Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak najdłużej utrzymać kontener w dobrej kondycji?

 

 

W najnowszych modelach kontenerów stosuje się wiele rozwiązań technologicznych, mających na celu zwiększenie odporności tych platform transportowych na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Ze względu na niezwykle nieprzyjazne środowisko, w którym kontenery przebywają przez większość czasu eksploatacji, należy jednak przedsięwziąć dodatkowe starania, aby uchronić je przed różnego rodzaju usterkami i awariami. Receptą jest regularne serwisowanie, które pomaga utrzymać kontener w dobrej kondycji nawet o 15 lat dłużej i zapobiec jego szybkiemu złomowaniu. Jak często trzeba serwisować swoją flotę i czym kierować się przy wyborze warsztatu?

Kontenery spędzają ponad 80 proc. czasu transportu na nieprzyjaznych dla stali wodach mórz i oceanów, co sprawia, że utrzymanie ich w odpowiedniej kondycji wcale nie jest łatwym zadaniem. Słona woda, duże przeciążenia i uszkodzenia mechaniczne powstałe podczas załadunku i rozładunku są najczęstszymi przyczynami usterek tych platform. Starsze typy kontenerów – stanowiące większość floty armatorów – są narażone na awarie jeszcze częściej. Ich głównym wrogiem jest korozja, której przy regularnej eksploatacji nie jest w stanie uniknąć żaden kontener. Nawet nowoczesne lakiery i powłoki antykorozyjne nie gwarantują pełnej ochrony. Najczęściej kontenery rdzewieją bowiem od spodu i na rogach, z których powłoki lakiernicze łatwo oderwać manewrując dźwigami i sztaplarkami podczas przeładunku. Co zrobić, aby pomóc swojemu kontenerowi przetrwać w pracy jak najdłużej?

Myśląc o utrzymaniu floty kontenerowej w nienagannym stanie właściciel powinien przynajmniej raz w roku zlecić wizytę każdego posiadanego kontenera w specjalistycznym serwisie. Spędzony w warsztacie czas wykluczy co prawda kontener z najbliższego kursu, z pewnością jednak nie przyniesie strat przedsiębiorstwu. Regularne serwisowanie pozwala bowiem przedłużyć żywotność platformy nawet o 15 lat oraz ogranicza koszty zakupu nowych kontenerów w miejsce zużytych. Serwis – to oprócz naprawy skorodowanego poszycia – także bieżące zabezpieczanie struktury kontenera przed wpływem czynników atmosferycznych. Dlatego nie powinno się zwlekać ze zleceniem wizyty w warsztacie do momentu, w którym wykryjemy widoczne usterki. Nawet z pozoru dobrze utrzymany kontener może ukrywać zaczątki korozji w niewidocznych gołym okiem partiach, głównie w podłodze.

Dokonując wyboru serwisanta kontenerów należy najpierw dowiedzieć się, czy firma podejmująca się napraw i zabezpieczania antykorozyjnego posiada wszelkie uprawniające ją do tego certyfikaty. Nieumiejętne zespawanie poszycia kontenera stalowego czy dokonywanie napraw z użyciem nieodpowiednich narzędzi to tylko kilka przykładów prac, które mogą przynieść więcej strat niż korzyści. Wszystkie naprawy – tak jak w przypadku tych dokonywanych w warsztatach Balticon SA – powinny podlegać wewnętrznej kontroli jakości i zgodności z normami IICL (Institute of International Container Lessors), a stosowane materiały i części zamienne być zgodne z wymogami armatorów morskich.

Na szczególną uwagę zasługuje wybór serwisu kontenerów chłodniczych. W ich przypadku serwisant musi być autoryzowanym partnerem danego producenta. Tylko posiadając certyfikat wiarygodności może on bowiem dokonywać napraw agregatów chłodniczych bez ryzyka utraty gwarancji. To właśnie dzięki statusowi autoryzowanego serwisu Dalkin, Starcool i Carrier Transicold Container Corporation, Balticon może w swoich depot dokonywać napraw kontenerów tych operatorów, bez potrzeby przekazywania jednostek innej placówce, co usprawnia proces obsługi kontrahentów. W swoich warsztatach prowadzimy również badania PTI.
PTI to w skrócie inspekcja funkcji technicznych i wizualna ocena stanu jednostki chłodniczej. Podczas procesu badana jest praca podzespołów chłodniczych. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń, zgodnie z procedurami, sporządza się kwotowanie (repair estimate), na podstawie którego wykwalifikowany personel dokonuje naprawy. Po zakończeniu PTI i ewentualnych napraw kontener jest gotowy do załadunku i przewozu towarów.
Co istotne, każda, nawet najmniejsza awaria kontenera chłodniczego wymaga natychmiastowej pomocy specjalistów. Wyspecjalizowane firmy, takie jak Balticon, posiadają również mobilny serwis, który może dotrzeć do każdego terminalu kontenerowego w Polsce i poza jej granicami. Dostarcza on również części zamiennych bezpośrednio na pokład statku.
Kiedy użytkownik kontenera dokona już wyboru serwisu dla swoich jednostek, pozostaje jedynie dostarczyć je na miejsce przeglądu. Na szczęście, dostawę kontenerów do serwisu również możemy zlecić serwisantowi. Dla przykładu, technicy Balticon odbierają kontenery swoich kontrahentów nie tylko z terminali kontenerowych, ale również z innych – często bardzo odległych od morza – miejsc w kraju. Nieważne czy jest to kontener stalowy, aluminiowy, open top, flat, czy chłodniczy.
W dobie racjonalizacji kosztów związanych z utrzymaniem floty kontenerowej serwis staje się coraz popularniejszy, a dzięki nowoczesnym technologiom i pracy doświadczonych specjalistów żywotność regularnie serwisowanych kontenerów znacznie się wydłuża. Należy jednak pamiętać, że tylko firmy posiadające odpowiednie certyfikaty dają gwarancję, że nasz sprzęt zachowa swoją żywotność przez długi czas. Istotne jest też, by serwisować kontenery przynajmniej raz w roku bez względu czy dostrzegamy w nich usterki czy nie, bowiem niejednokrotnie zdarza się, że ukryta korozja staje się przyczyną nieodwracalnych zmian. Ponadto szczególną troską powinniśmy obdarzyć kontenery chłodnicze, które ze względu na swoją specyfikę serwisowane mogą być wyłącznie przez autoryzowanych partnerów producenta. Pamiętając o tym wszystkim możemy być pewni, że nasza flota kontenerowa będzie nam służyć przez długie lata.
(źr. Balticon SA)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.