Dodaj ogłoszenie o pracy


Koleje Mazowieckie - kolejne miejsce "parkuj i jedź" na stacji w Błoniu

Spółka Koleje Mazowieckie podpisała porozumienie z Wojewodą Mazowieckim w sprawie budowy parkingu „Parkuj i Jedź” w Błoniu. Koszt inwestycji wyniesie ok. 2 mln zł. Oprócz tego w urzędzie marszałkowskim została podpisana umowa pomiędzy firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz a województwem mazowieckim na zakup nowych szynobusów. Koszt całego zakupu to 13,5 mln zł.

 

Środki na ten cel pochodzą z budżetu województwa i dotacji rządowej przekazanej przez Wojewodę Mazowieckiego. Już w grudniu na mazowieckie tory wyjadą kolejne dwa nowoczesne szynobusy w barwach Kolei Mazowieckich. 5 czerwca br. upłynął termin składania ofert w przetargu na zakup szynobusów. Przetarg wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Zgodnie z umową szynobusy powinny być dostarczone do 30 listopada br. Koszt całego zakupu to 13,5 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 6,2 mln zł ze środków samorządu województwa mazowieckiego. Nowe szynobusy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, będą wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych np. na linii do Ostrołęki. Będą także skierowane do obsługi tras Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno.

Nowe pociągi to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. Szynobusy będą posiadały po 68 miejsc siedzących każdy. Wnętrza pojazdów będą wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. Znajdą się w nich także toalety z zamkniętym obiegiem oraz przewijaki dla niemowląt. Oba szynobusy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pojazdach zostaną zamontowane specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych szynobusy będą wyposażone w monitoring. Dodatkowo zamontowane zostaną kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Pojazd będzie także posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami. Co ważne, szynobusy będą także przyjazne środowisku. Są wyposażone w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO IIIb. Zużywają znacznie mniej oleju napędowego niż tradycyjne lokomotywy spalinowe. Całkowita długość pojazdu to 24 500 mm, a maksymalna prędkość – 120 km/h.

 

Parkuj i jedź

– Oprócz inwestycji taborowych podejmujemy także inne działania, które mają na celu poprawę komfortu podróży. Realizację projektu „Parkuj i Jedź” rozpoczęliśmy w 2005 roku, wspólnie z władzami samorządowymi województwa, a następnie z władzami poszczególnych miast i gmin Mazowsza. Dzięki podpisanemu dzisiaj porozumieniu mieszkańcy Błonia już wkrótce będą mogli zostawić swoje samochody na parkingu i wygodnie kontynuować podróż koleją – powiedział Artur Radwan Prezes Zarządu Spółki. Jeszcze w tym roku na terenie podwarszawskiego Błonia powstanie parking budowany w systemie „Parkuj i Jedź”. Koszt inwestycji wyniesie ok. 2 mln zł – z czego 1 mln zł pochodzić będzie z budżetu województwa, a kolejny 1 mln zł z budżetu gminy Błonie. Parking zostanie wybudowany przy stacji Błonie. Znajdzie się na nim 150 miejsc dla samochodów osobowych oraz 60 miejsc na rowery.

 

System „Parkuj i Jedź” stanowi integralną część kolejowego transportu pasażerskiego. Oferta skierowana jest do tych pasażerów Kolei Mazowieckich, a także innych przewoźników, którzy mieszkają w pewnym oddaleniu od stacji kolejowej, ale nie chcą rezygnować z wygodnego, ekologicznego i szybkiego transportu, jakim jest kolej.

Na Mazowszu planowana jest budowa 40 parkingów w ramach systemu „Parkuj i Jedź”. Do tej pory otwarto osiem z nich w: Żyrardowie, Celestynowie, Siedlcach, Ożarowie Mazowieckim, Brwinowie, Teresinie, Radomiu oraz w Mińsku Mazowieckim. Korzystający z parkingów płacą kwartalnie za pozostawienie samochodu lub motocykla 40 zł. Bilety miesięczne kosztują 20 zł, a bilet jednorazowy 3 zł. Pozostawienie roweru kosztuje kwartalnie 10 zł, miesięcznie 5 zł, a za jednorazowy wjazd trzeba zapłacić 2 zł.


(źr, Koleje Mazowieckie KM)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.