Przewodnik po opłatach drogowych cz. IV - CZECHY
W Czechach działa system elektronicznego poboru myta o nazwie Myto CZ. Kluczowym jego elementem jest urządzenie pokładowe Premid. System działa na bazie technologii mikrofalowej. Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje on wszystkie pojazdy o masie od 3,5 tony (wcześniej od 12 ton) i obejmuje autostrady oraz wybrane drogi krajowe. Wysokość opłat zależna jest od liczby przejechanych kilometrów, liczby osi oraz klasy Euro pojazdu.
Urządzenie pokładowe Premid
W celu rozliczania czeskiego myta konieczne jest zamówienie urządzenia pokładowego Premid, za pomocą którego możliwa jest komunikacja z automatycznym systemem pobierania opłat. W urządzenie to należy wyposażyć wszystkie pojazdy podlegające opłatom drogowym (dotyczy to również samochodów zwolnionych od płacenia myta). Urządzenie pokładowe jest bezpłatne. Otrzymuje się je po zapłaceniu kaucji zwrotnej w wysokości 1500 koron czeskich (ok. 54 euro za urządzenie) pobieranej przez czeskiego operatora. Kaucja zwracana jest po oddaniu nieuszkodzonego urządzenia.
Wysokość myta i obliczenie opłaty?
Opłaty drogowe wynoszą ok. 14 centów/km i są zależne od klasy emisji substancji szkodliwych i liczby osi. Podatek VAT od opłat drogowych w Czechach nie jest naliczany. Wyróżniamy następujące klasy pojazdów: pojazdy o dmc od 3,5 t do 7,5t, do 7,5 t do 12 t, oraz pojazdy powyżej 12 t. Wysokość myta można orientacyjnie obliczyć przy pomocy kalkulatorów myta, które znajdują się na stronie www.premid.cz. Trasę możemy podzielić na dowolne odcinki, a poprzez ich zsumowanie ustalić tym samym ostateczną wysokość myta (wystarczy podać początkowy i końcowy punkt podróży). Wygodnym sposobem liczenia myta w Czechach jest nowy kalkulator on-line udostępniany przez operatora kart paliwowych DKV. Podobnie jak serwis Premid, podaje on wysokość łącznej opłaty drogowej w Czechach, nie ogranicza się jednak do tego jednego kraju. Po wpisaniu parametrów pojazdu można przy jego pomocy wyliczyć łączną wysokość opłat drogowych we wszystkich krajach tranzytowych. To istotne, bo prowadząc przewozy w Europie, przewoźnik nie musi rejestrować się do systemów myta działających w różnych technologiach i oferujących różne warunki rozliczeń.
Punkty informacyjne i dystrybucyjne Premid
Są to miejsca świadczące usługi firmom transportowym oraz kierowcom. W punktach informacyjnych Premid (łącznie 15 na terenie Czech) przewoźnik może uzyskać i zarejestrować urządzenie pokładowe Premid zarówno w trybie pre-paid jak i post-paid. Co ważne, zawarcie umowy w trybie post-paid możliwe jest tylko w punktach informacyjnych lub za pośrednictwem operatora kart paliwowych. Punkty dystrybucyjne Premid są rozmieszczone na płatnych drogach, w ich pobliżu, oraz na wybranych przejściach granicznych. Kierowca może tutaj zarejestrować się i wypożyczyć urządzenie Premid dokonując przedpłaty (pre-paid). W punktach dystrybucyjnych można zawrzeć umowę tylko w trybie pre-paid.
Sposoby rozliczania opłat
Pre-paid - w przypadku przedpłaty myto płaci się poprzez doładowanie urządzenia pokładowego Premid przed wjazdem na płatną drogę, w punkcie dystrybucyjnym Premid. Doładowania można dokonać gotówką lub przy użyciu wybranych kart paliwowych. W przypadku przedpłaty (pre-paid) kierowca zobowiązany jest dokonać rejestracji w jednym z punktów Premid. Doładowanie urządzenia Premid możliwe jest zarówno w punktach informacyjnych Premid, jak i w punktach dystrybucyjnych zlokalizowanych przy wjeździe na płatne odcinki dróg. Kwota wykorzystywana jest podczas jazdy. Opłaty można wnieść w gotówce lub dopuszczalnymi kartami płatniczymi oraz paliwowymi (np. karta paliwowa DKV).
Post-paid - jest to płatność odroczona, kalkulowana na podstawie rzeczywiście przejechanych odcinków płatnych tras. Zawarcie umowy z operatorem elektronicznego systemu poboru myta i rejestracji w trybie post-paid można dokonać w punktach informacyjnych Premid lub za pośrednictwem operatorów kart paliwowych.
Kontrole
Do kontroli opłat czeskiego myta wykorzystywane są przenośne i mobilne urządzenia kontrolne, które znajdują się na płatnych odcinkach dróg. System kontrolny jest czynny przez całą dobę i automatycznie identyfikuje wszystkie pojazdy, u których stwierdzono nieprawidłowości w naliczaniu myta (zostało ono naliczone częściowo lub w ogóle). W przypadku powstania takich niezgodności, poinformowany zostaje patrol mobilny. Na płatnych odcinkach dróg znajdują się stacje kontrolne, które są wyposażone w aparaturę do kontroli pojazdów. Jeżeli zostanie stwierdzona niezgodność, informacja taka zostaje przekazana do centrum kontroli elektronicznego systemu pobierania myta łącznie z automatycznie zrobionym zdjęciem odpowiedniego samochodu. Jeżeli popełniono wykroczenie, wynik zostanie przesłany mobilnym patrolom. Patrole mobilne przeprowadzają pracownicy Generalnego Urzędu Ceł Republiki Czeskiej, posiadający uprawnienia do zatrzymywania skontrolowania niezgodności, a w przypadku wykroczeń – do wystawiania mandatów karnych, wszczęcia postępowania administracyjnego, ewentualnie odstawienia pojazdu.
Karty paliwowe
Rozliczenia opłat drogowych za pośrednictwem operatorów kart paliwowych ograniczają do minimum formalności, jakie przewoźnik musi wypełnić, aby móc rozliczać opłaty w poszczególnych systemach działających w Europie. Operatorzy kart niezależnych, jak DKV Euro Service, są też najlepszym źródłem informacji na temat warunków rejestracji w różnych systemach i aktualnych stawek opłat. W przypadku Czech DKV oferuje rozliczenia zarówno w trybie pre-paid jak i post-paid. Wsparcie operatora kart zapewnione jest na etapie rejestracji oraz rozliczenia opłat. Dodatkowo kierowcy mogą korzystać z licznych usług dodatkowych, jak pomoc drogowa, serwisy cz myjnie. Karty paliwowe są szczególnie wygodne dla przewoźników podróżujących po wielu krajach Europy, którzy cenią sobie oszczędność czasu (szybki proces rejestracji), minimum formalności (jedna faktura za różne typy opłat) oraz dostęp do usług dodatkowych (system rabatów, narzędzia on-line). Dodatkowo, wszystkie opłaty poniesione w trasie (paliwo, serwis, myjnia, opłaty drogowe) są zestawiane w jednej, przejrzystej fakturze z kilkutygodniowym dniowym terminem płatności. Faktura może być wystawiana w euro i w złotówkach.
(opr. Mariusz Derdziak Ekspert DKV Euro Service)