Dodaj ogłoszenie o pracy


Paczki świąteczne dla pracowników - czy należy płacić podatek i ZUS od prezentów?

Wartość świadczeń świątecznych sfinansowana ze środków pochodzących z ZFŚS będzie korzystała ze zwolnienie z opodatkowania pod pewnymi warunkami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF. Przepis ten zwalnia bowiem wyłącznie wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi;

Na podstawie powyższego przepisu należy stwierdzić, że zwolniona od podatku jest wartość:
1) świadczeń rzeczowych i pieniężnych,
2) które mają związek z finansowaniem działalności socjalnej,
3) są w całości sfinansowane ze środków ZFŚS,
4) a ich wysokość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Należy zwrócić uwagę, iż w treści analizowanego przepisu ustawodawca wyraźnie wyłączył ze zwolnienia bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi stwierdzając, iż nie są one świadczeniami rzeczowymi.
Tym samym ze zwolnienia od opodatkowania będzie korzystała wartość paczek świątecznych (ale już nie bonów towarowych) sfinansowana z ZFŚS, gdy kryterium ich przyznawania jest sytuacja życiowa, materialna i rodzinna poszczególnych uprawnionych, oraz wartość wszystkich świadczeń przyznanych danemu pracownikowi z ZFŚS w roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 380 zł.

Wartość świadczeń finansowanych ze środków ZFŚS korzysta również ze zwolnienia z naliczenia składek, przy czym tutaj nie stosuje się żadnych limitów. Powyższe wynika z § 2 ust. 1 pkt 19 w związku z § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i rentowe. Ponadto, na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zatem wartości bonów czy paczek sfinansowanych z ZFŚS nie uwzględnia się w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie społecznie oraz zdrowotne.

2 strona z 3
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.