Dodaj ogłoszenie o pracy


Co charakteryzuje logistykę produkcji? - rozmowa z Małgorzatą Milon Logistics Manager Poland F&B, I&L Sealed Air Polska

 
Co charakteryzuje logistykę produkcji?
 
Rozmowa z Małgorzatą Milon Logistics Manager Poland F&B, I&L Sealed Air Polska
 
Jak postrzegana jest funkcja logistyki w firmie produkcyjnej?
- Logistyka jest synonimem usprawnienia. Dzięki niej wprowadzamy wiele innowacji i udoskonaleń m.in. system Kanban. W ciągłym procesie, jakim jest produkcja bardzo ważna jest także komunikacja między ludźmi i zrozumienie, co każdy robi i po co to robi. Mam to szczęście, że trafiłam do firmy, w której panuje przyjacielska atmosfera i jeśli pojawia się jakiś problem, po prostu siadamy i dyskutujemy co zrobić, aby go rozwiązać.
 
Jak dużym zespołem Pani zarządza?
- Jestem odpowiedzialna za 18 osób z 2 różnych organizacji. W moim zespole są sami mężczyźni.
 
Dlaczego nie ma w nim kobiet?
- Ponieważ są to głównie stanowiska magazynowe, tzw. "wózkowi", osoby odpowiadające za zatowarowanie produkcji, załadunki i wyładunki oraz 4 osoby administracyjne. Planowanie odbywa się na poziomie zakładu, natomiast planowanie zasobów magazynowych na poziomie europejskim.
 
Za co odpowiada dział logistyki w Sealed Air?
- Logistyka odpowiada za dotowarowanie produkcji, zgodność fizycznych i systemowych stanów magazynowych; tworzenie najbardziej optymalnego planu wysyłek do naszych klientów i innych zakładów grupy, współpracę z operatorami logistycznymi oraz ciągle doskonalenie procesów w łańcuchu dostaw.
 
Co Pani bierze pod uwagę wybierając dostawców usług transportowych i logistycznych? Czy liczy się tylko cena?
- Cena jest oczywiście ważnym składnikiem oferty, ale dla mnie istotniejsze jest wszystko, co jest wokół - codzienna obsługa operacyjna, relacje międzyludzkie. Właśnie kończymy przetarg na usługi transportowe - przesyłki drobnicowe krajowe i międzynarodowe. Nie ukrywam, że relacje, jakie mamy już z tymi dostawcami odgrywają dużą rolę. Z racji tego, że mam również spore doświadczenie w pracy po stronie operatorów logistycznych (w Gefco i DSV), tym wyraźniej widzę jak dużo zależy od relacji międzyludzkich. Znam przypadki, kiedy jedna osoba może zepsuć relacje na styku dostawca - klient, ale znam również takie, kiedy te relacje dzięki tylko jednej osobie są znakomite. Obecnie przenosimy jeden z naszych magazynów za granicę. Magazyn jest prowadzony przez zewnętrzną firmę logistyczną, która kiedy dowiedziała się, że magazyn będzie likwidowany robi nam na złość i utrudnia przeniesienie. A w zasadzie, może nie firma, ale jedna osoba, której zachowanie rzutuje na cały obraz współpracy. Co więcej współpracuję z innym odziałem tej firmy w zakresie transportu i tam współpraca układa się wzorowo, ale też dzięki jednej osobie, której postawa jest proaktywna i bardzo pro-kliencka.
 
A co z firmami, które jeszcze nie współpracują z Państwem, a które dopiero "pukają do drzwi"?
- Nie ukrywam, że duża część procesu decyzyjnego leży po stronie centrali w Holandii. Ustalając wstępną listę firm zaproszonych do przetargu konsultuję się z Menadżerem Transportu na Europę. Korporacje lubią pracować z korporacjami, szczególnie takimi, które mogą zapewnić "opiekuna" na poziomie europejskim. Nasz głos, jeśli chodzi o transport krajowy jest decydujący, ale musimy brać pod uwagę globalną politykę wobec firm transportowych. Nowe firmy często również przygotowują oferty w sposób bardzo zachowawczy, ponieważ nie znają naszych procesów i boją się jakichś niespodziewanych kosztów. Firmy, które z nami współpracują wiedzą już, jak wygląda proces załadunku i wyładunku i jest im łatwiej przygotować ofertę. Zapraszając firmy do przetargu bierzemy pod uwagę również ich specjalizacje. Każdy operator logistyczny jest na jednym kierunku lepszy, a na innym gorszy. Jedne firmy są znane ze świetnego serwisu drobnicowego na kraje bałtyckie, inne natomiast doskonale radzą sobie w dystrybucji krajowej. Dziwi mnie, że każda firma chwali się usługami "szytymi na miarę". Nie spotkałam jeszcze operatora, który miałby w 100 proc. usługi szyte pod klienta, w zasadzie są to jednolite szablony, a tak naprawdę najwięcej zależy od osoby operacyjnej, która opiekuje się klientem.
 
Dziękuję za rozmowę,
Anna Galewska
Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.