Dodaj ogłoszenie o pracy


Karnety TIR, ważne w Rosji do czerwca 2014 r.!

Jak podało na swojej stronie internetowej Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, karnety TIR na terenie Rosji będą honorowane do końca czerwca 2014 r.

W komunikacie Jana Buczka prezesa ZMPD podano do wiadomości: „… Federalna Służba Celna Rosji dziś dostarczyła Stowarzyszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Moskwie (ASMAP) dokument, na podstawie którego przedłużyła umowę z ASMAP do końca czerwca 2014 r., jest pierwszym materialnym potwierdzeniem deklaracji i wydarzeń od kilku dni. Dla Was z pewnością jest to ważny komunikat do podjęcia strategicznych decyzji odnośnie współpracy z klientami….”

Komunikat IRU

 Komunikat ASMAP

Przypomnijmy - pod koniec listopada 2013 r., media obiegły komunikaty dotyczące problemów z tranzytem na podstawie karnetów TIR od 1 grudnia 2013 r. na terytorium Rosji, co oznaczało brak honorowania tam karnetów TIR.

Co w praktyce może oznaczać brak honorowania karnetów TIR w Rosji?

Jak podaje firma doradcza Deloitte, w praktyce może oznaczać to, że jeśli faktycznie od 1 grudnia drogowy transport tranzytowy na terytorium Rosji nie będzie możliwy na podstawie karnetów TIR na dotychczasowych zasadach, konieczne będzie złożenie dodatkowego zabezpieczenia finansowego, najprawdopodobniej poprzedzonego wnikliwą analizą ryzyka, lub stosowanie równie nieprzyjaznej lokalnej rosyjskiej procedury tranzytowej.

Niewątpliwie będzie to stanowić istotne utrudnienie i obciążenie dla wszystkich firm transportowych. Białoruś, Rosja oraz Kazachstan tworzą obecnie unię celną. Ponieważ karnety TIR przestaną być honorowane w Rosji, należy pamiętać, że nawet jeśli konkretny transport przejedzie pod osłoną karnetu TIR przez terytorium Białorusi, to przy przekraczaniu granicy Rosja-Białoruś konieczne będzie otwarcie rosyjskiej krajowej procedury tranzytowej, co może nie być łatwe, ponieważ na granicy tej nie ma celników.

Deloitte wyjaśnia tez, że wówczas podróżowanie po terytorium Rosji z towarami wwiezionymi z UE lub innych państw trzecich, bez poddania ich formalnościom celnym, w tym tranzytowym może zostać uznane za przemyt i podlegać dotkliwym karom. Trzeba dodać, że przewożenie po terytorium krajów członkowskich Unii Euroazjatyckiej towarów o uregulowanym statusie celnym może być z kolei  uznane za kabotaż i podlegać karom z tego tytułu.

Zaprzestanie honorowania karnetów TIR będzie z pewnością stanowić istotne utrudnienie dla firm transportowych ze względu na konieczność sprostania dodatkowym formalnościom celnym na terytorium Rosji.

Czekamy na dalsze informacje w tej sprawie, jak tylko się pojawią, będziemy je publikować.

(opr. BT/za inf. ZMPD, Deloitte)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.