Najnowocześniejsze technologie
Budowa tunelu, jako jedna z największych inwestycji Europy ma pochłonąć 5,1mld euro. Zanurzona pod dnem morza konstrukcja z wodoodpornego betonu ma zawierać w sobie po dwie linie kolejowe oraz dwupasmowe drogi z pasem pobocza, oddzielone od siebie korytarzem, przeznaczonym na urządzenia przesyłowe takie jak przewody energetyczne oraz drogę ewakuacyjną na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa podróżnych.
Co 1,8 km. pod dwiema liniami drogi przewidziano specjalny korytarz pozwalający na przemieszczanie się po tunelu bez konieczności przechodzenia przez pasy ruchu, rozmieszczone będą w nim także pomieszczenia techniczne służące do bieżącej konserwacji tunelu. Nitki drogi mają być w 3 miejscach na odcinku 1,5 km oświetlone światłem o różnym natężeniu i barwie, ściany zdobić będą zaś lampy z diodami LED z wolno zmieniającą się wizualizacją. Ma to sprzyjać zapobieganiu nadmiernemu zmęczeniu i poczuciu monotonii u kierowców. Nad bezpieczeństwem będzie też czuwał system przeciwpożarowy w postaci zraszaczy wody oraz wentylatorów a także radiowęzeł informujący podróżnych o zachowaniu w przypadku zaistnienia zagrożenia. Tunel będzie monitorowany, co 108 metrów kierowcy znajdą punkt zawierający sprzęt przeciwpożarowy i pierwszej pomocy, a co 54 m. bezpośredni telefon alarmowy.
Odcinek o długości prawie 18 kilometrów ma przebiegać w niemal prostej linii pomiędzy Rødbyhavn w Danii i Puttgarden w Niemczech. Po stronie duńskiej, przy wjeździe do tunelu znajdował się będzie budynek zarządu technicznego i monitoringu tunelu, bramki poboru opłat a także punkt informacyjny dla podróżujących do Niemiec. Aby bezpiecznie położyć tunel na dnie morza należy najpierw przygotować odpowiedniej wielkości rów, co może okazać się wyzwaniem ze względu na zmienny rodzaj gleby na odcinku 18 km. Badania wykazały jednak, że podłoże jest odpowiednie do tego typu konstrukcji. Wykopane z zastosowaniem różnych rodzajów urządzeń i technik 15,5 mln. metrów sześciennych ziemi będzie mogło posłużyć między innymi do usypania grobli i sztucznych półwyspów, także u wylotów tunelu. Dno morza będzie zrekultywowane zgodnie z zasadami ochrony środowiska.
Przy oprac. wykorzystano mat. Femaern AS
Od redakcji
Wszystkie te zabiegi i proces przygotowywania inwestycji polecamy polskim „budowniczym” tunelu pod Świną łączącego wyspę Wolin i Uznam. Przedsięwzięcia o wiele mniejszego strukturalnie i finansowo, ale niemniej potrzebnego nie tylko dla wczasowiczów i kuracjuszy licznie odwiedzających Świnoujście.