Dodaj ogłoszenie o pracy


Kobiety w logistyce - co je motywuje a co zniechęca do działania?

 

 

 

Gdy poszukiwałam odpowiedzi na pytanie: „Co motywuje, a co zniechęca do działania kobiety w logistyce?” zdałam sobie sprawę, że być może w tak sformułowanym pytaniu zawarta jest sugestia, że motywacje kobiet w branży TSL różnią się od motywacji pracujących tam mężczyzn. A przecież może się okazać, że motywacje te są zbliżone, że nie mają płci i że nie ma sensu dzielić ich na „kobiece” i „męskie”. Tym bardziej, że taki podział niesie za sobą ryzyko patrzenia na motywacje przez pryzmat stereotypów i zastanawiania się np.” Dlaczego kobiety, z natury delikatne i wrażliwe, chcą pracować w tak "trudnej i wymagającej szczególnych umiejętności branży?”. Podobnym stereotypem jest również postrzeganie logistyki jako „branży typowo męskiej”.

 

Rozmawiałam z kobietami, które z pasją i z sukcesem pracują w logistyce, na różnych stanowiskach i w różnych firmach. Okazało się, że ich motywacje, chociaż różnorodne, cechuje pewien trend. Zdecydowanie wiodącymi są chęć i gotowość podejmowania wyzwań i ciągłego „podnoszenia poprzeczki” (w znaczeniu ciągłego doskonalenia umiejętności i poprawiania wyników). Równie ważna jest potrzeba bycia docenioną, przy czym należy podkreślić, że chodzi o bezpośredni zwerbalizowany przekaz, w którym jest jasno powiedziane, że wysiłek czy sukces został dostrzeżony i doceniony. Istotnym „motorem” do działania jest poczucie bycia wynagradzaną adekwatnie do osiąganych wyników, posiadanych umiejętności, wiedzy i doświadczenia.

 

Pozytywnie wpływa także możliwość zachowania równowagi między życiem zawodowym a osobistym i oczywiście dobre partnerskie relacje w pracy. Na szczególną uwagę zasługuje, podkreślane w wielu rozmowach, dążenie kobiet do brania odpowiedzialności za całokształt realizowanego przedsięwzięcia, gdy motywacją do działania staje się świadomość bycia obdarzoną zaufaniem i, co za tym idzie, również samodzielnością i niezależnością.

Wśród czynników „zniechęcających” do działania znalazł się motyw doceniania „mimo że...”. Chodzi o wszelkie sformułowania typu : „Świetnie sobie Pani radzi w branży logistycznej, mimo że jest Pani kobietą”. Mogłoby się wydawać, że dla niektórych takie stwierdzenie stanowi zachętę do rywalizacji, do udowodnienia, że jest się równie dobrą bądź lepszą. Jednak Panie, z którymi rozmawiałam, nie podzielały tej opinii. Nie zapominajmy, jak ważną motywacją są dobre partnerskie relacje, którym owo docenianie „mimo że ...” na pewno nie sprzyja.

   

Motywowanie jest sztuką, wymaga wiedzy o tym, co kogo motywuje i umiejętności „zagrania na właściwych strunach”, jak w grze na skrzypcach. Motywowanie jest sztuką tym trudniejszą, że nasze motywacje się zmieniają, wraz z naszym rozwojem osobistym i zawodowym. Nawiązując do tego muzycznego porównania można powiedzieć, że  tytułowe pytanie o motywacje kobiet w logistyce dostarcza nam również wiedzy o tym, co „gra”, a co „nie gra” w tej branży.

 

Autor: Barbara Mroz niezależny doradca personalny

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.