Konto pracodawcy


O rynku pracy i ridesharingu – rozmowa z Andy Trybą, CEO Crossover i twórcą konkurenta Ubera - aplikacji Ride Austin

Andy Tryba przez 15 lat pełnił funkcje CEO wielu udanych startupów. Był dyrektorem strategii w Intel Corporation i doradcą w Białym Domu. Doradzał w sprawach przyszłości rynku pracy i rozwoju inżynierii, wprowadzał innowacyjne rozwiązania technologiczne w korporacjach, jak i w start-upach. Od maja 2014 roku założyciel i CEO Crossover – międzynarodowej firmy mającej na celu globalną zmianę rynku pracy. Działa już na 80 rynkach – również w Polsce, oferując pracę dla gigantów z listy Fortune 1000. Crossover obecnie zatrudnia ponad 2 tys. osób, a z Polski ponad 50, których średnie zarobki wahają się między 10 a 65 tys. złotych miesięcznie. Firma planuje zatrudnić ponad tysiąc pracowników w Polsce do końca przyszłego roku. Ostatnim projektem stworzonym przez Andego wspólnie ze społecznością miasta Austin w Teksasie jest aplikacja Ride Austin – lokalne usługi transportowe wykorzystujące model non-profit. Aplikacja ta jest konkurencją dla Ubera i Lyfta. Andy Tryba odwiedził Polskę w październiku tego roku i udzielił wywiadu dla Pracujwlogistyce.pl.

Doradzał Pan wielu globalnym firmom w sprawach przyszłości rynku pracy. Jakie są obecnie potrzeby społeczeństwa na rynku pracy? - Społeczeństwo potrzebuje więcej elastyczności w zakresie godzin pracy, a także miejsca pracy, czyli skąd i gdzie wykonujemy naszą pracę. Potrzebujemy też większej równowagi pomiędzy pracą i życiem prywatnym. Jeżeli możemy wykonywać 40 godzin tygodniowo skąd tylko chcemy i kiedy chcemy w ciągu tygodnia, to lepiej pracujemy i wydajność naszej pracy będzie lepsza. To rozwiązanie jest dobre dla pracodawcy i dla pracownika, a finalnie dla społeczeństwa.

Jakie bariery muszą pokonywać pracodawcy, aby móc utrzymać wysoką dynamikę wzrostu w biznesie? Jakie też błędy najczęściej popełniają? - Dynamika wzrostu jest zależna od dobrych ludzi, z którymi pracujemy na co dzień. Naszym priorytetem jest zatrudnianie najlepszych ludzi na rynku. Jeżeli masz dobrych specjalistów to bariery znikają, a jedyną przeszkodą jest ich wyszukanie i zatrudnienie. Oczywiście potem musisz znaleźć sposób jak motywować tych najlepszych, aby ich zatrzymać w swojej firmie.

Co będzie największym wyzwaniem w roku 2017 na rynku pracy i pracodawców? - Wyszukanie najlepszych kandydatów. W naszym przypadku będziemy ich szukać też w Polsce.

Czy postępująca automatyzacja i robotyzacja rynku pracy jest zagrożeniem czy szansą dla rozwoju rynku pracy? Jakie zmiany to oznacza w przyszłości. - Osobiście postrzegam to jako szansę, bo jestem optymistą. Rynek pracy w dobie rozwoju technologii zmienia się bardzo dynamicznie. Proste czynności wkrótce będą mogły wykonywać za nas roboty i sztuczna inteligencja. Jednak branże wymagające wysokich kwalifikacji wciąż będą w cenie i pozwolą na rozwój nie tylko gospodarki, ale będą miały wpływ na wiele różnych aspektów naszego codziennego życia. Wzrost miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji pozwoli podnieść standard życia na całym świecie. Z punktu widzenia działalności Crossover im więcej automatyzacji i robotyzacji tym lepiej, gdyż pracujemy zdalnie i w tzw. „chmurze danych”.

Wielu młodych ludzi zastanawia się nad wyborem zawodu i ścieżki kariery, co by im Pan poradził, w którą stronę powinni się skierować? - Najlepsze dwie rady, które mogę przekazać to specjalizuj się w danym kierunku jak najlepiej, i dąż do tego, aby być najlepszym w swoim fachu. Po drugie, znajdź pasję w pracy i wtedy faktycznie praca będzie cię motywować do działania.
 
