Dodaj ogłoszenie o pracy


ILiM pomoże Biedronce chronić klientów przed zakupem przeterminowanej żywności

Instytut Logistyki i Magazynowania z Poznania opracował dla właściciela sieci Biedronka  firmy Jeronimo Martins Dystrybucja innowacyjne rozwiązanie - kody GS1 DataBar, które będą zawierały informacje o dacie przydatności do spożycia produktów sprzedawanych w marketach sieci JMD.

 

Zapewnienie skutecznego zarządzania świeżą żywnością, w tym poprawa bezpieczeństwa i satysfakcji konsumentów, to zadania, jakie ma realizować wdrażane w sieci ponad 1,9 tys. sklepów Biedronka kody GS1 DataBar. Dodatkowo, nowe oznakowanie zaproponowane przez ekspertów z ILiM umożliwia śledzenie ruchu i pochodzenia produktów. W przypadkach nieprawidłowości bądź zagrożenia życia, zastosowanie kodów DataBar znacznie przyspieszy procedurę wycofania produktów z rynku. Aby być zgodnym z wymaganiami prawnymi oraz rosnącymi oczekiwaniami klientów w zakresie jakości świeżej żywności, sieć Biedronka wdrożyła identyfikację poprzez numery GTIN.

 

Dzięki nowej generacji kodów kreskowych sieć detaliczna zarządza datami ważności produktów w sposób zautomatyzowany. Wprowadzenie rozwiązania opartego o standardy GS1 pozwala zapewnić klientów, że produkty, które kupują, spełniają najwyższe wymogi jakościowe. Biedronka wprowadza kody GS1 DataBar Rozszerzone na produkty o stałej i zmiennej masie. Znakowane są: mięso, drób, świeże sałatki, chleb, wyroby mleczarskie i ryby. W zaproponowanym przez ILiM kodzie kreskowym GS1 DataBar zakodowane są następujące informacje: GTIN, data ważności, masa netto i oznaczenie partii produkcyjnej. Głównym celem projektu jest zagwarantowanie, że produkt przeterminowany nie zostanie sprzedany klientowi. Drugim celem jest wspieranie ewentualnego procesu wycofania produktów o nieodpowiedniej jakości, jeżeli taka konieczność zaistnieje. Bezpieczeństwo klienta jest podstawowym celem strategii sieci Biedronka. Kolejnym krokiem JMD jest uzyskanie wyższej pozycji w kategorii świeżej żywności, jak te uzyskane już w grupie produktów suchych, napojów i produktów niespożywczych.
Biedronka planuje doprowadzenie do sytuacji identyfikowania ponad 100 produktów marki własnej kodami GS1 DataBar, co będzie stanowiło ok. 10 proc. całkowitej liczby produktów sprzedawanych w tej sieci.

Realizowane w ścisłej współpracy z ILiM wdrożenie kodów GS1 DataBar w sieci Biedronka jest jednym z najważniejszych i największych wdrożeń na świecie. Wprowadzenie nowych produktów z ustandaryzowanym kodem kreskowym i angażowanie nowych dostawców jest kolejnym krokiem do spełnienia celu, jakim jest posiadanie ponad 100 produktów oznaczonych kodami GS1 DataBar.

 

Kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia standardów GS1 to:
- poprawa zarządzania produktami o krótkim okresie przechowywania,
- wdrożenie globalnego identyfikatora produktów – numeru GTIN, który zastąpił dotychczas stosowane rozwiązania lokalne dla  towarów o zmiennej ilości,
- wzmocnienie procesów i procedur związanych z koniecznością wycofania produktu z rynku,
- ulepszenie procesów związanych z kontrolą zapasów w czasie rzeczywistym,
- GS1 DataBar pełni rolę „strażnika” przy kasie, blokując sprzedaż produktów przeterminowanych.

 

- Warto podkreślić, że ciągła współpraca JMD i jej dostawców z GS1 Polska w celu osiągnięcia zgodności ze standardami GS1 w zakresie zawartości danych oraz aspektów technicznych, stanowi gwarancję sukcesu we wdrożeniu - mówi Piotr Frąckowiak – Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM),GS1 Polska

- Współpraca z GS1 Polska była znacząca dla powodzenia projektu na każdym etapie, zwłaszcza w czasie przygotowań do wdrożenia pilotażowego, prowadzonego we współpracy z grupą wybranych dostawców produktów marki własnej, jak również na etapie przekształcania projektu w standardowy proces w Biedronce - dodaje Marcin Dopierała dyrektor ds. łańcucha dostaw i rozwoju DC.


Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM), GS1 Polska
Realizuje prace badawczo-rozwojowe i usługi doradcze podnoszące efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw i całych łańcuchów dostaw. Pełni rolę organizacji krajowej GS1 wdrażającej do praktyki gospodarczej globalne standardy GS1, obejmujące m.in. kody kreskowe i elektroniczną wymianę danych. ILiM jest wykonawcą projektów rządowych związanych z rozwojem handlu elektronicznego w Polsce. Aktywnie działa w europejskiej przestrzeni badawczej będąc koordynatorem i partnerem projektów z zakresu ICT i logistyki. Więcej informacji: www.gs1pl.org

(źr. ILiM)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.