Konto pracodawcy


Dwie trzecie polskich firm nie wie co to jest CSR!

Prawie dwie trzecie polskich firm nie zna znaczenia terminu CSR. Pozostałe  przedsiębiorstwa postępują zgodnie z zasadami CSR. Trochę lepiej jest w obszarze innowacji. - wynika z raportu Agencji Rozwoju Innowacji. Alarmujące jest natomiast to, że aż 29 procent badanych przedsiębiorstw nie posiada strategii rozwoju.

 

Z badania przeprowadzonego przez agencję Praktycy.com na zlecenie ARI S.A. można wywnioskować, że kadra zarządzająca oraz osoby decyzyjne zatrudnione w polskich mikro, małych i średnich firmach (MŚP), w większości (64 procent) nie znają definicji pojęcia CSR (Corporate Social Responsibility czyli społeczna odpowiedzialność biznesu). Jednak zapytane o konkretne działania wiążące się z tym terminem, deklarują, że je podejmują. Problemem w tym wypadku może okazać się brak umiejętności powiązania korzyści, jakie niesie ze sobą CSR z konkretnymi aktywnościami. Dlatego nawet, jeśli działania w ramach „Społecznej Odpowiedzialności Biznesu” są lub będą podejmowane, to prawdopodobnie z pominięciem świadomego uwzględnienia możliwych korzyści dla przedsiębiorstwa i społeczności lokalnych.

 

Pracownicy bardziej świadomi
W trakcie badania, zaobserwowano znaczące różnice w postępowaniu prywatnym respondentów i firm, które reprezentują. Sami pracownicy, gdy działają w swoim własnym imieniu, podejmują bardziej angażujące działania CSR – wymagające poświęcenia większej ilości czasu i zasobów. Są to m.in. oszczędzanie wody i energii – 88 procent, segregowanie śmieci – 76 procent, zakup ekologicznych warzyw i owoców – 59 procent. Sytuacja jest jednak inna w przypadku firm. Z przeprowadzonego badania wynika, że najczęściej udzielają one wsparcia rzeczowego lub finansowego na cele społeczne (48 procent). Co ważne, jest to działanie, które nie wymaga wykorzystania pracy zasobów ludzkich, a jedynie środków finansowych - jest więc stosunkowo łatwe do przeprowadzenia. Sytuacja firm w kontekście CSR wymaga pracy, przedsiębiorcy już podejmują działania z tego zakresu, jednak wykazują jeszcze pewne braki w wiedzy, która wymaga uzupełnienia.

 

Zgodnie z trendem, ale co z tego...
Firmy w zdecydowanej większości, twierdzą, że działanie na rzecz społeczności lokalnych i ochrony środowiska jest ważne (97 procent). – Tak duży odsetek pozytywnych odpowiedzi, wynika z panującej obecnie „mody na ekologię” oraz trendów w biznesie; jest także wynikiem wpływu licznych kampanii uświadamiających, realizowanych w ostatnich latach – mówi Marta Galewska, koordynatorka projektu „CSR drogą do innowacji” realizowanego przez Agencję Rozwoju Innowacji S.A. Respondenci deklarują, że najczęściej starają się oszczędzać wodę i energię (88 procent), sortują odpady (76 procent), kupują produkty ekologiczne lub od lokalnych dostawców (59 procent), a także przekazują dary i datki na cele charytatywne (56 procent).

 

Odpowiedzialność w działalności firmy
Respondenci, w codziennym postępowaniu, działają zgodnie z zasadami CSR. – Badani utożsamiają je z etycznym zachowaniem. Stąd takie wyniki, mimo faktu, że deklarowali wcześniej nieznajomość definicji CSR – wyjaśnia Szymon Gawryszczak z ARI S.A. Respondenci stwierdzili, że ważniejsza jest dla nich inwestycja w szkolenie pracownika niż w sprzęt biurowy (76 procent). Deklarują także, że korzystniejsze jest zatrudnienie pracownika na umowę o pracę, niż na umowę zlecenie (74 procent). W kwestii zakupów biurowych, istotniejsze dla respondentów było mniejsze zużycie energii zakupionego sprzętu, nawet jeśli miałby być on droższy od nieenergooszczędnego odpowiednika (82 procent). Badani wolą też utrzymywać dobre relacje ze stałymi klientami, niż mieć ich większą ilość, ale niezadowolonych (86 procent).

Najpopularniejszą aktywnością badanych z zakresu CSR jest przekazywanie pieniędzy i darów na cele społeczne (48 procent). – Duża popularność tego działania może wynikać z łatwości jego realizacji – nie wymaga dużego zaangażowania – wyjaśnia Marta Galewska z ARI S.A. Respondenci, którzy zadeklarowali postępowanie zgodnie z wytycznymi CSR w większości (83,33 procent) nie informują o tym swoich interesariuszy – nie prowadzą kampanii informacyjnych, itp.

 

CSR a klienci
Według respondentów stosowanie się do zasad CSR może przełożyć się na zwiększenie liczby klientów (64 procent) i wzrost przychodów firmy (61 procent). Niemal trzy czwarte badanych (71 procent) uważa też, że działania społecznie odpowiedzialne pomagają ograniczyć koszty zużycia surowców oraz energii. Respondenci twierdzą również, że CSR przyczynia się do zwiększenia przewagi firm na konkurencją (60 procent). Badani uważają także, że postępowanie zgodnie z zasadami „Społecznej Odpowiedzialności Biznesu” wpływa na zwiększenie lojalności klientów (68 procent) oraz polepsza wizerunek i reputację firmy (81 procent).

 

Analiza konkurencji
Respondenci, w zdecydowanej większości (88 procent), nie zrzeszają się w organizacjach pracodawców. Potrafią jednak zidentyfikować swoją konkurencję (82 procent) i obserwują jej działania (78,05 procent). Badani potrafią poprawnie rozpoznać czynniki, które negatywnie wpływają na możliwość implementacji innowacyjnych rozwiązań w firmach. Potrafią też trafnie zidentyfikować pozytywny wpływ działań CSR na swoje przedsiębiorstwa.

 

Z dnia na dzień bez strategii
Połowa respondentów (51 procent) planuje rozwój swoich firm z uwzględnieniem zaspokojenia potrzeb klientów. Niestety duża część badanych (29 procent) nie posiada strategii rozwoju i działa „z dnia na dzień”. – Taki stan rzeczy wynika prawdopodobnie z braków w tzw. „wiedzy ekonomicznej”, która umożliwiłaby strategiczne planowanie przyszłości firmy – tłumaczy Szymon Gawryszczak. Wśród inwestycji przeprowadzonych w ciągu ostatniego roku, najczęściej wymieniano poszerzenie oferty i usług (73 procent) oraz inwestycje ograniczające negatywny wpływ na środowisko (59 procent).

Jak podkreślają autorzy raportu - Polskie firmy radzą sobie coraz lepiej w obszarze CSR. Niestety nie jest to jeszcze stan, który można by uznać za idealny. Przedsiębiorstwa z reguły ograniczają się do najmniej angażujących działań. Barierę stanowi też brak umiejętności powiązania korzyści, jakie niesie ze sobą CSR, z konkretnymi aktywnościami.

 

(źr. Praktycy.com/Agencja Rozwoju Innowacyjności)

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC