Dodaj ogłoszenie o pracy


Przewodnik po opłatach drogowych cz. III - Telepass WŁOCHY

Przewodnik po opłatach drogowych cz. III - Telepass WŁOCHY
Mariusz Derdziak Ekspert DKV Euro Service
Z początkiem 2013 roku opłaty pobierane na włoskich autostradach wzrosły średnio o 2,91 proc. Zmiany cen są różne w zależności od operatora zarządzającego opłatami drogowymi. Od lat opłaty drogowe we Włoszech są jednymi z najwyższych w Europie. Przed podróżą do tego kraju warto więc zapoznać się z systemem opłat drogowych i aktualnymi stawkami.
Kto podlega opłatom?
We Włoszech opłacie podlegają wszystkie pojazdy, które poruszają się po autostradach. Sieć tych dróg wynosi 6,5 tys. km. Wysokość opłaty zależy od liczby osi pojazdu. Pojazdy dzielą się na kilka kategorii:
I. Jednoślady i pojazdy dwuosiowe (kat. A – wysokość przedniej osi nie przekracza 1,30 m; kat. B – wysokość przedniej osi jest większa niż 1,30 m)
II. Pojazdy o liczbie osi powyżej 2 (kat. 3 – trzy osie; kat. 4 - cztery osie; kat. 5 – pięć osi)
Pełny opis kategorii pojazdów można znaleźć na stronie włoskich autostrad: http://www.autostrade.it/en/autostrade/percorso.do (aby zobaczyć opis kategorii, należy  kliknąć na ikonę Toll Classes po prawej stronie)
Sposoby płatności
Włoski system Telepass można opłacać na wiele sposobów. Do dyspozycji mamy gotówkę (Euro), karty kredytowe, karty VIACARD oraz urządzenie pokładowe Telepass. Niezależnie od sposobu płatności, wszelkie rachunki regulowane są na bramkach opłat. Kierowca musi jedynie podjechać do okienka honorującego wybraną formę płatności.

Automatyczny pobór myta i Viacard

System Telepass jest na tyle zamknięty, że jedyne karty, jakimi można płacić za myto, to karty kredytowe oraz wewnętrzne karty Telepass o nazwie VIACARD.  Karty te są emitowane przez zarządzającą systemem spółkę Autostrade S.p.A. Kartę można zamówić bezpośrednio u operatora Autostrade (należy liczyć się z zabezpieczeniem finansowym – ok. 300 Euro) lub u pośrednika opłat drogowych, np. DKV Euro Service. Co ważne, aby móc zamówić urządzenie pokładowe OBU Telepass, konieczne jest posiadanie karty VIACARD. Karty VIACRD pozostają własnością operatora autostrady. Za ich użytkowanie pobierana jest roczna opłata w wysokości 15,49 EUR za pierwszą kartę i 3,10 EUR za każdą następną.  W przypadku uszkodzenia lub zniszczenia karty wymiana jest bezpłatna, pod warunkiem, ze zwrócimy zniszczony produkt. W razie kradzieży lub zaginięcia karty możemy otrzymać jej duplikat po przesłaniu stosownego formularza blokady wraz z wymaganymi załącznikami.

