Konto pracodawcy


Jak nas widzą...- Klienci o outsourcingu usług logistycznych

Rozmowa z Tomaszem Misztalem managerem logistyki w 3M Polska

 

Jak Pan ocenia ofertę operatorów logistycznych, czy spełniają oczekiwania klientów?
- Niestety wielu operatorów podchodzi schematycznie do swoich klientów oferując usługi standardowe i szablonowe rozwiązania. Tymczasem klienci oczekują od operatora logistycznego projektu na miarę ich potrzeb, doradztwa i analizy eksperckiej jakie usługi logistyczne będą najbardziej optymalne.

 Czyli nie ma usług szytych na miarę?
- Oczywiście, że są, ale pod warunkiem, że klient posiada doskonałą orientację jakie procesy logistyczne będą mu niezbędne. Najłatwiej jest zaproponować usługę szytą na miarę w branżach jednolitych jak np. branża motoryzacyjna. Ale problem jest w tych firmach, które nie mają zbyt głębokiej wiedzy logistycznej i czasami nie wiedzą jakich danych wyjściowych wymagać w przetargu na obsługę logistyczną. Zazwyczaj po wybraniu operatora dochodzi do nieporozumień wynikających z braku zrozumienia potrzeb po obu stornach i jest to najczęściej powód do sporów. Wiem, że np. umowy jakie oferują operatorzy logistyczni są bardzo skomplikowane i trudno je zrozumieć nie mając wiedzy logistycznej. Chodzi o to, że każdy musi mówić tym samym językiem, a tego nie ułatwiają operatorzy logistyczni.

Czy wobec tego outsourcing usług logistycznych się opłaca?
- To zależy i od zawsze jest przedmiotem dyskusji po obu stronach klienta i logistyka. Generalnie dobry outsourcing obniża koszty, bo mając prężnego operatora logistycznego z całym zapleczem nie musimy tworzyć od początku struktury magazynu i całej infrastruktury technologicznej. Najbardziej zyskać można na dostępie do nowoczesnych technologii logistycznych i całego know- how firmy logistycznej, która rozwija się wraz z globalnie przyjmowanymi standardami. To jest największy atut w obsłudze logistycznej, którego klient samodzielnie nigdy nie osiągnie.

Jak postrzegane są koszty zewnętrzne operatora logistycznego i kiedy klient jest w stanie je ponosić?
- Oczywiście jesteśmy na to przygotowani. Mamy swoje budżety i wiemy, że cena może wzrosnąć w wyniku czynników niezależnych od operatora np. wzrostu cen paliw. Ale przed ich uwzględnieniem musimy poznać realne wzrosty i wtedy rozmawiamy o ewentualnym pokryciu tych kosztów. Nie możemy jednak brać wszystkiego na swoje barki, bo rolą operatora logistycznego jest optymalizacja kosztów i przewidywanie pewnych sytuacji na rynku. Jeżeli tego nie zrobi, nie ma prawa domagać się potem indeksacji, która jest dokonywana zazwyczaj raz w roku i uwzględnia wzrost płac, inflacji itp. Dla 3M optymalna logistyka, to element konkurencyjności. Posiadamy 6 magazynów centralnych w całej Europie i te magazyny konkurują ze sobą. Polski magazyn jest jednym z najlepszych, ale też  jedynym magazynem, który korzysta z outsourcingu usług logistycznych. Pozostałe europejskie magazyny 3M prowadzą własną logistykę. Jesteśmy wzorcowym wyjątkiem, bo jeśli chodzi o koszty nasi koledzy z innych magazynów nie są w stanie nam dorównać.

Co jest najważniejsze we współpracy z operatorem logistycznym?
- Najważniejsze jest ustalenie tzw. "service level agreement", czyli szczegółowego zakresu usług świadczonych przez partnera logistycznego, w tym szczególnie usług w zakresie IT. Musimy mieć 100 proc. pewność, że współpraca systemów 3M i operatora będzie przebiegać bez zakłóceń. Bardzo istotne jest zaufanie i  długoterminowe partnerstwo, które wbrew pozorom jest ciężko zbudować. Wszystko bowiem zależy od zaangażowania pracowników zatrudnianych przez operatora. Dla nas idealny outsourcing polega na tym, że możemy skupić się na core business nie myśląc już o logistyce. Oczywiście w tym wszystkim jest również bardzo ważne bezpieczeństwo wszelkich danych.

Ile czasu powinna trwać współpraca z jednym operatorem?
- Obecnie naszą współpracę opieramy o pięcioletnie kontrakty, ale najlepszym rozwiązaniem byłyby kontrakty dwuletnie. Krótsze umowy dają możliwość dodatkowego motywowania operatora. Z drugiej strony współpraca z taką firmą jak nasza wymaga też nakładów oraz inwestycji, jak chociażby w rozwiązania IT,  dlatego mamy świadomość, że na krótsze okresy nikt poważny nie przystąpi do przetargu. Jako korporacja musimy dokonać wyboru, jeżeli z oferty wyniknie, że należy zmienić operatora, to zmieniamy. Jeśli spełnia on nasze oczekiwania to przedłużamy współpracę. Przy wyborze nie kierujemy się tylko ceną usług, ale przejrzystością procedur i jakością serwisu.

Czy ochrona środowiska w usługach logistycznych jest istotna przy wyborze operatora?
- Z punktu widzenia korporacji 3M jest to bardzo istotny element prowadzenia biznesu, więc zwracamy na to uwagę. Tam gdzie możemy staramy się przejść na transport kolejowy, chociaż w Polsce jest to na razie dość trudne. Natomiast z przykrością stwierdzam, że świadomość naszych klientów w tym zakresie jest niska. Nikt  do tej pory nie spytał, czy nasz transport jest eco. Sądzę jednak, że to nie tak odległa przyszłość a budowanie tej świadomości to między innymi nasze zadanie. Bardzo często to właśnie międzynarodowe korporacje i świadome wartości jaką niesie odpowiedzialny biznes, szybciej edukują rynek, niż klient sam pomyśli o tym aspekcie dostawy towaru.

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak
redaktor portalu
Pracujwlogistyce.pl

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC