Konto pracodawcy


Wzajemne zrozumienie w logistyce to droga do perfekcji procesów logistycznych

 

Wywiady/Debaty Pracujwlogistyce.pl

 

Wzajemne zrozumienie to droga do perfekcji procesów logistycznych - rozmowa z Grzegorzem Mućko supply chain director w NUTRICIA Polska Sp. z o.o. - Managerem Logistyki 2011

 

Jak menedżerowie logistyki dogadują się ze sobą, będąc jednocześnie konkurencją dla siebie nawzajem?
- Bardzo fajnie, ja nie mam z tym problemu. Jestem otwarty na budowanie relacji i nawiązywanie nowych kontaktów. Moim zdaniem trzeba dążyć do ułatwiania sobie życia i to w każdym obszarze, a zwłaszcza na polu zawodowym. Każdy z nas pracuje dla kogoś, więc jeżeli możemy stworzyć wspólną platformę do rozmowy i współpracy, to dlaczego mamy tego nie robić. Oczywiście musimy pamiętać o zachowaniu tajemnicy handlowej. Jeżeli możemy, niezależnie od tego czy konkurujemy ze sobą czy nie, dzielić się wiedzą, doświadczeniami lub wspólnie wypracowywać nowe rozwiązania przynoszące korzyści dla wszystkich, to właśnie o to chodzi.

 

Co Pana zdaniem jest dzisiaj największym wyzwaniem dla menedżera logistyki?
- Koszty, to największe wyzwanie w dzisiejszych czasach. O tym właśnie trzeba rozmawiać. Usiąść przy jednym stole z operatorem logistycznym lub innymi dostawcami i próbować znaleźć wspólne rozwiązanie. Nasi szefowie naciskają nas na ciągłą redukcję kosztów i to we wszystkich obszarach, więc tylko wspólnie możemy tego dokonać. A co będzie największym wyzwaniem? Z mojego punktu widzenia, przede wszystkim zapewnienie aby towar był zawsze na półce sklepu. Analiza całego łańcucha dostaw w celu jego usprawnienia i zniwelowania problemów, które mogą pojawić się na drodze towaru na półkę sklepową. Oprócz tego, trzeba zrobić wszystko, aby było jak najtaniej i mówię tu o całym łańcuchu od surowca do towaru na półce. Trzeba szukać redukcji kosztów, również w procesach logistycznych. Nie może to jednak polegać na „wyciskaniu ostatniej kropli krwi” z dostawców i zmuszaniu ich do obniżania marży, ale na znalezieniu wspólnych oszczędności i dzielenia się nimi.

 

Czy prowadzi to również do innowacyjnych rozwiązań?
- Dokładnie tak. Chociaż nie do końca lubię w tym przypadku słowo "innowacyjne", bo większość rozwiązań, które znajdują zastosowanie, takie nie są. Większość gdzieś już istnieje i wystarczy je zidentyfikować i wykorzystać. Wciąż jest jeszcze dużo „low hanging fruits”, które trzeba tylko zauważyć i zerwać. Dlatego właśnie warto się dzielić wiedzą i doświadczeniami oraz po prostu pytać.

 

- Na ile istotne są dla klienta kwalifikacje pracowników operatora logistycznego, z którym współpracuje?
- Bardzo ważne. Nie można, moim zdaniem przeprowadzać optymalizacji procesów i redukcji kosztów, jeżeli nie wie się jak to zrobić i nie ma się kompetentnego i otwartego na zmiany partnera. Oczywiście można do tego podejść w ten sposób, że „nie interesuje mnie kogo zatrudniasz, bo masz wykonać usługę zgodnie z umową”, ale takie podejście nie daje oczekiwanego efektu. Lubię wiedzieć z kim pracuję, jacy ludzie obsługują magazyn z naszymi produktami. Dzięki temu można uniknąć wielu błędów i wiele rzeczy nieustająco zmieniać i poprawiać. Podnoszenie kompetencji, to droga do perfekcji, która ma służyć poprawie wszystkich procesów logistycznych od komunikacji po przemieszczanie towarów.

 

Czy służy to wypracowaniu jakiś wspólnych standardów np. komunikacji?
- Tak, i jest to proces dynamiczny i ciągle się zmienia. Nieustannie poszukujemy rozwiązań, które usprawniają komunikację, obieg informacji, dokumentów itd. w zależności od zmian jakie zachodzą w procesach. W tym celu rozmawiamy również z szeregowymi pracownikami w magazynie i pytamy ich, co by zmienili i co można, w ich ocenie, jeszcze poprawić. To właśnie w ich rękach leży cała sprawność procesów magazynowych i to oni wiedzą najlepiej gdzie są słabe punkty również w komunikacji czy też ogólnie we współpracy. Jeśli tylko się im to umożliwi i udowodni, że przekazane informacje są wykorzystywane to potrafią wskazywać takie rzeczy, których zza biurka nigdy nie zobaczymy.

