Wykształcony, z doświadczeniem w branży, efektywny negocjator, z bardzo dobrą znajomością języka angielskiego – to główne cechy idealnego kandydata na stanowisko kupca i specjalisty ds. zakupów.
Polski rynek pracy w ostatnich latach dojrzał pod wieloma względami. Oznaką tego jest przede wszystkim fakt, że aktualnie pracodawcy bardziej niż młodość i ambicje potencjalnych kandydatów cenią doświadczenie. Co więcej, chodzi tu o doświadczenie w konkretnym obszarze biznesowym. Od kupców oczekuje się zatem wiedzy i umiejętności pozyskanej nie w jakiejkolwiek pokrewnej strukturze organizacyjnej, ale konkretnie w dziale zakupów. Co istotne, pożądani są kandydaci, którzy do zarządzania zakupami podchodzą i syntetycznie, i analitycznie. Z jednej strony muszą objąć proces zakupowy całościowo, z drugiej powinni też posiadać zdolność skupiania się na szczegółach.
Kupiec czy specjalista ds. zakupów
Nowe podejście można zauważyć nawet w kwestii nazewnictwa stanowisk. Pracodawcy poszukują „specjalistów ds. zakupów”, czyli osób ze znajomością procesów zakupowych, doskonale rozumiejących prawa rządzące zakupami, a nie tylko kupców ds. zaopatrzenia, którzy zdobędą niezbędne towary po jak najniższej cenie. W celu przyjrzenia się dokładniej tendencjom występującym obecnie na polskim rynku pracy w obszarze zakupów, Marketplanet, lider w usprawnianiu procesów zakupowych w Europie Środkowo-Wschodniej, przeprowadził badanie „Kim jest polski kupiec?”. Wyniki badania pozwoliły na identyfikację kompetencji kandydatów na stanowiska kupiec i specjalista ds. zakupów najczęściej wymaganych przez pracodawców w Polsce. Ponadto umożliwiły one określenie trendu potencjału zatrudniania na rynku zakupowym w ostatnich latach. Badanie ofert pracy zostało przeprowadzone pod kątem miejsca oferowanej pracy, oczekiwanej biegłości w językach obcych, poziomu wykształcenia, zdobytego doświadczenia, wiedzy i umiejętności, znajomości narzędzi i systemów IT.
Idealny kupiec to…?
Wyniki badania ewidentnie wskazały, że pracodawcy od kandydatów oczekują przede wszystkim specjalistycznej wiedzy i umiejętności zdobytych w działach zakupów. Ponadto kupiec, bez względu na specyfikę zakupów, powinien posiadać rozbudowane umiejętności analityczne. Musi umieć analizować, planować i ciągle poszukiwać nowych możliwości optymalizacyjnych. Jednocześnie powinien być w stałym kontakcie nie tylko z rynkiem i dostawcami, ale także z klientami wewnętrznymi swojej firmy. Dlatego też zdolność efektywnej współpracy i budowania relacji ze współpracownikami okazują się również niezwykle istotne. Kupiec, będący łącznikiem między współpracownikami z innych departamentów w organizacji i dostawcami, musi umieć budować długofalowe relacje oparte na trwałym partnerstwie.
Oprócz posiadania wspomnianych cech kupiec powinien także potrafić efektywnie prowadzić negocjacje. Umiejętności negocjacyjne są wymagane w blisko 25 proc. wszystkich ofert pracy. Wyniki badania przeprowadzonego przez Marketplanet i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki w 2011 roku „Rola i ranga zakupów w polskich przedsiębiorstwach” wykazały, że umiejętności negocjacyjne zostały wskazane jako jedna z najważniejszych cech specjalisty ds. zakupów przez 64 proc. pracodawców. Trzy lata wcześniej było to aż 81 proc.
Nie należy zapominać również o zdolnościach analitycznych, które także są obecnie wysoko punktowane. Kupiec musi umieć analizować rynek, wyciągać z tego wnioski i na ich podstawie prognozować i opracowywać przyszłą strategię współpracy z dostawcami. Inne istotne dla pracodawców zdolności związane z prowadzeniem projektów to: zdolności komunikacyjne, organizacyjne, oraz umiejętność pracy pod presją czasu. Istotną cechą wymienianą przez pracodawców jest także znajomość narzędzi oraz systemów IT niezbędnych do podjęcia pracy.
Dodatkowe cechy polskiego kupca
Jakie są dodatkowe wymagania? Te bezpośrednio związane z daną specyfiką branży i stanowiska. Najczęściej jest to determinacja w dążeniu do celu – cecha ta jest wymieniana blisko w jednej czwartej ofert. Wyniki pracy kupca są w firmach bardzo często oceniane przez pryzmat wynegocjowanych przez niego lepszych warunków handlowych i wielkość wygenerowanych oszczędności – determinacja w dążeniu do celu i osiągnięcia jak najlepszych rezultatów jest zatem niezbędna. Oprócz tego pracodawcy często wskazują na dyspozycyjność, wysoką świadomość biznesową i kreatywność.
Badanie „Kim jest polski kupiec?” przeprowadzono na podstawie danych dostarczonych przez portal Pracuj.pl.
Marketplanet od ponad 14 lat wspiera kupujących w optymalizacji procesów zakupowych i współpracuje z tysiącami dostawców. Innowacyjne rozwiązania Marketplanet wpływają pozytywnie na procesy wewnątrz firm oraz komunikację z dostawcami, a co za tym idzie pozwalają na redukcję kosztów w przedsiębiorstwie i zwiększenie sprzedaży.
Dowiedz się więcej - Pobierz cały raport „Kim jest polski kupiec?”
(Marketplanet)