Konto pracodawcy


Edwin Osiecki wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży DHL Express Polska - Do pracy przychodzimy z pasją" - czyli jak zachęcić pracownika do identyfikacji z firmą?

Wywiady/Debaty Pracujwlogistyce.pl

 

Rozmowa z Edwinem Osieckim wiceprezesem ds. marketingu i sprzedaży DHL Express Polska

 

Firma DHL Express podkreśla ostatnio szczególne znaczenie kompetencji swoich pracowników oraz umocnienie wizerunku firmy jako lidera w branży ekspresowej. Działania te mają być nie tylko pięknymi sloganami reklamowymi, ale realnie przeprowadzonymi zmianami w firmie (tzw. refreshment pracowników), w tym również w Polsce. W rozmowie z wiceprezesem DHL Express Polska pytamy o szczegóły oraz efekty tych zmian.


Co to jest "refreshment pracowników" i czemu ma służyć?
- Program polega na umacnianiu naszych relacji z otoczeniem. DHL istnieje od kilkudziesięciu lat, jest obecny w 220 krajach i zatrudnia ponad 100tys. pracowników na całym świecie. To oznacza, że tworzymy pewną społeczność, która posiada swoją historię oraz kulturę, dzisiaj stanowiące ogromną wartość. Pragniemy wykorzystać nasz dorobek i na nim oprzeć budowanie naszej przewagi konkurencyjnej. Świadomość marki, naszych wartości i historii oraz podkreślenie jak dużą rolę odgrywa społeczność, którą tworzą pracownicy to elementy niezwykle istotne dla DHL na całym świecie. Do realizacji tych zamierzeń przyjęto jednakowy program szkoleń, które przechodzi każdy pracownik na określonych etapach w zależności od zajmowanego stanowiska. Celem szkoleń jest zapewnienie równego dostępu do wiedzy na temat podstawowych filarów kultury organizacyjnej firmy. Takie podejście służy też wypracowaniu jednakowych standardów wdrażania pracowników do zadań. Wszystkie te działania, których celem jest jeszcze większa identyfikacja z firmą, służą przede wszystkim naszym klientom.

 

Przeprowadzenie jednakowych szkoleń na całym świecie jest dosyć trudne, chociażby ze względu na różnice mentalnościowe, jak firma poradziła sobie z tym problemem?
- Metodologia prowadzenia szkoleń jest taka sama na całym świecie. Aby dostosować ją do warunków lokalnych wszystkie materiały są tłumaczone na lokalny język, a szkolenia prowadzą trenerzy pracujący i wywodzący się z danego kraju. Istotą tych szkoleń jest właśnie zespół trenerski. Lokalni trenerzy to osoby pracujące liniowo we wszystkich funkcjach w firmie, takich jak operacje, czy też sprzedaż. To jedna z największych wartości tego programu zapewniająca uczestnikom zrozumienie i wysoką efektywność szkolenia.

 

Co jest filarem programu tych szkoleń i wszystkich zmian?
- Strategię naszych działań opieramy na czterech filarach. Podstawą jest "odpowiedzialność", czyli „biorę odpowiedzialność za to, co robię”. To oznacza - dostarczam odpowiednią jakość mojej pracy. Drugi z kolei "pasja" to praca z zapałem, czyli swoim zaangażowaniem sprawiam, że klient jest traktowany indywidualnie i otoczony wyjątkową opieką. Trzeci filar to "express". Działamy szybko i profesjonalnie. Czwarty, to "dobrze za pierwszym i każdym następnym razem", czyli już od pierwszego kontaktu świadczymy najlepszy serwis, a każdy następny kontakt z firmą tylko to potwierdza. Bez wątpienia, kiedy klient następnym razem pomyśli o wysłaniu paczki, jego pierwszą myślą będzie DHL. Ogromny udział naszych ludzi widać również w sytuacjach ekstremalnych, takich jak powodzie, czy śnieżyce. W tych warunkach również doręczamy przesyłki. Jako pierwsza firma w Japonii po ostatnim ogromnym trzęsieniu ziemi uruchomiliśmy serwis już po dwóch dniach od tragedii.

 

