Dodaj ogłoszenie o pracy


Dyrektywa siarkowa - zagrożenia i szanse dla firm spedycyjnych i transportowych

24 października 2014 r. w auli Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie odbyło się Spotkanie Przedstawicieli Firm branży TSL pt. Dyrektywa siarkowa a wzrost cen usług transportowych. Było to pierwsze spotkanie w Polsce w całości poświęcone wdrożeniu dyrektywy siarkowej i jej skutków dla rynku usług spedycyjno – transportowych.



Blisko 120 osób zgromadzonych na  auli miało okazję poznać szczegóły wdrożenia dyrektywy siarkowej po 1 stycznia 2015 r., biorąc pod uwagę skutki bezpośrednie i pośrednie. Prelegenci w gronie których znaleźli się przedstawiciele Uniwersytetu Gdańskiego, Stena Line, BP Europa, Grupy SKAT, DKV, Millennium Leasing, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych oraz WISTA Poland, omówili różne aspekty wdrożenia dyrektywy, w tym analizę cenową i kosztową.
Przypomnijmy od 1 stycznia 2015 r. w regionie SECA (Sulphur Emission Control Area), obejmującego wody Bałtyku, Morza Północnego oraz Kanału La Manche za sprawą wejścia w życie dyrektywy siarkowej będą obowiązywać obniżone limity zawartości siarki w paliwach morskich. Maksymalna dopuszczalna zawartość siarki w paliwach żeglugowych zostanie obniżona z obecnego limitu 1 proc. do 0,1 proc. Nowe regulacje wchodzą na razie w regionie SECA. Jednak w perspektywie kolejnych 5 lat nowe normy zawartości siarki w paliwie morskim, zgodnie z zapisami konwencji Marpol, mają pojawić się także na pozostałych akwenach przy czym dla pozostałych regionów (poza SECA) ograniczenie zawartości siarki ma wynosić 0,5 proc. Utrwalone zostanie zatem inne traktowanie żeglugi wewnątrz regionu SECA i poza nim, co niewątpliwie będzie miało przełożenie na gospodarkę światową zmniejszając konkurencyjność gospodarek operujących w regionie SECA.

Co czeka firmy spedycyjne i transportowe po 1 stycznia 2015 r.?
Zdaniem Marka Tarczyńskiego, przewodniczącego Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki -  „Armatorzy wykorzystają swoją pozycję rynkową do przerzucenia kosztów dostosowania statków na załadowców, spedytorów oraz terminale portowe w sposób pośredni i bezpośredni. Oczekiwanie na wdrożenie dyrektywy siarkowej i niepewność jej skutków, wywołuje uczucie niepokoju, szczególnie w kontekście negocjowanych warunków handlowych na 2015 rok. Relatywnie niskie marże zawężają pole manewru. Znaczne koszty dostosowania jednostek pływających do wymogów dyrektywy siarkowej doprowadzą do zmiany układu sił na rynku żeglugi trampowej i żeglugi bliskiego zasięgu. Część tonażu operującego dotychczas na Morzu Północnym i Bałtyku może szukać zatrudnienia na Morzu Śródziemnym. Kluczowe znaczenie będzie miała efektywna egzekucja przepisów dyrektywy siarkowej.”
Potwierdził to Dmitrij Gabczenko z Grupy SKAT, którego zdaniem przewoźnicy drogowi powinni liczyć się po 1 stycznia 2015 r. ze wzrostem kosztów bezpośrednich z powodu droższych przepraw promowych. Może nastąpić redukcja ilości połączeń promowych, jak również zmniejszenie konkurencyjności na rynku promowym (zamknięcie połączeń oraz upadek armatorów). A co najgorsze, to nieprzewidywalny na ten moment poziom cen za przeprawy promowe, (z powodu dużej ilości zmiennych), uniemożliwia zaplanowanie kosztów transportów w dłuższej perspektywie. Oprócz tego, istnieje możliwy wzrost cen paliwa, w przypadku zwiększonego popytu na MGO rafinerie zweryfikują ceny tradycyjnych paliw (ON i benzyny bezołowiowej).

Jak powinny przygotować się firmy transportowo - spedycyjne?
Więcej na temat skutków w pełnej relacji ze Spotkania!

Spotkanie zorganizowali: Pracujwlogistyce.pl oraz Uniwersytet Gdański – Wydział Ekonomiczny, w Partnerstwie z: Grupą SKAT, Stena Line, BP Europa, DKV, Millennium Leasing, TranssPass. Patronat nad Spotkaniem objęli: Polska Izba Spedycji i Logistyki, Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych, WISTA Poland oraz etransport.pl.

Beata Trochymiak

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.