OBU Telepass
OBU Telepass  to  urządzenie pokładowe działające w technologii mikrofali. Podobne urządzenia działają w Austrii, Francji czy w Polsce. Umieszczamy je po wewnętrznej stronie przedniej szyby. Gdy zbliżamy się do punktu poboru opłat, kierujemy pojazd na specjalny pas Telepass. Jest to stanowisko bezpostojowe. Bramka otworzy się sama, gdy urządzenie połączy się z systemem i pobierze należną opłatę.  Warunkiem posiadania OBU Telepass jest zamówienie karty VIACARD. Każda karta VIACARD daje dostęp do jednego urządzenia Telepass. Miesięczna opłata za użytkowanie OBU Telepass wynosi 1,03 EUR+VAT za każde urządzenie. Telepass jest własnością spółki Autostrade S.p.A. W przypadku wypowiedzenia umowy, OBU Telepass należy zwrócić. Kara za brak zwrotu wynosi 25,82 euro+VAT za każde urządzenie.
Dla przewoźników i często podróżujących
Dla firm wykonujących częste przewozy najwygodniejszym sposobem opłacania autostrad jest system automatycznego poborumyta, czyli wyrobienie karty Viacard, a wraz  nią zakupu urządzenia pokładowego Telepass. Można to zrealizować bezpośrednio u operatora autostrad włoskich lub u pośredników, np. DKV Euro Service. Pośrednictwo DKV daje dodatkowe korzyści. Termin płatności faktur wynosi 21-dni, a więc pozwala z wyprzedzeniem przygotować się na wydatki. Co istotne, posiadacze kart DKV otrzymują zestawienie wszystkich kosztów w jednej fakturze. Zawiera ona opis każdego z płatnych odcinków przejechanych we Włoszech. Piszemy tu konkretnie o włoskich autostradach, wiec w tym przypadku faktura za Włochy bedzie tylko w PLN lub tylko w EUR Faktura za usługi i produkty rozliczane poprzez DKV może być wystawiona w euro lub  złotówkach.
W Consorzio DKV taniej 26 proc.!
Opłaty drogowe we Włoszech są wysokie. Z tego powodu DKV  utworzył specjalną organizację transportową o nazwie Consorzio DKV. Członkowie Consorzio mają dostęp do  rabatu na opłaty drogowe. Rabat przyznawany jest po dwóch latach i negocjowany z rządem włoskim. Stawka rabatu może wynosić nawet 26 proc. rocznych wydatków na autostrady.  Kwota rabatu odliczana jest następnie od kolejnej faktury za Telepass. Aby dołączyć do Consorzio , należy prowadzić firmę zarejestrowaną na terytorium UE, która działa w ruchu dalekobieżnym. Opłaty członkowskie wynoszą 50 euro kaucji wpisowej oraz 100 euro rocznej składki członkowskiej. W celu dołączenia do Consorzio z DKV należy skontaktować się z opiekunem lub wypełnić wniosek o członkostwo  na stronie www.dkv-euroservice.pl.
Kary i kontrole
Włoskie kary za wykroczenia drogowe są wysokie i restrykcyjnie egzekwowane. Jeżeli kierowca otrzyma mandat musi go niezwłocznie opłacić gotówką, w przeciwnym razie zostanie skierowany na płatny parking, za który oczywiście także trzeba będzie uiścić opłatę.
Najsurowsze mandaty i kary dotyczą zmian pasów przy punktach poboru myta. Za opuszczenie pojazdu, wycofanie się z kolejki bądź nieuzasadnioną zmianę pasa możemy dostać karę do 6 tys. EUR, zawieszenie prawa jazdy na okres do dwóch lat lub konfiskatę pojazdu do trzech miesięcy. Kwestie związane z nieprawidłowościami naliczanymi automatycznie są traktowane dużo łaskawiej. Nieuiszczenie opłaty powoduje nadanie terminu płatności - 15 dni na uregulowanie zaległej opłaty. Warto też zaznaczyć, że tylko pojazdy wyposażone w OBU Telepass mogą korzystać ze specjalnego pasa ruchu. Jeżeli ustawimy pojazd na automatycznym pasie bez urządzenia, zostaniemy zatrzymani. Przedstawiciele firmy Inkasso Technobroker obliczą należność za odcinek drogi wraz z kosztami operacyjnymi. Płatność musi nastąpić z góry. W przeciwnym wypadku auto zostanie odholowane na płatny parking. W przypadku, gdy decydujemy się opłacić myto gotówką lub kartą, a zgubiliśmy bilet autostradowy, system naliczy nam najdłuższą możliwą trasę.
Aktualna wysokość stawek za opłaty drogowe we Włoszech jest dostępna po zalogowaniu na stronie www.dkv-euroservice.pl Przy kalkulacji kosztów należy także uwzględnić koszty wydania kart Viacard i urządzeń Telepess, naliczane przez włoskich operatorów. Więcej informacji: www.dkv-euroservice.pl >>Zakres usług>> Zakładka „Opłaty drogowe”

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.