Dodaj ogłoszenie o pracy


Jakie perspektywy rozwoju mają polskie porty morskie?

Polskie porty morskie w 2013 roku. Podsumowanie i perspektywa na przyszłość. – to najnowszy raport Zespołu Actia Consulting, który zawiera informacje dotyczące wyników działalności polskich portów morskich, uwzględniające obroty całkowite oraz strukturę przeładunków w ubiegłym roku. Raport podsumowuje poprzedni rok w branży portowej oraz zawiera perspektywy na 2014.

Uzyskany w 2013 roku wynik dotyczący całkowitych przeładunków polskich portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu okazał się rekordowym i wyniósł 70,67 mln ton (+10,5 proc.). Największym polskim portem pozostaje Gdańsk, którego obroty przekroczyły trzydzieści milionów ton. Największy przyrost przeładunków obserwowano w grupach: węgiel i koks (+3,53 mln ton), ładunki drobnicowe (+2,73 mln ton) oraz ruda (+1,93 mln ton). Spadek przeładunków dotyczył zaś tylko grupy – ładunki inne masowe (-3,0 mln ton).
Kontenery w górę
Rekordowy, blisko dwumilionowy wynik zanotowano także na rynku obsługi kontenerów (1,97 mln TEU), a co ważniejsze uzyskany on był dzięki wzrostowi obrotów we wszystkich analizowanych portach. W 2013 roku terminal DCT Gdańsk, jako drugi na Bałtyku przekroczył 1 milion TEU.
Porty obsłużyły również blisko 1,2 mln osób (-0,9 proc.), z czego 1,1 mln osób stanowili pasażerowie regularnych linii promowych, natomiast 92 tys. osób to turyści odwiedzający Polskę na morskich statkach wycieczkowych.
W 2013 roku zwiększyły się również o 6,7 proc. przeładunki jednostek frachtowych w technologii ro-ro i osiągnęły poziom 426 tys. sztuk. W ruchu promowym obsłużono także 328,5 tys. samochodów osobowych (-0,8 proc.).

Jakie perspektywy?
W kolejnym roku porty morskie powinny utrzymać obecny, wysoki poziom przeładunków. Sprzyjać temu będzie ożywienie gospodarcze, którego efektem powinien być wzrost wymiany handlowej. Ważnym czynnikiem wzrostu mogą być również projekty inwestycyjne, których uruchomienie wygenerować może dodatkowe strumienie ładunków. Pamiętać jednak należy o bezpośrednim powiązaniu wyników sektora z funkcjonowaniem europejskiej i światowej gospodarki, a także o jego wrażliwości na sytuację geopolityczną.
- Rok 2014 będzie okresem kontynuacji oraz realizacji projektów inwestycyjnych w portach morskich, a także czasem prezentacji nowych strategii rozwojowych zarządów portów – mówi Maciej Matczak, Szef Działu Actia Consulting. - Szczególnie istotnymi wydarzeniami w tym wypadku powinny być: rozpoczęcie budowy terminalu DCT II, podjęcie działań mających na celu poprawę dostępu od strony morza do portu w Gdyni, to znaczy budowa obrotnicy portowej i pogłębienie kanału portowego oraz planowane uruchomienie Terminala LNG w Świnoujściu – podsumowuje Maciej Matczak.

Pobierz Raport w pdf

(źr. Actia Consulting)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.