Dodaj ogłoszenie o pracy


Rosja wypowiada konwencję TIR. Komisja Europejska nie interweniuje

28 listopada pojawiły się informacje o tym, że Rosja będzie jeszcze honorować przez kilka miesięcy karnety TIR, które opublikowaliśmy tutaj!

Według zapowiedzi służb celnych Federacji Rosyjskiej 1 grudnia 2013 r. karnety TIR przestaną być honorowane na terenie tego kraju - pisze prof. Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego w swoim komunikacie.
Wywoła to nie tylko znaczące opóźnienia w ruchu transgranicznym, ale i trudne do oszacowania straty dla zagranicznych, w tym polskich, przewoźników. Zdając sobie sprawę jak istotne dla polskiej gospodarki jest uniknięcie sytuacji, w której utrudniony będzie transport towarów w kierunku wschodnim, prof. Bogusław Liberadzki dążył do uzyskania zapewnienia Komisji Europejskiej, że będzie ona broniła interesów firm transportowych w sporze z Rosją.

W odpowiedzi na oficjalny list wystosowany przez posłów do Parlamentu Europejskiego Bogusława Liberadzkiego i Zigmantasa Balčytisa, byłego Ministra Transportu Litwy, która obecnie sprawuje prezydencję w Radzie UE, Przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso napisał: - Komisja podjęła natychmiastowe, konkretne kroki, aby zapobiec wdrożeniu tego środka i uniknąć jego potencjalnie szkodliwego wpływu na handel. Algirdas Šemeta, Komisarz odpowiedzialny za podatki, cła, statystyki, audyt i zwalczanie nadużyć, pisał kilka razy do szefa Rosyjskiej Federalnej Służby Celnej, a Dyrekcja Generalna ds. podatków i unii celnej napisała do Sekretarza Wykonawczego Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), potępiając nielegalność ogłoszonego aktu i prosząc o jego uchylenie. Zorganizowano specjalne spotkania Komitetu Kodeksu Celnego w Brukseli i Rady Wykonawczej TIR w Genewie. Komisja koordynowała swoje działania z państwami członkowskimi i działała w ścisłej współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami: EKG ONZ, Międzynarodową Unią Transportu Drogowego, stowarzyszeniami transportowymi i innymi organami ONZ.
W wyniku tej międzynarodowej presji Rosyjska Federalna Służba Celna najpierw przełożyła wprowadzenie zapowiedzianych środków, a następnie ogłosiła, że nie będą one na chwilę obecną realizowane, z wyjątkiem okręgów celnych Uralu, Syberii, Dalekiego Wschodu i Wołgi. Jednak wygaśnięcie 1 grudnia umowy między Rosyjską Federalną Służbą Celną, a gwarantem, Rosyjskim Międzynarodowym Stowarzyszeniem Przewoźników Drogowych (ASMAP) rodzi nowe obawy dotyczące stosowania konwencji TIR w Rosji po upływie tej daty.

Ponieważ nie jest to odpowiedź zadowalająca, Bogusław Liberadzki ponownie sformułował swoje obawy na początku listopada w pisemnym pytaniu do Komisji, na które do dziś nie otrzymał odpowiedzi. Bogusław Liberadzki dodał: Komisja Europejska powinna podjąć wszelkie starania, aby zapewnić wolny przepływ towarów między Polską, a Rosją. Jestem zawiedziony porażką Komisji i mam nadzieję, że uda się osiągnąć porozumienie przed 1 grudnia, aby zapobiec stratom dla przewoźników i konsumentów.

Prof. Bogusław Liberadzki
Poseł do Parlamentu Europejskiego

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.