Konto pracodawcy


Czy dygitalizacja rynku pocztowego wpłynie na redukcję zatrudnienia?

Czy dygitalizacja rynku pocztowego wpłynie na redukcję zatrudnienia?

 

Za kilka miesięcy rynek pocztowy zostanie całkowicie zliberalizowany. 1 stycznia 2013 r. zostanie uwolniony obszar usług pocztowych przesyłek listowych do 50 gram. W związku z tym media wieszczą rewolucję na rynku kuriersko - ekspresowo - pocztowym (KEP), tymczasem zapomina się o ważniejszym zjawisku, które będzie miało większy wpływ na zmiany dla usług pocztowych niż sama liberalizacja. Zjawisko digitalizacji, czyli odejście od papieru w kierunku przekazu elektronicznego. Nie bez znaczenia zjawisko to pozostanie także dla rynku pracy. Co zmieni się i czy wpłynie to na redukcję zatrudnienia zapytaliśmy o to przedstawiciela Poczty Polskiej, największego pracodawcę na polskim rynku pocztowym.

 

Rozmowa z Januszem Wojtasem członkiem zarządu Poczty Polskiej S.A.

 

Jaki wpływ będzie miała digitalizacja na rynek KEP?
- Digitalizacja uderzy głównie w operatorów pocztowych, gdyż przyczyni się do spadku tradycyjnej korespondencji listowej. Poczta Polska przygotowuje się  do tych zmian i wkrótce klienci będą mogli korzystać z pełni dobrodziejstw cyfryzacji. Już teraz pewne usługi związane z e-substytucją są dostępne, jak  np. internetowe przekazy pocztowe, elektronicznie potwierdzenia odbioru czy przesyłka hybrydowa. Wraz z cyfryzacją usług, będą spadać koszty ich obsługi.

 

Poczta Polska jest największym pracodawcą w kraju (ok. 100 tys. pracowników), jak te zmiany wpłyną na zatrudnienie?
- To, że następuje digitalizacja usług i automatyzacja nie oznacza, że zmniejszy się zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. Oczywiście od  kilku lat zatrudnienie w Poczcie Polskiej maleje np. w tym roku spadnie prawdopodobnie o ok. 2,5proc.,  ale są to przede wszystkim  odejścia w ramach systemu emerytalnego czy programu dobrowolnych odejść. Natomiast rozwój kadr jest kolejnym ważnym elementem naszej strategii, którą realizujemy równolegle do rozwoju usług.

 

Co to konkretnie oznacza?
- Na rozwój kadr w obszarze systemów motywacyjnych i szkoleniowych zarezerwowaliśmy ponad 750 mln zł, których wydatkowanie zaplanowane jest do roku 2015. Chcemy zbudować  nowy system motywacyjny, który będzie prorynkowy i nagradzane będą rezultaty oraz budowanie wizerunku firmy. Przeszkolimy  pracowników w zakresie profesjonalnej obsługi klienta i sprzedaży usług. Od 2013 r. chcemy wprowadzić również pozapłacowe systemy motywacyjne, jak np. prywatna opieka medyczna.

 

A co ze ścieżkami rozwoju, czy macie jakąś ofertę dla młodych ludzi?
- Naturalna wymiana pokoleniowa już się dokonuje. W ostatnim czasie przeprowadzaliśmy  też rekrutacje wewnętrzne na stanowiska kierownicze. Wygrały je osoby z nowymi pomysłami i świeżym spojrzeniem na naszą firmę. Awanse dokonywane są głównie w ramach Grupy, proponujemy też rozwój w różnych obszarach usług i przechodzenie z jednego do drugiego, np. z usług pocztowych do usług finansowo - ubezpieczeniowych. Stawiamy na zarządzanie poprzez  wartości, co ma istotne przełożenie na budowanie wizerunku Poczty Polskiej.


Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC