Dodaj ogłoszenie o pracy


Strategia Grupy M&M - trzy pytania do Wojciecha Łyżwińskiego prezesa M&M air sea cargo S.A

Strategia grupy M&M jest jasna – chcemy być wszędzie tam gdzie możemy prowadzić dochodową działalność - trzy pytania do Wojciecha Łyżwińskiego prezesa zarządu M&M air sea cargo S.A.

 

 

Obecnie w strukturach i organizacji Grupy M&M zachodzą zmiany, na czym one polegają?
- Zmiany w strukturach międzynarodowej grupy M&M rozpoczęły się trzy lata temu i dotknęły one również  grupy M&M w naszym kraju. W Polsce działały aż cztery spółki  z grupy M&M, które oferowały pełny wachlarz usług w zakresie spedycji samochodowej, kolejowej, lotniczej, morskiej, logistyki kontraktowej i dystrybucji krajowej oraz usługi celne. Zdecydowano, że trzeba te obszary rozdzielić z niektórych zrezygnować i skoncentrować się tylko na usługach spedycyjnych. W 2008r. władze Holdingu M&M z siedzibą w St. Gallen w Szwajcarii rozpoczęły realizację  przyjętej strategii działania.  Ostatecznie po dwóch latach zmian w Polsce grupę M&M  reprezentuje spółka M&M air sea cargo SA zajmująca się usługami w zakresie spedycji lotniczej i morskiej, a pozostałe usługi przejęła utworzona  spółka ET Logistic (wcześniej M&M Logistik) , którą wydzielono z grupy M&M, działająca w ramach Holdingu All Trans. Proces rozdziału nie był łatwy. Warto wspomnieć, że zbiegł on się w czasie z kryzysem światowym 2008/2009. W tym czasie cała grupa M&M przeszła głęboką restrukturyzację. Zmiany dotyczą praktycznie wszystkich spółek  grupy M&M na całym świecie. Tworzone są nowe spółki w tych krajach, gdzie do tej pory firma docierała do klientów przez swoich partnerów biznesowych. Chcemy być obecni wszędzie tam, gdzie klient przyzwyczajony jest do współpracy z grupą M&M, a jednocześnie możemy prowadzić dochodową działalność. Dodatkowo zainwestowano w  certyfikację ISO w całej grupie M&M na świecie, aby stworzyć jednakowy wysoki standard działalności. Muszę przyznać, że kierowana przeze mnie  polska spółka znacząco wyprzedziła w tym zakresie wiele  innych spółek narodowych M&M. Certyfikat  ISO i WSK uzyskaliśmy już 11 lat temu.

 

Przy dzisiejszej sytuacji ekonomicznej na świecie, czy to dobry czas na zmiany? Jak Pan ocenia sytuację na rynku TSL?
- Jedynym wymiernym wskaźnikiem, po którym można oceniać sytuację na rynku jest wielkość sprzedaży usług. Jeśli notujemy wzrosty i cała branża je odnotowuje, to oznacza że to dobry czas. Poza tym zmiany mają właśnie uchronić firmę przed zagrożeniami, które wynikają z wahań w gospodarce.  Strategia spółki jest bardzo jasna, chcemy być wszędzie tam gdzie możemy prowadzić dochodową działalność. Jeśli nie możemy od razu działać w wybranym kraju pod firmą  M&M  , to szukamy agenta, jeżeli uważamy że rynek jest bardziej obiecujący, to tworzymy spółki typu joint venture, albo przejmujemy kolejne spółki. Grupa rozwija się w skali globalnej i tak też jest oceniania sytuacja na poszczególnych rynkach.

 

Co zmieni się w sposobie zarządzania spółkami w grupie i czy wraz z rozwojem zwiększy się zatrudnienie w polskiej spółce M&M air sea cargo SA?
- Zasadnicze zmiany w sposobie zarządzania  dokonały się w ostatnich trzech latach. Nowością jest wyselekcjonowanie  grupy młodych manager’ów ze  wszystkich spółek grupy M&M z całego świata. Objęci oni zostali szkoleniami w ramach tzw. „Talent Management Program”. Program ten prowadzony jest we współpracy Uniwersytetem w St. Gallen w Szwajcarii. Celem jego jest stworzenie własnej wysoko wykwalifikowanej i przygotowanej na wszystkie wyzwania rezerwowej kadry kierowniczej.  Najwyższe  kompetencje i integracja zespołu ma  być gwarancją sprawnego i skutecznego w każdych nawet kryzysowych  warunkach działania. W skład zespołu weszli również managerowie z Polski. Jeśli chodzi o zatrudnienie to oczywiście wraz z rozwojem spółki będzie ono rosło, ale głównie prowadzone są działania ukierunkowane na wzrost wydajności pracy, co ma być osiągane dzięki inwestowaniu w infrastrukturę IT i nowe narzędzia operacyjne oraz szkoleniom.

 

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.