Spółka Koleje Mazowieckie podpisała porozumienie z Wojewodą Mazowieckim w sprawie budowy parkingu „Parkuj i Jedź” w Błoniu. Koszt inwestycji wyniesie ok. 2 mln zł. Oprócz tego w urzędzie marszałkowskim została podpisana umowa pomiędzy firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz a województwem mazowieckim na zakup nowych szynobusów. Koszt całego zakupu to 13,5 mln zł.
Środki na ten cel pochodzą z budżetu województwa i dotacji rządowej przekazanej przez Wojewodę Mazowieckiego. Już w grudniu na mazowieckie tory wyjadą kolejne dwa nowoczesne szynobusy w barwach Kolei Mazowieckich. 5 czerwca br. upłynął termin składania ofert w przetargu na zakup szynobusów. Przetarg wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Zgodnie z umową szynobusy powinny być dostarczone do 30 listopada br. Koszt całego zakupu to 13,5 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 6,2 mln zł ze środków samorządu województwa mazowieckiego. Nowe szynobusy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, będą wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych np. na linii do Ostrołęki. Będą także skierowane do obsługi tras Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno.
Nowe pociągi to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. Szynobusy będą posiadały po 68 miejsc siedzących każdy. Wnętrza pojazdów będą wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. Znajdą się w nich także toalety z zamkniętym obiegiem oraz przewijaki dla niemowląt. Oba szynobusy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pojazdach zostaną zamontowane specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych szynobusy będą wyposażone w monitoring. Dodatkowo zamontowane zostaną kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Pojazd będzie także posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami. Co ważne, szynobusy będą także przyjazne środowisku. Są wyposażone w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO IIIb. Zużywają znacznie mniej oleju napędowego niż tradycyjne lokomotywy spalinowe. Całkowita długość pojazdu to 24 500 mm, a maksymalna prędkość – 120 km/h.
Parkuj i jedź
– Oprócz inwestycji taborowych podejmujemy także inne działania, które mają na celu poprawę komfortu podróży. Realizację projektu „Parkuj i Jedź” rozpoczęliśmy w 2005 roku, wspólnie z władzami samorządowymi województwa, a następnie z władzami poszczególnych miast i gmin Mazowsza. Dzięki podpisanemu dzisiaj porozumieniu mieszkańcy Błonia już wkrótce będą mogli zostawić swoje samochody na parkingu i wygodnie kontynuować podróż koleją – powiedział Artur Radwan Prezes Zarządu Spółki. Jeszcze w tym roku na terenie podwarszawskiego Błonia powstanie parking budowany w systemie „Parkuj i Jedź”. Koszt inwestycji wyniesie ok. 2 mln zł – z czego 1 mln zł pochodzić będzie z budżetu województwa, a kolejny 1 mln zł z budżetu gminy Błonie. Parking zostanie wybudowany przy stacji Błonie. Znajdzie się na nim 150 miejsc dla samochodów osobowych oraz 60 miejsc na rowery.
System „Parkuj i Jedź” stanowi integralną część kolejowego transportu pasażerskiego. Oferta skierowana jest do tych pasażerów Kolei Mazowieckich, a także innych przewoźników, którzy mieszkają w pewnym oddaleniu od stacji kolejowej, ale nie chcą rezygnować z wygodnego, ekologicznego i szybkiego transportu, jakim jest kolej.
Na Mazowszu planowana jest budowa 40 parkingów w ramach systemu „Parkuj i Jedź”. Do tej pory otwarto osiem z nich w: Żyrardowie, Celestynowie, Siedlcach, Ożarowie Mazowieckim, Brwinowie, Teresinie, Radomiu oraz w Mińsku Mazowieckim. Korzystający z parkingów płacą kwartalnie za pozostawienie samochodu lub motocykla 40 zł. Bilety miesięczne kosztują 20 zł, a bilet jednorazowy 3 zł. Pozostawienie roweru kosztuje kwartalnie 10 zł, miesięcznie 5 zł, a za jednorazowy wjazd trzeba zapłacić 2 zł.
(źr, Koleje Mazowieckie KM)