie szkolenia z twardych kompetencji, aby szybko wdrożyć ich do pracy. Niestety to czego nadal brakuje branży logistycznej, to skuteczny employer branding. Studenci (zwłaszcza z kierunków pozalogistycznych) niestety nie znają dobrze rynku logistycznego, a branża niestety, nie inwestuje wystarczająco w działania wizerunkowe aby ułatwić młodym osobom dostęp do całej gamy oferty stażowej, którą prezentuje rynek. Niektórzy ograniczają się wyłącznie do ogłoszeń, co niestety jest stanowczo za mało. Jak podkreśla eRecruitment Solutions - najlepsi stażyści trafią do tych, którzy będą potrafili wyjść naprzeciw oczekiwaniom młodego pokolenia, tworząc atrakcyjne i ciekawe oferty. A tym samym utrwalą wizerunek pracodawcy gwarantującego rozwój kariery, który szanuje kandydata i pracownika na każdym etapie kontaktu i współpracy.

(red)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.