Wpływ na branżę TSL
W najbliższych latach, antycypując uruchomienie tunelu można się spodziewać, że duże firmy takie jak Carlsberg, TDC and Arla zmienią swoją logistykę dystrybucji. Niewykluczone, że zmieni się np. rozmieszczenie magazynów w związku z innym systemem dystrybucji oraz produkcji. Firmy poprawią w ten sposób poprawią swoją konkurencyjność.
To nowe połączenie wypełni lukę pomiędzy skandynawską i europejską siecią kolejową i jest wspierane przez UE w ramach jednego z największych kolejowych korytarzy transportowych, priorytetowych dla Europy. Obecnie droga na południe Europy prowadzi przez półwysep jutlandzki. Budowa mostu pomiędzy wyspą Fehmarn i wybrzeżem Niemiec jest realizacją marzenia o stałym, bliskim i bezpośrednim połączeniu Skandynawii i Europy Kontynentalnej.
Skąd pieniądze na budowę tunelu
We wstępnej fazie projektu przeprowadzono symulacje kosztów budowy tunelu i alternatywnie przeprawy mostowej. Według szacunków budowa tunelu to kwota około 37.9 mld DKK, natomiast mostu 38.5 mld DKK. Połączenie Fehmarnbelt łączące Danię z Niemcami będzie jednym z projektów transportowych, który otrzyma wsparcie z programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Celem tego programu jest wspieranie jednolitego rynku europejskiego poprzez promowanie bardziej efektywnych transgranicznych korytarzy transportowych. Projekt połączenia między Danią a Niemcami otrzymał już najwyższą możliwą stawkę dotacji na etapie planowania, tj. 50 proc., a także ma otrzymać dodatkowo najwyższą możliwą stawkę wsparcia z funduszy UE na prace przygotowawcze w wysokości 30 proc., tj. około 12 mln EUR. Dodatkowe finansowanie z UE w wysokości około 50 mln EUR otrzymają na etapie planowania nowa linia kolejowa łącząca Kopenhagę z Ringsted oraz połączenie kolejowo-lądowe Ringsted-Rødby. Większość pieniędzy, jakie Dania otrzyma w formie wsparcia z unijnych funduszy, zostanie przeznaczona na projekty kolejowe. Do 2015 roku łącznie współfinansowanie z funduszy UE dla Fehmarnbelt wyniesie 205 mln EUR. Zwiększone finansowanie połączenia między Danią a Niemcami ponownie pokazuje wielkie wsparcie dla projektu ze strony Komisji Europejskiej. Będzie to jeden z największych europejskich projektów transgranicznych, który już teraz traktowany jest priorytetowo. We wstępnej fazie projektu przeprowadzono symulacje kosztów budowy tunelu i alternatywnie przeprawy mostowej.Według szacunków budowa tunelu to kwota około 37.9 mld DKK, natomiast mostu 38.5 mld DKK.
Jak tunel pod cieśniną Femern wpłynie na rynek TSL?
Strona 2 z 3