Dodaj ogłoszenie o pracy


Rozmowa z Michałem Bałakierem, dyrektorem generalnym DKV Euro Service Polska Sp. z o.o. - Planujesz trasy po Francji, przygotuj się na nowy podatek drogowy!

 

Planujesz trasy po Francji, przygotuj się na nowy podatek drogowy!

Rozmowa z Michałem Bałakierem, dyrektorem generalnym DKV Euro Service Polska Sp. z o.o.

Co zmieni się w opłatach drogowych w Europie w 2013 r.?
- Tematem numer jeden w 2013 roku będzie wprowadzenie przez Francję nowego podatku w formie opłaty drogowej. Przyjęto dla niego nazwę Ecotaxe. Obowiązywać będzie samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5 t., poruszające się po drogach krajowych i trasach szybkiego ruchu. Podatek będzie pobierany równolegle do działającego dziś systemu opłat za autostrady o nazwie TIS PL.

 

Jaką sieć dróg obejmie nowy podatek?
- Ecotaxe obejmie ponad 15 tys. km dróg krajowych i lokalnych, a więc nie będzie już możliwości przejazdu przez Francję z ominięciem dróg płatnych. W praktyce oznacza to, że przewoźnicy będą musieli odrębnie zarejestrować się do dwóch systemów opłat: TIS PL – obowiązującego na autostradach oraz Ecotaxe – obowiązującego na pozostałych drogach.

 

Czy operatorzy kart paliwowych przygotowują się już do zmian?
- Najwięcej pracy mają teraz nie operatorzy kart, lecz firmy zarządzające francuskimi drogami.  To one dystrybuują urządzenia, które umożliwią automatyczne naliczanie nowej opłaty drogowej. Emitenci kart paliwowych, na przykład Shell, będą oferować na zasadzie pośrednictwa korzystanie z tych właśnie urządzeń. Wyjątkiem jest tutaj firma DKV, bo we Francji jest pełnoprawnym operatorem opłat drogowych, a to oznacza, że dystrybuuje własne urządzenie pokładowe o nazwie DKV Box. Przy jego pomocy można od wielu lat rozliczać opłaty za autostrady we francuskim systemie TIS PL, a także regulować płatności drogowe w Hiszpanii. W momencie uruchomienia systemu Ecotaxe nowa wersja urządzenia DKV Box zacznie automatycznie naliczać opłaty również w tym systemie.

 

Czy fakt, że DKV jest samodzielnym operatorem, ma znaczenie dla klientów?
- Ma i to bardzo duże. Mając własne urządzenie jesteśmy w stanie zaproponować klientom lepsze warunki współpracy, bo klient nie jest skazany na wysokie koszty pośredników. Urządzenie DKV Box będzie znacząco tańsze od innych oferowanych na rynku. Dlaczego? Głównymi operatorami opłat drogowych są we Francji spółki: Eurotoll, Axxes i Passango. Zajmują się one wyłącznie kwestiami myta, nie ingerując w inne obszary rozliczeń transportowych. Koszt jednostkowy wytworzenia boxa to 250-300 euro. Mimo szczerych chęci operatorzy ci, z uwagi na dużą skalę działania, nie będą w stanie sfinansować klientom kosztu urządzenia. Czyli np. przewoźnicy mający 200 pojazdów będą musieli zapłacić za nowe boxy minimum 50 tysięcy euro. A to dużo. DKV zapewni urządzenie, które ujednolici i uprości opłaty we Francji. Jedno urządzenie i jedna faktura. Do tego łatwe zrządzanie płatnościami poprzez program eReporting DKV. Na naszych klientów przenosić będziemy sto procent upustów udzielanych w systemie Ecotaxe, a przypomnijmy, że mogą one sięgać ok. 10 proc. Najprawdopodobniej zaproponujemy urządzenie DKV Box za cenę niewielkiego, miesięcznego ryczałtu, ale za to zrezygnujemy z pobierania opłaty prowizyjnej od opłat drogowych. Zależy nam na dotarciu do jak najszerszej grupy klientów, nie tylko we Francji.

 

W jakim trybie będzie można rozliczać opłaty Ecotaxe?
- Dostępne będą obie formy płatności, czyli przedpłata i płatność z dołu. Tradycyjnie będziemy oferować urządzenia w systemie post-paid - a to dlatego, że w tej metodzie nie ma potrzeby zakładania pieniędzy z góry i formalności sprowadzają się do płacenia dwa razy w miesiącu łącznej faktury za realnie przejechane odcinki. Przy płatnościach post-paid dostępne będą rabaty, które będą sięgać do 10 proc.

