Konto pracodawcy


Kim jest polski kupiec - sprawdź, czy posiadasz pożądane cechy specjalisty ds. zakupów

Kim jest polski kupiec?Wykształcony, z doświadczeniem w branży, efektywny negocjator, z bardzo dobrą znajomością języka angielskiego – to główne cechy idealnego kandydata na stanowisko kupca i specjalisty ds. zakupów.

Polski rynek pracy w ostatnich latach dojrzał pod wieloma względami. Oznaką tego jest przede wszystkim fakt, że aktualnie pracodawcy bardziej niż młodość i ambicje potencjalnych kandydatów cenią doświadczenie. Co więcej, chodzi tu o  doświadczenie w konkretnym obszarze biznesowym. Od kupców oczekuje się zatem wiedzy i umiejętności pozyskanej nie w jakiejkolwiek pokrewnej strukturze organizacyjnej, ale konkretnie w dziale zakupów. Co istotne, pożądani są kandydaci, którzy do zarządzania zakupami podchodzą i syntetycznie, i analitycznie. Z jednej strony muszą objąć proces zakupowy całościowo, z drugiej powinni też posiadać zdolność skupiania się na szczegółach.
Kupiec czy specjalista ds. zakupów
Nowe podejście można zauważyć nawet w kwestii nazewnictwa stanowisk. Pracodawcy poszukują „specjalistów ds. zakupów”, czyli osób ze znajomością procesów zakupowych, doskonale rozumiejących prawa rządzące zakupami, a nie tylko kupców ds. zaopatrzenia, którzy zdobędą niezbędne towary po jak najniższej cenie. W celu przyjrzenia się dokładniej tendencjom występującym obecnie na polskim rynku pracy w obszarze zakupów, Marketplanet, lider w usprawnianiu procesów zakupowych w Europie Środkowo-Wschodniej, przeprowadził badanie „Kim jest polski kupiec?”. Wyniki badania pozwoliły na identyfikację kompetencji kandydatów na stanowiska kupiec i specjalista ds. zakupów najczęściej wymaganych przez pracodawców w Polsce. Ponadto umożliwiły one określenie trendu potencjału zatrudniania na rynku  zakupowym w ostatnich latach. Badanie ofert pracy zostało przeprowadzone pod kątem miejsca oferowanej pracy, oczekiwanej biegłości w językach obcych, poziomu wykształcenia, zdobytego doświadczenia, wiedzy i umiejętności, znajomości narzędzi i systemów IT.
Idealny kupiec to…?
Wyniki badania ewidentnie wskazały, że pracodawcy od kandydatów oczekują przede wszystkim specjalistycznej wiedzy i umiejętności zdobytych w działach zakupów. Ponadto kupiec, bez względu na specyfikę zakupów, powinien posiadać rozbudowane umiejętności analityczne. Musi umieć analizować, planować i ciągle poszukiwać nowych możliwości optymalizacyjnych. Jednocześnie powinien być w stałym kontakcie nie tylko z rynkiem i dostawcami, ale także z klientami wewnętrznymi swojej firmy. Dlatego też zdolność efektywnej współpracy i budowania relacji ze współpracownikami okazują się również niezwykle istotne. Kupiec, będący łącznikiem między współpracownikami z innych departamentów w organizacji i dostawcami, musi umieć budować długofalowe relacje oparte na trwałym partnerstwie.

Oprócz posiadania wspomnianych cech kupiec powinien także potrafić efektywnie prowadzić negocjacje. Umiejętności negocjacyjne są wymagane w blisko 25 proc. wszystkich ofert pracy. Wyniki badania przeprowadzonego przez Marketplanet i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki w 2011 roku „Rola i ranga zakupów w polskich przedsiębiorstwach” wykazały, że umiejętności negocjacyjne zostały wskazane jako jedna z najważniejszych cech specjalisty ds. zakupów przez 64 proc. pracodawców. Trzy lata wcześniej było to aż 81 proc.
Nie należy zapominać również o zdolnościach analitycznych, które także są obecnie wysoko punktowane. Kupiec musi umieć analizować rynek, wyciągać z tego wnioski i na ich podstawie prognozować i opracowywać przyszłą strategię współpracy z dostawcami. Inne istotne dla pracodawców zdolności związane z prowadzeniem projektów to: zdolności komunikacyjne, organizacyjne, oraz umiejętność pracy pod presją czasu. Istotną cechą wymienianą przez pracodawców jest także znajomość narzędzi oraz systemów IT niezbędnych do podjęcia pracy.

Dodatkowe cechy polskiego kupca
Jakie są dodatkowe wymagania? Te bezpośrednio związane z daną specyfiką branży i stanowiska. Najczęściej jest to determinacja w dążeniu do celu – cecha ta jest wymieniana blisko w jednej czwartej ofert. Wyniki pracy kupca są w firmach bardzo często oceniane przez pryzmat wynegocjowanych przez niego lepszych warunków handlowych i wielkość wygenerowanych oszczędności – determinacja w dążeniu do celu i osiągnięcia jak najlepszych rezultatów jest zatem niezbędna. Oprócz tego pracodawcy często wskazują na dyspozycyjność, wysoką  świadomość biznesową i kreatywność.
Badanie „Kim jest polski kupiec?” przeprowadzono na podstawie danych dostarczonych przez portal Pracuj.pl.

Marketplanet od ponad 14 lat wspiera kupujących w optymalizacji procesów zakupowych i współpracuje z tysiącami dostawców. Innowacyjne rozwiązania Marketplanet wpływają pozytywnie na procesy wewnątrz firm oraz komunikację z dostawcami, a co za tym idzie pozwalają na redukcję kosztów w przedsiębiorstwie i zwiększenie sprzedaży.
Dowiedz się więcej - Pobierz cały raport „Kim jest polski kupiec?”

(Marketplanet)

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Fakty i mity o wykorzystaniu robotyzacji procesów w Przemyśle 4.0
reklama
230 boxów EETS zdało egzamin – po pierwsze wygoda, a po drugie ekspansja na kolejne kraje
Intermodal cały czas na wzroście, mimo że globalne problemy osłabiają rozwój tego rynku
Jak wyniki wyborów w USA wpłyną na globalny rynek nieruchomości przemysłowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express zrealizował już 50 lotów dostarczając szczepionki na COVID-19
Euro 6D ISC-FCM – nowa norma dla pojazdów - czy TSL ma się jej bać?
Circle K oraz PCK zorganizowali świąteczną opieką seniorów w całej Polsce
DPD Polska realizuje jedno z największych zamówień na auta elektryczne w Polsce
Dachser zrealizował 100 czarterowych lotów cargo w 2020 roku
CEVA Logistics kontynuuje ekspansję w Afryce i wzmacnia obecność w kolejnych dwóc ...
Fracht FWO zakończył rok 2020 świetnym wynikiem w project cargo i zapowiada dynami ...
Grupa Raben partnerem logistycznym Szlachetnej Paczki
Zimowy atak na K2 w ramach wyprawy InPost - #GorzkowskaInPostK2Winter
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC