Dodaj ogłoszenie o pracy


„Czarne łabędzie” w łańcuchach dostaw a digitalizacja

Do niedawna nie zastanawialiśmy się, czym są łańcuchy dostaw i jak są zorganizowane. Pandemia i wojna w Ukrainie odwróciły ten stan o 180 stopni. Gdy okazało się, że na rzecz, którą kiedyś można było kupić od ręki, teraz trzeba czekać czasem nawet rok – jak np. na rower – uświadomiliśmy sobie skalę niewidzialnych nici, łączących nasz świat. Dlatego zwłaszcza teraz, gdy coraz częściej mierzymy się z „czarnymi łabędziami”, kluczowego znaczenia nabiera digitalizacja logistyki. Pomagają w tym standardy GS1, globalnej organizacji non-for-profit, której misją jest dostarczanie nowoczesnych rozwiązań zarządzania logistyką i sprzedażą dla biznesu oraz ułatwianie życia konsumentom.

Gdy 23 marca 2021 roku kontenerowiec Ever Given, płynący z Malezji do Holandii wpłynął na mieliznę w Kanale Sueskim, już po kwadransie od tego zdarzenia telefony specjalistów od logistyki na całym świecie, niczym w hollywoodzkim filmie sensacyjnym, rozgrzały się do czerwoności. Mieli świadomość powagi sytuacji: jedna z najważniejszych przepraw morskich na świecie została całkowicie zablokowana. W kontenerach, przewożonych na statku, były m.in. meble znanej szwedzkiej firmy, komputery, rowery i części zamienne do aut. Wskutek blokady Kanału Sueskiego u wejść do niego utknęły 422 statki, przewożące łącznie 26 mln ton ładunków. Przez kanał przepływa około 15 proc. światowego handlu. W morskim korku, spowodowanym przez Ever Given, utknął m.in. sprzęt medyczny kupiony przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Gdy po ośmiu dniach udało się ściągnąć kontenerowiec z mielizny, straty, poniesione przez światową gospodarkę, sięgały setek miliardów dolarów. Tylko Egipt, który zarządza Kanałem Sueskim, z powodu jego zamknięcia tracił 15 mln dolarów dziennie. To zdarzenie uświadomiło nam, jak kruchy jest system globalnego handlu, i tak już nadgryziony przez pandemię i przestoje w firmach i fabrykach. Takie zjawiska, które teoretycznie nie mają szans się wydarzyć, a jednak się dzieją, nazywane są przez ekonomistów „czarnymi łabędziami”. Autorem tego pojęcia jest libańsko-amerykański matematyk i makler giełdowy Nassim Taleb.

Czy „czarnym łabędziom” można zapobiegać? Nie, można jednak łagodzić skutki ich występowania, a jedną z dróg do tego jest digitalizacja dostaw, czyli odzwierciedlenie operacji logistycznych w systemach informatycznych. Dlatego np. właściciele biznesów i firmy spedycyjne, które zainwestowały w cyfryzację i mapowanie swoich dostaw, po piętnastu minutach od chwili, gdy Ever Given utknął w Kanale Sueskim, mogły zacząć działać, by zminimalizować straty, wywołane tym wydarzeniem – odezwać się do klientów, ubezpieczyciela, przeorganizować działanie swojej firmy w taki sposób, by dostosować się do bieżącej sytuacji. Właśnie w takich sytuacjach doskonale sprawdzają się rozwiązania, opracowane przez GS1 – organizację, której celem jest opracowanie i utrzymywanie światowych standardów, zapewniających skuteczną komunikację biznesową niezależnie od języka, kraju i kontynentu, na jakim operuje współpracująca z nią firma.

Jednym z najbardziej znanych i powszechnie używanych standardów, opracowanych przez GS1, jest kod kreskowy, czyli unikatowy dla każdego produktu symbol (charakterystyczne czarne paski na białym tle), który można skanować elektronicznie. Po wybuchu wojny w Ukrainie 24 lutego br. to właśnie kod kreskowy wspomógł identyfikację artykułów, wyprodukowanych w Rosji i szybkie wycofanie ich z rynku w akcji sprzeciwu wobec inwazji tego kraju na naszych wschodnich sąsiadów.

 W ramach projektu Akademia Cyfryzacji GS1 Polska można nie tylko sprawdzić poziom „dojrzałości cyfrowej” firmy, ale też dokonać diagnozy logistycznej i precyzyjnie dopasować narzędzia, oferowane przez GS1, do potrzeb i specyfiki naszego biznesu.

Akademia Cyfryzacji GS1 Polska to platforma, która ułatwia i znacznie przyspiesza cyfryzację firmy. Inspirująca baza wiedzy z bogatą biblioteką treści i konkretnymi przykładami zastosowania rozwiązań biznesowych, case study, uświadamia, jak powszechne w naszym codziennym życiu są rozwiązania, opracowane przez GS1. Poczynając od systemu do elektronicznej wymiany dokumentów – EDI, przez aplikację GS1 Picture It!, która umożliwia np. właścicielom sklepów internetowych robienie zdjęć, usuwanie tła oraz przycinanie i edycję zdjęć produktowych. Etykiety logistyczne, opracowane w standardzie GS1, pozwalają precyzyjnie odszukać nawet igłę w stogu siana – i to dosłownie, dzięki systemowi identyfikowalności GS1.

Baza wiedzy to również zaskakujące filmiki, które w ciekawy sposób odnoszą się np. do przemian ustrojowych, które zaszły w Polsce po 1989 roku. Wówczas kod kreskowy na produkcie był niczym powiew luksusowego, zachodniego świata. Dziś to standard ułatwiający nam życie na każdym kroku, poczynając od wizyty w gabinecie zabiegowym, a kończąc na walce z marnowaniem żywności.

Akademia Cyfryzacji GS1 Polska wkroczyła też w świat podcastów, a dzięki cyklowi „Kreatywnie o Digitalizacji”, którego gospodarzem jest Tomasz Sączek, Dyrektor Zarządzający w IPP Polska, słuchacze mogą nie tylko dowiedzieć się, czym są „czarne łabędzie”, ale też zanurzyć się w świecie rozwiązań niedalekiej przyszłości. Każdy odcinek podcastu to opowieść o nowoczesnych metodach, stosowanych na co dzień po to, by usprawnić działanie firmy i umożliwić skuteczne komunikowanie się na wielu, nawet nieoczywistych płaszczyznach. Goście podcastu to eksperci w swojej dziedzinie, dzięki którym można lepiej zrozumieć np. zasady funkcjonowania nowoczesnych magazynów i sposobów, w jaki są zarządzane, ale też lepiej zrozumieć zależności, które pomagają lub blokują płynne działanie firmy.

Dzięki bogatej bazie źródeł i konkretnych informacji, zgromadzonych w Akademii Cyfryzacji GS1 Polska, przedsiębiorcy mogą też dowiedzieć się, jak skorzystać
z dofinansowań na cyfryzację firmy, które przełoży się na błyskawiczny rozwój biznesu i pozwoli na wdrażanie kolejnych standardów GS1.\

(źr. GS1 Polska)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.