Konto pracodawcy


Jak skutecznie wdrażać i łączyć narzędzia zakupowe?

Od czego zacząć, aby zapewnić sobie sukces przy wdrażaniu e-narzędzia w firmie? Jak następnie łączyć wdrożone narzędzia zakupowe? Przede wszystkim należy odpowiedzieć na pytanie, gdzie dzisiaj jest nasza organizacja. Ocena własna nie zawsze jest jednak obiektywna, dlatego aby właściwie dobrać narzędzia i formy realizacji naszego projektu może być potrzebna pomoc konsultanta.

Trzeba pamiętać, że każda organizacja powinna dostosować proces planowania zakupów do swoich możliwości. Organizacja niewielka, o nieskomplikowanym procesie produkcyjnym bazującym na kilku-kilkunastu produktach, prowadząca pojedyncze projekty inwestycyjne może z powodzeniem oprzeć swój proces planowania na prostych narzędziach informatycznych i na nieskomplikowanym systemie. Inaczej jest w przypadku dużych, wielopodmiotowych organizacji. Powinny one tworzyć plany zakupów jako odrębne, bardzo istotne z punktu widzenia strategii oraz efektywności działania całości firmy. Należy przede wszystkim spojrzeć na efektywność procesu zakupowego dziś i zdefiniować cele do osiągnięcia w przyszłości. Inne ważne kwestie, jakie powinniśmy ustalić to:
1. Ile projektów zakupowych przeprowadzamy w ciągu roku/miesiąca/dnia
2. Czy rynek naszych dostawców jest gotowy do obsługi naszego e-zapytania/e-zamówienia/e-umowy/e-rozliczenia
3. Czy nasza organizacja jest gotowa wewnętrznie na obsługę procesów w formie elektronicznej
4. Czy jesteśmy w stanie opisać to, co chcemy kupić na tyle szczegółowo aby wdrożone narzędzie było faktycznie pomocne

E-sourcing czy  e-procurement?
Kolejny wybór jaki nas czeka to e-sourcing czy e-procurement? A dokładniej: czy chcemy poszukiwać i wybierać dostawców elektronicznie (narzędzie klasy e-rfx + aukcje), czy też obsługiwać wywoływanie zamówień, obsługę koszyka, rozliczanie zamówień, dostawy (narzędzie klasy e-procurement)? Do tego dochodzą procesy wewnętrzne przed wyborem dostawcy związane z planowaniem, monitorowaniem, księgowaniem – całkiem skomplikowany „las procesów”, które obsługuje i z którymi łączy się System Zakupowy. Należy pamiętać, że e-sourcing to podstawa: może pomóc menedżerom podejmować lepsze decyzje w zakresie kosztów i jakości. Wdrożenie narzędzia klasy e-procurement będzie natomiast możliwe dopiero w przedsiębiorstwie o poukładanej już i dobrze funkcjonującej organizacji zakupowej. Marketplanet jako lider regionu CEE w zakresie wdrożeń rozwiązań  optymalizujących procesy zakupowe w firmach, na swoich animacjach  jasno pokazuje na co zwracać uwagę i w czym tkwi różnica pomiędzy e-sourcingiem, a e-procurementem:

E-zakupy – od czego zacząć?
Wracając do punktu wyjścia – od czego należy zacząć? W przypadku gdy nigdy wcześniej nie korzystano z e-narzędzi warto wykorzystać następujące podejście:
1. Wybór prostego asortymentu i zlecenie przeprowadzenia akcji ofertowej (e – zapytanie ofertowe, e-aukcja)
2. Ocena efektów – już na tym etapie odkryty zostanie potencjał, jaki tkwi w e-narzędziach
3. Sprawdzenie, gdzie  rozpocząć implementację – być może istnieje miejsce w firmie, gdzie łatwo można kupować produkty/usługi w formie powtarzalnej z użyciem e-narzędzi
4. Wybór solidnego partnera, który posiada narzędzia lub potrafi je skutecznie wdrożyć, a jednocześnie ma potencjał aby obsłużyć organizację nie tylko dziś, ale także w przyszłości
5. Etap wdrożenia w formie pilota na wybranej kategorii dla wybranej jednostki organizacyjnej
6. Rozpoczęcie wdrożenia

