Konto pracodawcy


Nowe prawo nie zahamuje rozwoju firm przewozowych? - rozmowa z Andrzejem Bogdanowiczem dyrektorem Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrasruktury

Rozmowa z Andrzejem Bogdanowiczem Dyrektorem Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury

4 grudnia zaczną obowiązywać w Polsce przepisy unijnych Rozporządzeń nr 1071, 1072 i 1073, które wprowadzą nowe uwarunkowania wykonywania usług transportu drogowego.  Czas ucieka, a ze strony Ministerstwa Infrastruktury nie ma jeszcze żadnej informacji w jaki sposób te uwarunkowania zostaną zaimplementowane do polskich warunków?

- Prawo unijne w randze rozporządzenia stosuje się wprost. Te akty prawne znane są od co najmniej ubiegłego roku. To, co powinno zrobić Ministerstwo Infrastruktury to stworzyć niezbędne mechanizmy prawne, które np. wskażą organy właściwe do kontroli, podmioty zobowiązane, nowe wzory dokumentów, czy inne uwarunkowania administracyjne umożliwiające wdrożenie "pakietu drogowego" tych trzech Rozporządzeń. Te wszystkie mechanizmy wprowadzi nowelizacja ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, której projekt jest już gotowy. Dokument dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa od 11 sierpnia, a 25 sierpnia został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów.

Czy ustawa doprecyzowuje niektóre zmiany, jak chociażby nowe certyfikaty kompetencji zawodowych, co stanie się z certyfikatami uzyskanymi do 4 grudnia?

- Wiem, że ta zmiana wzbudza wiele emocji wśród przewoźników, ale myślę że niepotrzebnie. Certyfikaty międzynarodowe bezpośrednio na podstawie Rozporządzenia 1071 są uznane za ważne bezterminowo. Natomiast prawo unijne zawarte w "pakiecie drogowym" upoważnia państwa członkowskie do podjęcia analogicznej decyzji w sprawie certyfikatów krajowych. Już na początku tego roku podjęliśmy decyzję, że również certyfikaty krajowe pozostaną ważne i zrównane z certyfikatami międzynarodowymi. Natomiast ewentualnie w aktach wykonawczych  ogłosimy nowy wzór tego dokumentu. Wymiana starych dokumentów na nowe, jeżeli będzie potrzebna odbędzie się na zasadzie dokument za dokument bez formalności typu szkolenie lub egzamin. Więc wszystkie certyfikaty otrzymane do 4 grudnia nie stracą swojej mocy i pozostaną ważne, ale ich posiadacze będą musieli poddać się weryfikacji zgodnie z nowymi warunkami wynikającymi z unijnego prawa np. udowodnić dobrą reputację, niekaralność.

A co z zarządzającymi transportem, tutaj też nie ma jasności co do zakresu możliwości działalności, chodzi o limit pracy dla 4 firm i zarządzania 50 pojazdami?

- Osoba "zarządzająca transportem" została opisana bezpośrednio w Rozporządzeniu nr 1071 i nic się tutaj nie zmieni. Rozporządzenie stanowi wprost - cztery firmy i nie więcej niż 50 pojazdów. A więc praca dla 10 firm, które mają po dwa samochody nie wchodzi w grę, będzie to niemożliwe. "Cztery i firmy i nie więcej niż 50 pojazdów" -  te warunki muszą być spełnione razem. Jeżeli zarządzający transportem pracuje dla jednej firmy, która posiada 200 pojazdów, to już nie może podjąć pracy w innej firmie, bo nie spełni jednego z warunków, przekroczy limit dopuszczalnej liczby pojazdów. Rozporządzenie unijne nakłada tutaj ściśle określone ograniczenia. Zarządzający transportem będą ewidencjonowani w rejestrze unijnym. Rozporządzenie nakłada też jednoznaczne wymagania dla tych osób, jeśli ktoś nie spełni choćby jednego straci uprawnienia.

Na jakiej zasadzie osoby zarządzające transportem będą wpisywane do ewidencji, czy muszą to zrobić 5 grudnia?

- Rejestr jak i odpowiednie przepisy wykonawcze dopiero są tworzone i przez najbliższy rok na pewno będziemy pracowali jeszcze nad uruchomieniem odpowiednich aktów prawnych oraz elektronicznego rejestru przewoźników drogowych, a więc i rejestru osób zarządzających transportem, który powinien ruszyć do końca 2012r, i uzyskać interoperacyjność w ramach UE. Do rejestru trafi każdy kto zarządza transportem. Wówczas wyjdzie, czy zarządzający nie przekraczają limitów określonych w Rozporządzeniu 1071, czyli 4 firm i 50 pojazdów.

Czy Ministerstwo wyda jakieś dodatkowe wytyczne do osoby "zarządzającej transportem"?

- Nie, pozostaną tylko te wymogi, które są w Rozporządzeniu 1071.

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
ID Logistics - dynamiczny I kwartał, wzrost sprzedaży o 9,6 proc.
Ponad 100 proc. więcej wydali kupujący na kwietniowych e-zakupach
11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
Grupa Raben ponownie Marką Godną Zaufania
Agility realizuje kontrakty dla brytyjskiego Ministerstwa Obrony
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC