Internet, smartfony i sieci społecznościowe to podstawa współpracy sieci handlowych z i ich klientami. Dzięki nowym technologiom nawet kod na opakowaniu produktu, oprócz znanych dotąd funkcji informacyjnych, może wzmacniać relacje pomiędzy markami handlowymi i konsumentami. Instytut Logistyki i Magazynowania-GS1 Polska wdrożył narzędzia, które rozwiązują istotny problem będący przeszkodą dla tej współpracy – jest nim brak poprawnej i jednoznacznej identyfikacji produktów oraz powiązanych z nimi informacji zawartych w internecie. Z czego wynika ten problem?
Rozwój Internetu, e-Handlu oraz aplikacji mobilnych sprzyja tworzeniu ogromnych ilości treści (opisów produktów, zdjęć, opinii itd.). Ilość nie służy jednak jakości i spójności informacji. W rezultacie konsumenci mogą np. otrzymać produkt niezgodny z zamówieniem złożonym wcześniej w sklepie internetowym lub, w gorszym przypadku, spożyć produkt, który zawiera niebezpieczne alergeny, o których wcześniej nie przekazano rzetelnej informacji na stronie internetowj sklepu lub w aplikacji. Ten problem został także zauważony przez Unię Europejską. W ubiegłym roku Parlament Europejski przyjął Rozporządzenie dotyczące przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Wprowadza ono m.in. ważne obowiązki informacyjne w przypadku sprzedaży produktów żywnościowych na odległość. Planowane są także działania regulacyjne w innych branżach. Wzją rozwiązań GS1 Polska jest skupienie całego wirtualnego środowiska informacji o produktach w jednym miejscu i w oparciu o jednakowe standardy identyfikacji. Równocześnie, na poziomie krajowym, budujemy ekosystem partnerów GS1 – producentów i dostawców rozwiązań zainteresowanych dostarczaniem konsumentom wartości w postaci poprawnej identyfikacji i wiarygodnej informacji o produktach.
Rozwiązania proponowane przez ILiM-GS1 to:
• Aplikacja MOJE-GS1 - umożliwiająca firmom zarejestrowanym w GS1 Polska prowadzenie rejestru produktów oznaczonych kodami kreskowymi oraz wprowadzenie wiarygodnych informacji (m.in. opisów, zdjęć i nazw produktów),
• Portal www.produktywsieci.pl - udostępniający dostawcom rozwiązań (m.in. sklepom internetowym, twórcom aplikacji) referencyjne dane produktowe pochodzące z wiarygodnych źródeł producentów i właścicieli marki handlowej,
• Aplikacja MOBIT-GS1 – skaner kodów kreskowych dla użytkowników smartfonów z systemem Android, którego rolą jest demonstrowanie wartości wynikającej z poprawnej identyfikacji produktów w budowaniu relacji firm i ich klientów.
Jak można zacząć?
Uczestnicy GS1 posiadający NIF (Numer Identyfikacyjny Firmy) mogą zarejestrować się w platformie EPOKA, wprowadzić dane do rejestru MOJE-GS1 i następnie, po opublikowaniu danych, zobaczyć jak ich produkty są prezentowane w Internecie (www.produktywsieci.pl) oraz aplikacjach mobilnych (MOBIT-GS1). Dostawcom Rozwiązań proponujemy specjalną formę udziału w ekosystemie - przystąpienie do Systemu GS1 poprzez rejestrację pojedynczego numeru GLN i uzyskanie klucza umożliwiającego dostęp do danych produktowych opublikowanych za pośrednictwem MOJE-GS1. Każdemu z Dostawców Rozwiązań, który zarejestruje się w ekosystemie, standardowo zaoferujemy promocję na stronie www.produktywsieci.pl poprzez umieszczenie jego logo i promocję poprzez opublikowanie rocznie 1-2 artykułów o działaniu aplikacji/serwisu i o tym jak wykorzystywane są tam standardy GS1.
Zapraszamy do udziału w Ekosystemie GS1 i budowania strategii wiarygodnych informacji produktowych w e-commerce i mobile commerce.
(źr. ILiM Poznań)