 

Wspomniał Pan, że przewoźnicy będą musieli zarejestrować się w dwóch systemach: TIS PL oraz Ecotaxe. Czy jest to równoznaczne z korzystaniem z dwóch urządzeń?
- W przypadku DKV wystarczy jedno urządzenie DKV Box, które samoczynnie przełącza się na właściwą częstotliwość, wjeżdżając w obszar innego systemu. Kierowca będzie więc miał na szybie uniwersalnego boxa, a przewoźnik - jedną fakturę uwzględniającą wszystkie opłaty. W przypadku innych operatorów często konieczny będzie zakup lub dzierżawa dwóch urządzeń: jednego do rozliczeń autostrad w TIS PL, drugiego do regulowania podatku za drogi lokalne Ecotaxe. Wynika to z faktu, że system Ecotaxe działać będzie w oparciu o satelitę, podczas gdy TIS PL to system technologii mikrofalowej, czyli oparty na bramownicach zbudowanych wzdłuż dróg. Stworzenie urządzenia, które czyta dane w obu technologiach to kosztowne i skomplikowane przedsięwzięcie, zatem bardzo nieliczni zdecydują się na jego uruchomienie.

 

Ile wyniosą opłaty Ecotaxe?
- Opłaty Ecotaxe będą zdecydowanie niższe niż stawki za autostrady. Wyniosą średnio 0,12 euro za kilometr. Ich wysokość zależeć będzie od typu pojazdu, klasy emisji spalin oraz ilości przejechanych kilometrów. Z płatności Ecotaxe zwolnione będą autobusy oraz wybrane pojazdy specjalne.

 

W jakim stopniu Ecotaxe podniesie koszty polskich przewoźników?
- To zależy. Proszę zauważyć, że Francja ma najlepiej rozwiniętą w Europie sieć dróg równoległych do autostrad, a drogi te do tej pory były bezpłatne. Wraz z wprowadzeniem Ecotaxe zakończy się więc możliwość darmowego tranzytu przez ten kraj. Opłaty Ecotaxe będą stanowić tym większe obciążenie, im bardziej dana firma starała się w przeszłości omijać płatne drogi. Szacujemy, że spośród polskich przewoźników podróżujących do Francji z płatnego systemu TIS PL regularnie korzystało ok. 75 proc. firm, podczas gdy pozostałe 25 proc. szukało tańszych objazdów. Dla większości podatek Ecotaxe będzie więc stanowić minimalne obciążenie, bo i tak poruszają się po autostradach. Dotyczy to m.in. pojazdów transportujących ładunki niebezpieczne.

 

W jaki sposób będzie można odliczyć VAT od opłat drogowych we Francji?
- W systemie Ecotaxe VAT nie będzie naliczany, ponieważ to podatek wprowadzany przez państwo. Funkcjonować więc będzie podobnie do naszego rodzimego viaTOLL. W drugim systemie, a więc TIS PL, VAT jest naliczany, ponieważ autostradami i tunelami zarządzają prywatne spółki. W tym wypadku wystarczy w DKV zgłosić usługę odzyskiwania podatku i wypełnić stosowne dokumenty. Następnie VAT jest odejmowany od wysokości kolejnej faktury DKV.

 

Jak można kontrolować płatności we Francji oraz status odzyskiwanego podatku?
- Służy do tego program internetowy eReporting DKV, dostępny z dowolnego komputera. Można w nim sprawdzić jakie odcinki pokonał pojazd. Dodatkowo istnieje możliwość ustawienia alertów. Jeśli kierowca nie postępuje według zaleceń, spedytor otrzymuje zawiadomienie na e-mail. Program posłuży do łącznej analizy kosztów e-myta w obu systemach: TIS PL oraz Ecotaxe. eReporting umożliwia też podgląd statusu zwrotu podatku VAT online. Aplikacja jest bezpłatna i pozwala sprawować kontrolę nad każdym etapem odzyskiwania podatku. Dodatkowo gromadzi informacje o wszystkich dokonanych wcześniej zwrotach.
Szczegółowe informacje o kosztach zamieszczamy na bieżąco na stronie www.dkv-ecotaxe.pl.

 

Dziękujęmy za rozmowę,

Pracujwlogistyce.pl

 

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.