Według raportu firmy Roland Berger pt. „European Aviation Radar 2013" rosnąca wrażliwość cenowa wśród konsumentów, konkurencja ze strony niskokosztowych przewoźników, bliskowschodnie linie lotnicze, zaostrzone regulacje i kryzys euro - wywierają presję na europejskie linie lotnicze i porty lotnicze. Menedżerowie wiodących europejskich firm z sektor lotniczego spodziewa się nieznacznie lepszych wyników rozwoju biznesu w kolejnych latach, jednakże, spodziewają się również, że ceny paliwa lotniczego będą dalej rosły, a konsolidacja rynków będzie następowała w szybszym tempie. Jak wskazują eksperci Roland Berger - potrzebne są nowe modele współpracy między liniami lotniczymi, lotniskami i dostawcami i alternatywne źródła przychodów.
Europejskie linie lotnicze i lotniska stają w obliczu fundamentalnych zmian: rosnąca popularność tanich linii lotniczych i przewoźników z Bliskiego Wschodu zmienia otoczenie konkurencyjne. Silna wrażliwość cenowa podróżujących służbowo i turystycznie wpływa negatywnie na średnie przychody przewoźników lotniczych. Istnieją również surowsze ramy regulacyjne, takie jak bardziej rygorystyczne zakazy lotów w porze nocnej lub dodatkowe zasady bezpieczeństwa, które dalej ograniczają operacje linii lotniczych i portów lotniczych w Europie. Wiele firm z branży lotniczej już odpowiedziało uruchamiając wszechstronne programy poprawy efektywności i restrukturyzacji. To dlatego są nieco bardziej optymistyczni w odniesieniu do rozwoju biznesu w 2013 roku. Zarówno linie pasażerskie jak i lotniska liczą na wzrost liczby pasażerów na koniec roku, ale pozostają bardziej ostrożni odnośnie perspektyw wzrostu niż Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Tylko w segmencie cargo respondenci oczekują lepszego rozwoju biznesu niż prognozy IATA na rok 2013: około 83 proc. operatorów cargo prognozuje wzrost powyżej 2,4 proc. w tym roku. Ale eksperci ostrzegają przed nadmiernym optymizmem.
- Co wywołuje pozytywne oczekiwania na pierwszy rzut oka, może też stanowić poważne ryzyko jeśli rynek lotniczy będzie rozwijał się powolnie lub planowane działania nie będą realizowane na czas, ostrzega Maul Björn, Partner w Roland Berger Strategy Consultants.
Nowe, duże wyzwania rynku europejskiego lotnictwa
Menedżerowie obawiają się zwłaszcza wzrostu cen paliw: 54 proc. oczekuje dalszych podwyżek przed końcem roku. Miałoby to negatywny wpływ na rozwój linii lotniczych. Ponad 1/3 uczestników badania myśli, że spowolni się nieco wzrost na rynkach azjatyckich, co będzie miało znaczący wpływ na przewoźników zarówno pasażerskich, jak i cargo. Ale przyspieszona konsolidacja rynku (96 proc.), silniejsza pozycja tanich linii lotniczych (79 proc.) i ciągła ekspansja w kierunku Europy przewoźników z regionu Zatoki Perskiej (88 proc.) mogą również znacznie zwiększyć presję konkurencyjną. Inną przeszkodą, przed którą stają firmy z branży lotniczej, to coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące niemal wszystkich segmentów działalności. Lotniska zostały wezwane do wprowadzenia nowych zakazów na nocne loty i zarówno linie pasażerskie i cargo muszą podlegać restrykcyjnym normom hałasu i krótszym godzinom pracy swojej floty - to stawia przedsiębiorstwa europejskie w niekorzystnej sytuacji w stosunku do ich światowych konkurentów.
Różne strategie
Aby znaleźć wyjście z tej trudnej sytuacji rynkowej, sektor lotniczy planuje przyjąć różne środki - przede wszystkim bardziej efektywne zarządzanie kosztami. 80 proc. linii pasażerskich planuje dalsze cięcia kosztów w całym łańcuchu wartości, aby przeciwdziałać zwiększającej się presji konkurencji i rosnącym cenom paliw. Ale same cięcia kosztów nie wystarczą. - Europejskie linie pasażerskie będą reagować na rosnącą presję konkurencyjną poprzez angażowanie się w strategiczne joint ventures, przyjęcie nowych modeli cenowych i oferowanie nowych usług - mówi Maul Björn. - Przejęcia w branży nie są obecnie przewidywane.
Przewoźnicy cargo czują, że pozyskiwanie nowych klientów poprzez oferowanie większego zróżnicowania w ich asortymencie może pomóc w rozwoju działalności. Oprócz tego, planują poprawić swoje procesy zakupowe i ogólną wydajność. Większość portów lotniczych ma na celu przyciąganie nowych klientów i zwiększanie swoich przychodów z działalności „pozalotniczej” - poprzez sprzedaż detaliczną, nieruchomości i parkingi. Ale nowe modele współpracy z liniami lotniczymi i kluczowymi dostawcami są również na liście działań do podjęcia dla ponad trzech czwartych operatorów portów lotniczych.
- Silny rozwój działalności linii lotniczych z Bliskiego Wschodu i przewoźników niskokosztowych będzie dalej zmieniać obraz konkurencyjności - wyjaśnia Maul Björn . - Lotniska będą musiały odpowiedzieć na to poprzez zmiany strukturalne, jeśli chcą sobie zapewnić dalszy rozwój w nadchodzących latach.
Pobierz badanie "Aviation Radar 2013" z: www.rolandberger.com/pressreleases
(źr. Roland Berger Strategy Consultants)