A jak łączyć wdrożone narzędzia…?
Dzisiaj możliwe jest już stosowanie różnych systemów informatycznych w przedsiębiorstwie równolegle, zwiększając tym samym efektywność ich wykorzystania. Na rynku dostępne są dwa modele rozwiązań informatycznych wspierających procesy zakupowe dla przedsiębiorstw. Pierwsze z nich są dostarczane przez największych producentów systemów ERP. Powstały w wyniku naturalnego rozwoju funkcji tych systemów. Zaletą tych rozwiązań jest niewątpliwie łatwa integracja z pozostałymi modułami ERP i procesami przedsiębiorstwa. Korzystający z nich muszą się jednak liczyć z wysokimi kosztami wdrożenia i eksploatacji. Drugi model rozwiązań rozwija się w oparciu o narzędzia handlu elektronicznego B2B. Operatorzy rynków elektronicznych dostarczają rozwiązania zarówno w chmurze, jak i stricte dedykowane dla przedsiębiorstw. Rozwiązania te w swej naturze skupione są wokół sfery transakcyjnej, tj. wymiany dokumentów handlowych i integracji kupujących ze sprzedającymi. Z jednej strony integrują systemy ERP kupujących dając im łatwy dostęp do elektronicznej komunikacji z dostawcami. Z drugiej pozwalają sprzedającym integrować systemy obsługi sprzedaży i stanowią dla nich nowy kanał dystrybucji. Rynki takie są także otwarte i łatwo dostępne dla sektora MSP.

Dodatkowe zalety tej grupy rozwiązań to łatwość i niski koszt wdrożenia, a także szybki dostęp nowo podłączającej się firmy do szerokiego grona uczestników rynku. Niskie koszty wdrożenia wynikają z rozłożenia inwestycji na wszystkich korzystających z rozwiązania. Każdy z uczestników rynku integruje się z nim tylko raz zamiast budowania kosztownych interfejsów ze wszystkimi swoimi partnerami handlowymi. W najbliższej przyszłości coraz więcej rozwiązań dostępnych będzie w chmurze. Ten model funkcjonowania oprogramowania zaczyna być preferowany przez organizacje ze względu na mniejszą czasochłonność, koszt i ryzyko wdrożeń. Na szczęście kupujący i sprzedający nie są dziś zmuszeni do wyboru jednego z opisanych powyżej modeli rozwiązań informatycznych.  Dzisiejsze technologie umożliwiają łatwe łączenie rozwiązań obu typów. Najważniejsze, by dopasować wykorzystywane narzędzia do obecnych potrzeb przedsiębiorstwa.   

W przeciwieństwie do firm stosujących taktykę „hit and run”, firmy takie jak Marketplanet po finalizacji projektu wdrożenia zostają z klientami na dłużej. Korzyści biznesowe przynosi bowiem nie samo wdrożenie, ale dopiero eksploatacja systemu. Aby to ułatwić zapewniany jest helpdesk, wsparcie techniczne i biznesowe, z gwarantowanymi poziomami SLA.

kobiety w logistyce
Kolej coraz bardziej kobieca
Kobiety w logistyce wiedzą czego chcą! Jak odnajdują się na rynku pracy w czasie pandemii?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Forpatients – CEVA wdraża nowe usługi dla branży medycznej i pacjentów
InPost buduje fabrykę paczkomatów i uruchamia w Polsce kilkanaście nowych hubów
Świdnicki terminal Schenkera z ekologicznym certyfikatem BREEAM
DB - straty związane z pandemią wyjątkowo wysokie w roku 2020
Z okazji 90-lecia Raben zaprasza w ekologiczną podróż po Europie
Nie tak źle na rynku przewozów intermodalnych!?
ID Logistics podsumowało wyniki za rok 2020
Grupa CCC wzmacnia zarządzanie łańcuchem dostaw
Renault Trucks podało wyniki sprzedaży za 2020 r.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC