Konto pracodawcy


Miejsce logistyki w województwie pomorskim

 

Trzy pytania do Włodzimierza Szordykowskiego dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego

 

-Podczas VIII debaty Pracujwlogistyce.pl (która odbyła się 11.10.2012r. w Gdyni) powiedziano, iż Pomorze nie rozwijało potencjału logistycznego w ostatnich latach, który posiada i wiele na tym straciło, czy logistyka stanie się priorytetem w tym regionie?
- Do pewnego stopnia jestem w stanie się zgodzić z tym twierdzeniem, że logistyka nie była w poprzednich latach traktowana na Pomorzu jako sektor priorytetowy. Nie powstało tutaj wystarczająco dużo powierzchni składowych i magazynowych. Wyprzedziły nas inne regiony kraju. Trzeba jednak pamiętać, że w sytuacji braku połączeń komunikacyjnych z zapleczem lądowym nie było zapotrzebowania rynkowego na wyspecjalizowane usługi logistyczne na Pomorzu. Teraz jednak sytuacja zaczyna się zmieniać. Budowana jest autostrada A-1 i modernizowane są szlaki drogowe i kolejowe. Dynamiczny wzrost przeładunków odnotowują trójmiejskie terminale kontenerowe. Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Gdańsku (DCT) połączony został bezpośrednią linią oceaniczną z Szanghajem. To na zapleczu DCT budowane jest duże centrum logistyczne, które dysponować będzie 186 ha powierzchni magazynowej. Pierwsze obiekty będą oddane do użytku w przyszłym roku. Magazyny wysokiego składowania budowane są także w Gdyni. Ofertę pomorskich centrów logistycznych uzupełniają także prywatne centra magazynowe. Odpowiadając na Pani pytanie mogę potwierdzić, że rozwój logistyki stał się priorytetem dla naszego województwa, a zwłaszcza aglomeracji trójmiejskiej.

 

Co jest największą barierą rozwoju logistycznego Pomorza, a za tym rozwoju logistycznego rynku pracy?
- Decydującym czynnikiem wpływającym na powstawanie nowych centrów magazynowania czy dystrybucji jest przede wszystkim dostępność transportowa. W województwie pomorskim pomimo niedawno ukończonego odcinka autostrady A1, nadal borykamy się z problemem dostępności do zachodniej części województwa. Choć droga krajowa nr 6 nie ma jeszcze tak wielkiego znaczenia transportowego dla głównych ośrodków gospodarczych, jakimi są porty, to odpowiednia jakość i bezpieczeństwo dróg łączących pojezierze kaszubskie z trójmiastem z pewnością będzie szansą na większą aktywizację zawodową ludności szukającej pracy.

 

W jaki sposób władze samorządowe zamierzają wspierać ten rozwój, na jakie wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy, zwłaszcza mniejsze firmy, które dominują w województwie pomorskim?
- Władze lokalne mogą kreować warunki sprzyjające prowadzeniu działalności gospodarczej. Poprzez odpowiednie plany zagospodarowania przestrzennego, jak i strategie rozwojowe determinują decyzje biznesowe. Ponadto mogą budować sieci partnerstwa z firmami branży logistycznej i transportowej, powoływać klastry itd. Warto pamiętać, że obszarem takiej współpracy w przypadku logistyki jest strefa rozwojowa korytarza transportowego Północ-Południe. Na przykładzie Województwa Pomorskiego mogę przytoczyć inicjatywę, która spełnia rolę platformy współpracy. Powołane przez nas niedawno Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk Adriatyk, któremu przewodniczy Samorząd Województwa Pomorskiego stawia sobie za jeden z celów inicjowanie przedsięwzięć służących rozwojowi gospodarczemu strefy korytarza, zwłaszcza w jego punktach węzłowych. Stąd stowarzyszenie otwiera się na współpracę z operatorami centrów logistycznych i terminali intermodalnych. Zależy nam na tym, aby dotrzeć do jak największej ilości firm, które mogłyby przystąpić do naszego stowarzyszenia. Pragniemy uczynić ich usługi bardziej konkurencyjnymi, abyśmy nie przegrywali w konkurencji z operatorami logistycznymi skupionymi wokół portów Europy Zachodniej.

 

Dziękuję za rozmowę,

Beata Trochymiak

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC