Konto pracodawcy


Karnety TIR, ważne w Rosji do czerwca 2014 r.!

Jak podało na swojej stronie internetowej Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, karnety TIR na terenie Rosji będą honorowane do końca czerwca 2014 r.

W komunikacie Jana Buczka prezesa ZMPD podano do wiadomości: „… Federalna Służba Celna Rosji dziś dostarczyła Stowarzyszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Moskwie (ASMAP) dokument, na podstawie którego przedłużyła umowę z ASMAP do końca czerwca 2014 r., jest pierwszym materialnym potwierdzeniem deklaracji i wydarzeń od kilku dni. Dla Was z pewnością jest to ważny komunikat do podjęcia strategicznych decyzji odnośnie współpracy z klientami….”

Komunikat IRU

 Komunikat ASMAP

Przypomnijmy - pod koniec listopada 2013 r., media obiegły komunikaty dotyczące problemów z tranzytem na podstawie karnetów TIR od 1 grudnia 2013 r. na terytorium Rosji, co oznaczało brak honorowania tam karnetów TIR.

Co w praktyce może oznaczać brak honorowania karnetów TIR w Rosji?

Jak podaje firma doradcza Deloitte, w praktyce może oznaczać to, że jeśli faktycznie od 1 grudnia drogowy transport tranzytowy na terytorium Rosji nie będzie możliwy na podstawie karnetów TIR na dotychczasowych zasadach, konieczne będzie złożenie dodatkowego zabezpieczenia finansowego, najprawdopodobniej poprzedzonego wnikliwą analizą ryzyka, lub stosowanie równie nieprzyjaznej lokalnej rosyjskiej procedury tranzytowej.

Niewątpliwie będzie to stanowić istotne utrudnienie i obciążenie dla wszystkich firm transportowych. Białoruś, Rosja oraz Kazachstan tworzą obecnie unię celną. Ponieważ karnety TIR przestaną być honorowane w Rosji, należy pamiętać, że nawet jeśli konkretny transport przejedzie pod osłoną karnetu TIR przez terytorium Białorusi, to przy przekraczaniu granicy Rosja-Białoruś konieczne będzie otwarcie rosyjskiej krajowej procedury tranzytowej, co może nie być łatwe, ponieważ na granicy tej nie ma celników.

Deloitte wyjaśnia tez, że wówczas podróżowanie po terytorium Rosji z towarami wwiezionymi z UE lub innych państw trzecich, bez poddania ich formalnościom celnym, w tym tranzytowym może zostać uznane za przemyt i podlegać dotkliwym karom. Trzeba dodać, że przewożenie po terytorium krajów członkowskich Unii Euroazjatyckiej towarów o uregulowanym statusie celnym może być z kolei  uznane za kabotaż i podlegać karom z tego tytułu.

Zaprzestanie honorowania karnetów TIR będzie z pewnością stanowić istotne utrudnienie dla firm transportowych ze względu na konieczność sprostania dodatkowym formalnościom celnym na terytorium Rosji.

Czekamy na dalsze informacje w tej sprawie, jak tylko się pojawią, będziemy je publikować.

(opr. BT/za inf. ZMPD, Deloitte)

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców zatrzęsą rynkiem transportowym?
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA uruchamia nowe usługi air cargo
15 lat Dachser w Polsce
MediaMarktSaturn uruchomił nowe centrum dystrybucji w Polsce
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC