Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak skutecznie wdrażać i łączyć narzędzia zakupowe?

Od czego zacząć, aby zapewnić sobie sukces przy wdrażaniu e-narzędzia w firmie? Jak następnie łączyć wdrożone narzędzia zakupowe? Przede wszystkim należy odpowiedzieć na pytanie, gdzie dzisiaj jest nasza organizacja. Ocena własna nie zawsze jest jednak obiektywna, dlatego aby właściwie dobrać narzędzia i formy realizacji naszego projektu może być potrzebna pomoc konsultanta.

Trzeba pamiętać, że każda organizacja powinna dostosować proces planowania zakupów do swoich możliwości. Organizacja niewielka, o nieskomplikowanym procesie produkcyjnym bazującym na kilku-kilkunastu produktach, prowadząca pojedyncze projekty inwestycyjne może z powodzeniem oprzeć swój proces planowania na prostych narzędziach informatycznych i na nieskomplikowanym systemie. Inaczej jest w przypadku dużych, wielopodmiotowych organizacji. Powinny one tworzyć plany zakupów jako odrębne, bardzo istotne z punktu widzenia strategii oraz efektywności działania całości firmy. Należy przede wszystkim spojrzeć na efektywność procesu zakupowego dziś i zdefiniować cele do osiągnięcia w przyszłości. Inne ważne kwestie, jakie powinniśmy ustalić to:
1. Ile projektów zakupowych przeprowadzamy w ciągu roku/miesiąca/dnia
2. Czy rynek naszych dostawców jest gotowy do obsługi naszego e-zapytania/e-zamówienia/e-umowy/e-rozliczenia
3. Czy nasza organizacja jest gotowa wewnętrznie na obsługę procesów w formie elektronicznej
4. Czy jesteśmy w stanie opisać to, co chcemy kupić na tyle szczegółowo aby wdrożone narzędzie było faktycznie pomocne

E-sourcing czy  e-procurement?
Kolejny wybór jaki nas czeka to e-sourcing czy e-procurement? A dokładniej: czy chcemy poszukiwać i wybierać dostawców elektronicznie (narzędzie klasy e-rfx + aukcje), czy też obsługiwać wywoływanie zamówień, obsługę koszyka, rozliczanie zamówień, dostawy (narzędzie klasy e-procurement)? Do tego dochodzą procesy wewnętrzne przed wyborem dostawcy związane z planowaniem, monitorowaniem, księgowaniem – całkiem skomplikowany „las procesów”, które obsługuje i z którymi łączy się System Zakupowy. Należy pamiętać, że e-sourcing to podstawa: może pomóc menedżerom podejmować lepsze decyzje w zakresie kosztów i jakości. Wdrożenie narzędzia klasy e-procurement będzie natomiast możliwe dopiero w przedsiębiorstwie o poukładanej już i dobrze funkcjonującej organizacji zakupowej. Marketplanet jako lider regionu CEE w zakresie wdrożeń rozwiązań  optymalizujących procesy zakupowe w firmach, na swoich animacjach  jasno pokazuje na co zwracać uwagę i w czym tkwi różnica pomiędzy e-sourcingiem, a e-procurementem:

E-zakupy – od czego zacząć?
Wracając do punktu wyjścia – od czego należy zacząć? W przypadku gdy nigdy wcześniej nie korzystano z e-narzędzi warto wykorzystać następujące podejście:
1. Wybór prostego asortymentu i zlecenie przeprowadzenia akcji ofertowej (e – zapytanie ofertowe, e-aukcja)
2. Ocena efektów – już na tym etapie odkryty zostanie potencjał, jaki tkwi w e-narzędziach
3. Sprawdzenie, gdzie  rozpocząć implementację – być może istnieje miejsce w firmie, gdzie łatwo można kupować produkty/usługi w formie powtarzalnej z użyciem e-narzędzi
4. Wybór solidnego partnera, który posiada narzędzia lub potrafi je skutecznie wdrożyć, a jednocześnie ma potencjał aby obsłużyć organizację nie tylko dziś, ale także w przyszłości
5. Etap wdrożenia w formie pilota na wybranej kategorii dla wybranej jednostki organizacyjnej
6. Rozpoczęcie wdrożenia

A jak łączyć wdrożone narzędzia…?
Dzisiaj możliwe jest już stosowanie różnych systemów informatycznych w przedsiębiorstwie równolegle, zwiększając tym samym efektywność ich wykorzystania. Na rynku dostępne są dwa modele rozwiązań informatycznych wspierających procesy zakupowe dla przedsiębiorstw. Pierwsze z nich są dostarczane przez największych producentów systemów ERP. Powstały w wyniku naturalnego rozwoju funkcji tych systemów. Zaletą tych rozwiązań jest niewątpliwie łatwa integracja z pozostałymi modułami ERP i procesami przedsiębiorstwa. Korzystający z nich muszą się jednak liczyć z wysokimi kosztami wdrożenia i eksploatacji. Drugi model rozwiązań rozwija się w oparciu o narzędzia handlu elektronicznego B2B. Operatorzy rynków elektronicznych dostarczają rozwiązania zarówno w chmurze, jak i stricte dedykowane dla przedsiębiorstw. Rozwiązania te w swej naturze skupione są wokół sfery transakcyjnej, tj. wymiany dokumentów handlowych i integracji kupujących ze sprzedającymi. Z jednej strony integrują systemy ERP kupujących dając im łatwy dostęp do elektronicznej komunikacji z dostawcami. Z drugiej pozwalają sprzedającym integrować systemy obsługi sprzedaży i stanowią dla nich nowy kanał dystrybucji. Rynki takie są także otwarte i łatwo dostępne dla sektora MSP.

Dodatkowe zalety tej grupy rozwiązań to łatwość i niski koszt wdrożenia, a także szybki dostęp nowo podłączającej się firmy do szerokiego grona uczestników rynku. Niskie koszty wdrożenia wynikają z rozłożenia inwestycji na wszystkich korzystających z rozwiązania. Każdy z uczestników rynku integruje się z nim tylko raz zamiast budowania kosztownych interfejsów ze wszystkimi swoimi partnerami handlowymi. W najbliższej przyszłości coraz więcej rozwiązań dostępnych będzie w chmurze. Ten model funkcjonowania oprogramowania zaczyna być preferowany przez organizacje ze względu na mniejszą czasochłonność, koszt i ryzyko wdrożeń. Na szczęście kupujący i sprzedający nie są dziś zmuszeni do wyboru jednego z opisanych powyżej modeli rozwiązań informatycznych.  Dzisiejsze technologie umożliwiają łatwe łączenie rozwiązań obu typów. Najważniejsze, by dopasować wykorzystywane narzędzia do obecnych potrzeb przedsiębiorstwa.   

W przeciwieństwie do firm stosujących taktykę „hit and run”, firmy takie jak Marketplanet po finalizacji projektu wdrożenia zostają z klientami na dłużej. Korzyści biznesowe przynosi bowiem nie samo wdrożenie, ale dopiero eksploatacja systemu. Aby to ułatwić zapewniany jest helpdesk, wsparcie techniczne i biznesowe, z gwarantowanymi poziomami SLA.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.