Czy podarunki przekazywane z okazji świąt Bożego Narodzenia, przykładowo: paczki mikołajkowe dla dzieci lub kosze podarunkowe są kosztem uzyskania przychodu dla przedsiębiorcy?
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PDOF/ art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.
W sytuacji, gdy paczki, finansowane ze środków obrotowych Pracodawcy, byłyby wydawane pracownikom z uwzględnieniem ich sytuacji rodzinnej i materialnej, czyli przy zastosowaniu kryterium socjalnego, nie będą mogłyby stanowić kosztu uzyskania przychodów Pracodawcy ze względu na wyłączenie zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o PDOP/ art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o PDOF. Kosztem uzyskania przychodów nie są bowiem wydatki pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Kosztem uzyskania przychodów są bowiem odpisy dokonywane na ten fundusz.
W sytuacji, gdy paczki przyznawane są bez uwzględnienia kryterium socjalnego (przykładowo każdemu pracownikowi przysługuje paczka o tej samej wartości), wówczas jeżeli pracodawca w swoich wewnętrznych przepisach (przykładowo w regulaminie wynagrodzenia), zawarł zobowiązanie do tego rodzaju świadczenia na rzecz pracowników, wydatki związane z nabyciem produktów wchodzących w skład paczek będą mogły stanowić koszty dla celów podatkowych. Alternatywnie, przyznanie pracownikom paczek może wynikać z wiążącej decyzji osoby odpowiedzialnej za reprezentowanie pracodawcy w stosunkach z pracownikami, jeżeli decyzja taka ukształtuje stosunek pracy w taki sposób, że świadczenie to stanie się świadczeniem należnym. W takiej sytuacji wydatki poniesione przez pracodawcę na zakup paczek świątecznych będą mogły zostać rozpoznane w kosztach uzyskania przychodów.
Autor: Agnieszka Sakowska ECDDP Sp. z o.o