Operator intermodalny - spółka Cargosped, będąca częścią Grupy PKP Cargo, uruchomiła pierwsze stałe połączenie intermodalne, tzw. pociąg operatorski, który cztery razy w tygodniu będzie regularnie kursował między trójmiejskimi portami a terminalem w Poznaniu-Franowie. Docelowo w I kwartale 2015 r. spółka planuje zwiększenie liczby połączeń do siedmiu pociągów w tygodniu, jeżdżących naprzemiennie w obu kierunkach.
Bardzo ważną, integralną częścią projektu jest oferta „ostatniej mili”. Cargsoped dysponuje własnymi naczepami oraz bezpośrednio współpracuje z grupą przewoźników drogowych, co pozwala na dostarczenie ładunków „do drzwi” finalnego odbiorcy. Na własnym terminalu w Poznaniu-Franowie Spółka oferuje również przeładunek, składowanie krótko- i długoterminowe oraz usługi depotowe. Nowe połączenie otwarto w głównej mierze z myślą o spedytorach i armatorach obecnych na polskim rynku.
- Transport intermodalny stanowi kluczowy element strategii naszej firmy. Jesteśmy liderem przewozów intermodalnych w Polsce i chcemy wzmacniać naszą pozycję. Uruchomienie takich połączeń jak to pomiędzy Trójmiastem i terminalem intermodalnym Poznań-Franowo to potwierdzenie, że dzięki wyspecjalizowanym spółkom zależnym Grupa PKP Cargo może oferować szerokie usługi operatora logistycznego – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych. Kompetencje te będziemy intensywnie rozwijać – dodaje.
Pociąg operatorski cztery razy w tygodniu wyrusza z gdyńskiego Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, Gdynia Containter Terminal oraz Terminala Kontenerowego DCT Gdańsk i - po połączeniu w Zajączkowie Tczewskim - dociera do Terminala Kontenerowego w Poznaniu-Franowie. Połączenie importowe z Trójmiasta do Wielkopolski wyrusza o godzinie 13.30, natomiast eksportowe z Poznania-Franowa do Gdyni i Gdańska - o 17.30. Każdy skład pociągu konfigurowany jest zgodnie z potrzebami klientów. Jego pojemność wynosi ok 92 TEU (czyli 92 kontenerów 20 stopowych). Klienci mogą skorzystać także z opcji przewozu kontenerów oraz naczep siodłowych.
- Nasz pociąg operatorski jest nowatorskim projektem w skali kraju. Jesteśmy przekonani, że jego częstotliwość i regularność sprawią, że stanie się alternatywą dla transportu drogowego. Dodatkowo, stworzony serwis intermodalny zainicjował współpracę pomiędzy szwedzkim operatorem intermodalnym, armatorem i spółką CARGOSPED. Wspólnie z Green Cargo i Stena Line połączyliśmy terminale kontenerowe w Szwecji z terminalem w Poznaniu. W planach mamy kolejne stałe połączenia intermodalne, które połączą, m.in. porty polskie z naszymi terminalami w Warszawie i Gliwicach – mówi Szymon Mikołajczak, członek zarządu Cargosped.
Przewozy intermodalne są strategicznym obszarem działalności PKP Cargo, ponieważ jest to najdynamiczniej rozwijająca się branża na rynku. Obecnie poziom tzw. konteneryzacji przewozów w Polsce jest sześciokrotnie niższy niż średnia europejska. Według ekspertów firmy, w najbliższych latach ta różnica będzie się zmniejszać.
(źr. Cargosped)