 

Czy ważne jest również w jaki sposób operator logistyczny traktuje swoich pracowników?
- Oczywiście jest to bardzo istotne. Naszą rolą jednak nie jest wpływanie na politykę personalną operatora. Interesuje nas natomiast to, czy operator dba o bezpieczeństwo pracy i to jest temat numer jeden. Tutaj wypracowujemy wspólne standardy oparte o programy bezpieczeństwa obowiązujące w naszych firmach. Kolejnym ważnym, wspólnym obszarem jest budowanie świadomości na temat produktów, z którymi pracownicy operatora pracują. Nie chodzi o to, żeby je traktować w jakiś przesadny sposób, ale ze świadomością, że są to produkty dla niemowląt i dzieci. Prosty przykład: jeżeli słoiczek z żywnością upadnie na posadzkę i nawet nie będzie widać jego uszkodzeń na zewnątrz, to nie może już wyjść z magazynu. W naszym przypadku są to produkty, które muszą być całkowicie bezpieczne dla konsumenta.

 

Wróćmy do cięcia kosztów - co daje dzisiaj lepsze oszczędności, outsourcing czy własna logistyka?
- W mojej ocenie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wykorzystam tu moje ulubione stwierdzenie „to zależy” - od efektu skali, sezonowości, itp. W niektórych przypadkach mogą to być też rozwiązania mieszane. Natomiast każda firma powinna się zastanowić, które rozwiązanie w jej konkretnej sytuacji będzie najbardziej adekwatne i to w danym momencie. Czasami trzeba pójść na kompromis, bo nawet jeżeli przy pewnych rozwiązaniach może być niewielka oszczędność, to powstaje pytanie czy warto się w to angażować i jakie są ryzyka prowadzenia tego samemu. Z drugiej strony, w kieszeni zawsze zostanie marża operatora. Tyle, że to właśnie w tej marży mamy całą wartość dodaną, jak elastyczność, przejęcie ryzyka, wiedzę ekspercką, know how logistyczne.

 

Jeśli chodzi o umowy, jakie umowy z punktu widzenia klienta są dzisiaj najkorzystniejsze?
- Trochę żartując, ale można powiedzieć, że umowa powinna być wystarczająco długa, a zarazem wystarczająco krótka. Długa, bo daje nam gwarancję np. stawek magazynowych i terminów płatności, a z drugiej strony krótka, bo nie wiadomo co zdarzy się na rynku w dłuższym okresie czasu. Najważniejsze w umowach to partnerskie podejście i obustronna odpowiedzialność za zmiany, które mogą się zdarzyć w trakcie jej trwania. Generalnie standardem są dzisiaj umowy trzyletnie, które są chyba najbardziej optymalne dla obu stron.

 

Dziękuję za rozmowę.
Beata Trochymiak

 

Grzegorz Mućko
Supply Chain Director w Nutricia Polska Sp. z o.o. od 2005 roku. Wcześniej pracował m.in. w Coty Polska i w Bristol-Myers Squibb Polska jako Dyrektor Logistyki. Absolwent Politechniki Warszawskiej, Wydział Transportu, specjalizacja Organizacja i Technologia Transportu Wewnętrznego i Magazynowania. Zwolennik pracy na zasadzie: work life balance. Jego zdaniem, tylko zachowanie odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym, może przynieść oczekiwane efekty. Wolny czas najchętniej spędza ze swoim synem, tworząc konstrukcje z klocków LEGO. Miłośnik i kolekcjoner filmów rysunkowych wytwórni Walt Disney i PIXAR. Gra w tenisa i lubi czytać nowości wydawnicze. A ostatnim hobby jest śledzenie notowań giełdowych.

 

 

Konkurs Manager Zakupów i Manager Logistyki:

Wybór Menadżera Logistyki Roku 2011 dokonują uczestnicy Kongresu Polskich Menadżerów Logistyki, którego organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki podczas pierwszego dnia konferencji, który poprzedzony jest prezentacją wszystkich nominowanych. Wybór Menadżera Logistyki 2011 oraz Menadżera Zakupów 2011 odbywa się na podstawie anonimowego głosowania.

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC