Dodaj ogłoszenie o pracy


PKP Cargo zbuduje Centrum Logistyczne we Frankowie

Do końca 2013 roku na terenie stacji Poznań – Franowo powstanie terminal przystosowany do obsługi przewozów intermodalnych, czyli przewozów realizowanych m.in. w kontenerach przez kolej i transport drogowy. Utworzenie terminalu to pierwszy etap budowy Centrum Logistycznego w rejonie stacji Poznań - Franowo. Pierwszym etapem inwestycji będzie budowa terminalu.

 

Projekt współfinansuje Unia Europejska. Koszt budowy terminalu wyniesie niemal 40 mln zł, z czego wartość dofinansowania z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko sięgnie 14, 6 mln zł. Umowa  o dofinansowanie inwestycji została podpisana 15 października 2012 roku przez przedstawicieli Centrum Unijnych Projektów Transportowych i  PKP CARGO.


– Skala przewozów intermodalnych realizowanych przez PKP CARGO rośnie w tempie 30 proc. rocznie. Budując terminal chcemy umocnić naszą obecność w tym segmencie przewozów między Europą Zachodnią, a Polską – mówi Wojciech Balczun, Prezes PKP Cargo. Żadna inna firma poza PKP Cargo nie dysponuje obecnie centrum przeładunkowym na stacji Poznań – Franowo, a właśnie przez tę stację przejeżdżają wszystkie rozrządzane pociągi towarowe z Europy Zachodniej do centrum Polski i dalej na wschód. W znacznej części są to transporty z towarami przewożonymi do Europy z portów morskich. W ocenie spółki inwestycja znacząco zwiększy jej konkurencyjność w zakresie czasu przewozów.


Do końca przyszłego roku przy stacji Poznań – Franowo w ramach terminalu powstanie plac składowy o powierzchni niemal 20 tys. metrów kwadratowych wraz z układem torowym o łącznej długości 1570 mb oraz dwoma rozjazdami. Według wstępnych założeń już w 2014 roku terminal mógłby obsłużyć ponad 11 tys. TEU (jednostek odpowiadających objętości 20-stopowego kontenera), a rok później ok. 26 tys. TEU.


PKP Cargo rozważa możliwość dalszej rozbudowy terminalu, zależnie od liczby ładunków, które będą trafiać do obsługi. Łącznie budowa całego centrum logistycznego, którego pierwszym etapem jest terminal, może kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Jest to obecnie największy projekt inwestycyjny PKP Cargo.
Stacja Poznań - Franowo położona jest na obszarze Poznania. Stacja usytuowana jest na linii nr 352 Swarzędz – Poznań Starołęka, stanowiącej fragment ciągu komunikacyjnego E 20. Linia ta jest obwodnicą towarową w Węźle Poznańskim. Przez inne linie i łącznice ma powiązania z liniami kolejowymi w kierunku Kluczborka, Wrocławia, Zielonej Góry, granicy państwa (Kunowice), Szczecina, Piły, Bydgoszczy, Gniezna i Warszawy.

 

Jest to drugi terminal kontenerowy, na który spółka pozyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pierwszym był terminal w Małaszewiczach.  Łączny kosz tego projektu wyniósł 43 mln zł, z czego dofinansowanie z UE oraz z budżetu państwa stanowiło 13,4 mln zł.

(źr. PKP Cargo)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.