W jakim stopniu zdalna praca zastąpi pracę na miejscu (w biurze) – czy nie uważa Pan, że niesie to za sobą ogromne zagrożenia, chociażby ze względu na zanikanie więzi ludzkich, zachowań prospołecznych, odizolowanie, brak umiejętności pracy w zespole, itp.? - Więzi międzyludzkie nią zanikną. Spójrzmy na to co dzieje się w internecie, który pokazuje, że ludzie potrafią się poznać online i nawiązać bliskie relacje nawet na odległość. W naszej firmie często używamy komunikatora czy telefonu w wewnętrznej komunikacji, zamiast podejść do pokoju obok i po prostu porozmawiać. I wcale nie tracimy na tym.  Pracują tak całe zespoły w biurach Crossover i są bardzo efektywne. A jeżeli ktoś pracuje z domu czy w biurze co-workingowym to już jest jego osobisty wybór. Ale w biurze co-workingowym będą takie same sytuacje społeczne jak w zwykłym biurze, tylko że każdy pracuje dla innego pracodawcy i nad swoim projektem.

Niedawno uruchomił Pan usługi konkurencyjne dla Ubera i Lyfta – Ride Austin. Innowacyjnym rozwiązaniem jest tutaj połączenie usług transportowych z usługami non-profit, dzięki czemu kierowcy zarabiają więcej, a pasażerowie mogą dodatkowo składać dobrowolne darowizny na cele charytatywne – na czym dokładnie to polega? - Ride Austin to wersja non-profit Ubera, a koncepcja wyszła bardziej z reaktywnego modelu, niż z czegokolwiek innego. Wraz ze zniknięciem Ubera i Lyft z miasta Austin ponad 10 tys. kierowców zostało natychmiast bezrobotnymi. Mieszkańcy korzystając z tych aplikacji wykonywali ponad 100 tys. przejazdów tygodniowo. To są prawdziwi ludzie nie cyfry, osoby, które potrzebują dostać się do lekarza, czy do pracy. Ludzie myślą o ridesharingu jako o luksusowym dobrze, kiedy w rzeczywistości tak nie jest. Kierowcy za zarobione na kursach pieniądze wynajmują mieszkania, płacą rachunki itd. To ich regularna praca. To są prawdziwe ludzkie historie, nic wirtualnego. Wiedząc, że Uber i Lyft nie wrócą przez najbliższy rok pomyśleliśmy, albo możemy siedzieć i narzekać, albo możemy wyjść problemowi naprzeciw i coś z tym zrobić. Więc wybraliśmy to drugie mówiąc „Chodźmy zbudować coś wielkiego. Stwórzmy coś nowego w tej przestrzeni”. Na szczęście, mieliśmy wokół siebie wiele świetnych i chętnych do pomocy ludzi, zarówno w społeczności Austin jak i w szeroko pojętej computing community, uwzględniając też ludzi z Polski. Zgraliśmy się dosyć szybko i jak na razie osiągnęliśmy umiarkowany sukces.

Dziękuję za rozmowę
Beata Trochymiak


kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
Zgłoszenie celne a komunikaty IE599 i IE45 - o czym przedsiębiorca wiedzieć powini ...
Efekt pakietu mobilności – jak się do tego przygotować?
Zaległy urlop tylko do 30 września, udzielany także bez zgody pracownika
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Jak wyłapać „czarne owce” – czy kontrole pracowników na home office będą s ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Przemysł w Europie będzie potrzebował ponad 11,5 mln mkw. powierzchni magazynowej
Nieruchomości magazynowe napędzają rynek inwestycyjny
COVID-19 przyspieszy rozwój sektora e-commerce w Europie o rok
Podatkowe znaki bezmyślności czyli banderole
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Grupa Rusak otwiera oddział w Słubicach
CEVA Logistics otwiera oddział w Kazachstanie
DB Schenker Technology Center Warsaw wyróżnione Great Place to Work
Brambels wdraża nowatorskie regeneratywne łańcuchy dostaw
DHL Express drugi wśród najlepszych miejsc pracy na świecie
Dachser poszerza ofertę połączeń czarterowych w okresie szczytu paczkowego
Volvo Trucks rozpoczyna klienckie testy elektrycznych samochodów ciężarowych
Praca zdalna zostanie, ale nie zastąpi biur, gdyż są nam potrzebne bardziej, niż ...
Poczta Polska rozbudowuje sieć automatów paczkowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC