Dodaj ogłoszenie o pracy


Czas pracy kierowców - jak przygotować się do kontroli Inspekcji Pracy?

Inspektor pracy, może także sprawdzić np. listę obecności, harmonogramy, książkę wyjść służbowych i prywatnych czy wreszcie polecenia wyjazdów służbowych (delegacji). Nie wszystkie z wymienionych dokumentów muszą być prowadzone i przechowywane. Dokumentacja będąca w posiadaniu pracodawcy, stanowi materiał, na podstawie którego inspektor pracy dokona ustaleń stanu faktycznego.

Jeśli z dokonanych ustaleń wynika, że pracownik świadczył pracę w godzinach nadliczbowych i nabył prawo do adekwatnego wynagrodzenia,  należy okazać dokumentację płacową (listy płac  oraz przelewy na konta bankowe),  potwierdzające termin wypłaty należnych z tego tytułu wynagrodzeń.

Co do zasady, kontrola obejmuje okres 3 lat wstecz, zgodnie bowiem z brzmieniem  art. 291 kp, roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Potwierdzają to również przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, które obligują do przechowywania ewidencji czasu pracy przez 3 lata.            
Kontrola kończy się sporządzeniem notatki urzędowej lub protokołu z kontroli, w zależności od wagi dokonanych ustaleń. Notatka jest stosowana wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z kontrola, nie będą wydawane jakiekolwiek  środki prawne. Natomiast jeśli stwierdzony przez inspektora stan faktyczny, nie jest zgodny z obowiązującymi, przepisami prawa pracy,  sporządza się protokół z kontroli
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, po zakończeniu kontroli, do pracodawcy kierowane są przewidziane środki prawne, tj. nakaz płatniczy lub wystąpienie. Ustawodawca na mocy art. 93.1 ustawy o transporcie drogowym, przyznał inspektorom pracy także prawo do nakładania na wykonującego przewozy drogowe lub inne czynności związane z tymi przewozami kary pieniężnej w drodze decyzji administracyjnej, w wysokości określonej w załączonym do ustawy taryfikatorze.
Nakaz, o którym mowa, jest decyzją administracyjną i wydawany jest w przypadku stwierdzenia, że pracownikom nie zostało wypłacone np. wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, pracę w porze nocnej, jeżeli świadczenie zostało naliczone, a tym samym jest bezsporne i należne. Nie można uznać, że wynagrodzenie jest należne jeśli pracodawca kwestionuje zasadność jej wypłaty oraz gdy wykładnia przepisów prawa pracy w danej kwestii nie jest jednolita. Wówczas mamy do czynienia z powstaniem sporu, który może być rozstrzygnięty pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, wyłącznie w toku postępowania sądowego.
Z kolei wystąpienie jest środkiem prawnym, nie będącym decyzją administracyjną, rozumianą jako władcze rozstrzygnięcie organu administracji regulujące sytuację prawną podmiotu, do którego jest kierowane. Ma na celu zwrócenie uwagi pracodawcy na istniejące uchybienia i dostosowanie w przyszłości jego działania do stanu zgodnego z przepisami prawa. Pracodawca zaś obowiązany jest w terminie określonym w wystąpieniu, nie dłuższym niż 30 dni, zawiadomić inspektora pracy o terminie i sposobie wykonania ujętych w wystąpieniu wniosków.
Bez względu na zastosowane środki prawne, należy pamiętać, że inspektor pracy jest organem uprawnionym do ścigania wykroczeń przeciwko prawom pracownika, a zatem jest uprawniony miedzy innymi do zastosowania postępowania mandatowego, składania do właściwego sądu, wniosku o ukaranie, w sytuacji gdy przepisy określają, że ściganie danego wykroczenia należy do jego kompetencji.
Czynami kwalifikowanymi jako wykroczenie z katalogu wykroczeń zawartego w art. 281- 282 kp, w zakresie czasu pracy, między innymi są:
przekraczanie dopuszczalnych norm czasu pracy
nieprzestrzeganie zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy
niezapewnienie minimalnego odpoczynku dobowego oraz tygodniowego
nieudzielenie pracownikom odpowiednich przerw
przekroczenie limitu pracy w godzinach nadliczbowych w roku kalendarzowym
niezapewnienie pracownikowi za pracę w niedzielę lub święto innego dnia wolnego lub innej formy rekompensaty
niezapewnienie pracownikom co najmniej raz na 4 tygodnie wolnej niedzieli
niewywiązanie się z obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy.

Autor: Grzegorz Sobota, ekspert w zakresie prawa pracy

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 2007r. nr 89, poz. 589)
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2004r. nr 92 poz. 879 ze zm.)
Ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007r. nr 125 poz. 874. ze zm.)

2 strona z 2
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.