Rozmowa z firmą Magtrans, opublikowana w Przeglądzie Tygodniowym Pracujwlogisyce.pdf nr 11 (49), skusiła nas, aby przyjrzeć się dokładniej jednej z usług, które ułatwiają życie firmom transportowym – międzynarodowym kartom paliwowym. A to dlatego, że karty dedykowane rynkowi TSL to tak naprawdę umowna nazwa pakietu usług finansowych, których celem jest ułatwienie przewoźnikom poruszania się w gąszczu rozliczeń transportowych. Obok opłacania tankowań, kluczową usługą operatorów kart jest obsługa płatności z tytułu opłat drogowych na terenie Europy.
Co daje karta paliwowa?
Przy pomocy karty paliwowej można zapłacić za przejazd lub też zamówić rozliczenia w systemie automatycznym. Usługę rozliczania wszystkich typów opłat drogowych oferują nieliczni operatorzy kart paliwowych, wyspecjalizowani w obsłudze przewoźników międzynarodowych. Należy do nich np. DKV Euro Service, z którego usług korzysta od lat firma Magtrans. Jak widzimy na przykładzie współpracy DKV i Magtrans, operator kart przejmuje na siebie wszelkie formalności związane z rozliczeniami myta, zarówno w formie winiet, jak i elektronicznych systemów opłat drogowych (np. nasz rodzimy viaTOLL, czy niemiecki Toll Collect). W przypadku opłat elektronicznych obsługa DKV oznacza: rejestrację w systemie obowiązującym w danym kraju, dostarczenie urządzeń pokładowych do rozliczania opłat oraz fakturowanie należności.
Jedna faktura, jedna analiza
Duże znaczenie ma ostatni element, czyli wystawianie łącznych faktur za opłaty drogowe z wielu krajów Europy i ich analiza w jednym programie do zarządzania transakcjami. Wyobraźmy sobie firmę, która jeździ na trasie Polska-Hiszpania. W zależności od wyboru trasy, pokonuje ona takie kraje, jak Niemcy, Austria, Francja, Czechy, Słowacja, Włochy, Polska, Hiszpania... Aby rozliczać płatności drogowe w tak wielu krajach, przewoźnik musi w każdym z nich oddzielnie zarejestrować się i wybrać metodę rozliczeń. I tu z pomocą przychodzi mu operator kart paliwowych typu DKV. Oferuje kompleksowy serwis, przejmując od firmy transportowej ciężar załatwiania formalności wstępnych, a następnie porządkowania kosztów opłat drogowych.
DKV wystawia dwa razy w miesiącu jedną fakturę, w której opisane są koszty przejazdu płatnymi drogami, tunelami i mostami w poszczególnych krajach. Jednocześnie przewoźnik może łącznie analizować wydatki z tytułu e-myta w różnych krajach w programie do zarządzania transakcjami DKV eReporting. Dodatkowo w programie do analiz online DKV eReporting możemy ustawić limity wydatków na poszczególne typy opłat - kiedy zostają przekroczone, właściciel firmy jest o tym informowany.
Zwrot VAT, czyli ile można oszczędzić
DKV przenosi dodatkowo na swoich klientów pełną wysokość rabatów udzielnych przez firmy zarządzające autostradami w całej Europie. Jednak kluczową kwestią jest możliwość skorzystania ze zwrotu podatku VAT naliczonego z tytułu zagranicznych opłat drogowych. Przypomnijmy, że wynosi on od 15-25% kosztów e-myta. Jeśli korzystamy z fakturowania opłat za pośrednictwem DKV, oferuje on pełne załatwienie formalności związanych ze zwrotem VAT. Równowartość podatku zwracana jest w jednej z kolejnych faktur wystawianych za opłaty drogowe oraz tankowanie. Przyjrzeliśmy się kwotom zwrotu VAT uzyskanym przez losowego klienta DKV na trasie Warszawa-Barcelona i z powrotem. Zwrot VAT za paliwo i myto wyniósł 195 euro, podczas gdy prowizja operatora wahała się w granicach 1,5-3 proc. odzyskanej kwoty. Realne oszczędności kosztów na tej trasie wyniosły 13,5 proc.
(opr. DKV)