Dobrze, ale piękna historia firmy nie wystarczy, aby odpowiednio zmotywować pracownika do identyfikacji z firmą, czy strategia obejmuje również zmianę systemu motywacji?
- Jak najbardziej i dlatego o tym również firma pomyślała. Przede wszystkim ogromną rolę przywiązujemy do komunikowania się pracowników i zarządu z pracownikami. Kładziemy nacisk na delegowanie odpowiedzialności na każdym szczeblu zarządzania. Firma dostrzega też ludzi wyjątkowych, którzy chcą osiągnąć sukces, mają swoje pomysły, są ponadprzeciętnie efektywni i co ważne, prezentują godną naśladowania postawę. Wyróżnia ich specjalnymi programami rozwojowymi, których elementami są też wyjazdy i szkolenia zagraniczne. Nasi pracownicy są często angażowani w realizację projektów międzynarodowych. To wymaga od uczestników dużego wysiłku. Zdobyte w ten sposób umiejętności i rozwinięte kompetencje przekładają się na awanse pracownicze. Każdy z pracowników i kurierów w firmie może aplikować na oferowane stanowiska w ramach DHL na świecie. Z drugiej strony zarząd inwestuje w dobrą komunikację i utrzymanie pozytywnych relacji między pracownikami. Dbamy zarówno o miejsce pracy jak i relacje między ludźmi. Istotne jest, jak człowiek czuje się w miejscu pracy. Staramy się rozpoznać oczekiwania z tym związane i w jak największym stopniu je spełniać. Do tego wykorzystujemy odpowiednie narzędzia, jak: badanie opinii pracowników, badanie opinii kurierów, oceny 360 stopni, ankiety wśród pracowników mające na celu poznanie ich zdania na temat konkretnych elementów naszej strategii.

 

Czy zmieni się coś w sposobie zatrudniania i wprowadzania nowych pracowników do pracy?
- Tak, wkrótce pojawi się nowe szkolenie wprowadzające pracowników do firmy. Oparte będzie ono na wdrażanym właśnie w firmie programie szkoleń, o którym wspomniałem wcześniej. Będzie on między innymi ukierunkowany na wartości naszej kultury organizacyjnej, a także istotę historii i korzeni firmy, znaczenia marki, społeczności, jaką tworzymy. Nowy program wdrażania pracownika do pracy jest obecnie opracowywany i jedno jest pewne, że będzie jednakowy we wszystkich 220 krajach, w których działa DHL. O szczegółach na razie nie możemy więcej powiedzieć. Warto wspomnieć w tym miejscu o naszej współpracy z uczelniami wyższymi. Nasza marka została już po raz kolejny uznana za jedną z najlepszych i znaleźliśmy się na liście najchętniej wybieranych pracodawców przez studentów.

 

Czy w związku z tym, system komunikacji zarówno w firmie jak i z otoczeniem też ulegnie zmianie?
- Wiele czasu i środków poświęcamy komunikacji z ludźmi. Propagujemy w firmie postawę „Bycia z Ludźmi”. To również przekłada się na komunikację z otoczeniem. Dobra komunikacja wewnątrz firmy powoduje lepsze relacje z klientami. Dużą wagę firma DHL Express na świecie przywiązuje do komunikacji w internecie w tym również, poprzez portale społecznościowe. Komunikujemy się z otoczeniem poprzez nasze akcje sponsoringowe i programy społeczne, takie jak globalny program ochrony środowiska GOGREEN, program pomocy w sytuacjach klęsk żywiołowych GOHELP czy też program edukacyjny GOTEACH. System wewnętrznej komunikacji opieramy na budowie trwałych relacji z naszymi kurierami i pracownikami, a także z partnerami społecznymi.


Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

 

Informacja o rozmówcy:
Edwin Osiecki jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie – kierunek Ekonomia Przedsiębiorstwa. Ukończył także European Leadership Programme 2008 organizowany przez VIACTION oraz program Management 2008, przygotowany przez Canadian International Management Institute i Harvard Business School Publishing.  Swoją karierę rozpoczął w 1991 roku w szwedzkiej firmie Kinnarps (ekspert w dziedzinie wyposażania wnętrz użyteczności publicznej i miejsc pracy), w której przez 4 lata zarządzał działem logistyki i administracji. W latach 1994 - 2003 roku związany był z Office Depot, gdzie odpowiadał kolejno za dział zakupów, Key Accounts oraz sprzedaży i operacji B2B. W DHL Express (Poland) pracuje od 2003 roku. Edwin Osiecki pełnił funkcję dyrektora ds. sprzedaży regionalnej. Odpowiadał m.in. za łączenie struktur sprzedaży w ramach integracji firm Servisco i DHL oraz zarządzanie procesem sprzedaży w ramach struktur regionalnych DHL Express. W 2006 roku zwyciężył w europejskim konkursie DHL 2006 Sales Awards za osiągnięcia w obszarze dynamicznego wzrostu sprzedaży i otrzymał  tytuł „Regional Sales Manager of Europe”.  11 maja 2009r. objął w DHL Express stanowisko wiceprezesa ds. marketingu i sprzedaży. Edwin Osiecki jest żonaty, ma dwoje dzieci. Jego pasją jest rodzina. Wspólnie organizują wyprawy ekstremalne, podczas których udaje im się poznać najbardziej egzotyczne i ciekawe zakątki świata. Nurkuje i nagrywa firmy podwodne. Ukończył profesjonalny kurs nurkowania i uzyskał stopień PADI divemaster. Uprawia też wspinaczkę wysokogórską, wśród swoich największych dotychczasowych osiągnięć wymienia zdobycie Kilimandżaro. Swoje zainteresowania dzieli z rodziną i to jest dla niego najważniejsze.

 

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC