Dodaj ogłoszenie o pracy


Volvo Trucks na ogniwa paliwowe – pierwsze testy klienckie w 2025

Volvo Trucks prowadzi obecnie testy elektrycznych samochodów ciężarowych na ogniwa paliwowe, które emitują jedynie parę wodną i mają zasięg operacyjny porównywalny z samochodami ciężarowymi z silnikiem Diesla, do 1000 km. Za kilka lat ma nastąpić druga faza pilotażowa, w ramach której przeprowadzone zostaną testy u Klientów na drogach publicznych.

Testy pojazdów elektrycznych Volvo na ogniwa paliwowe w ruchu komercyjnym rozpoczną się już w 2025 roku u wybranych Klientów w Europie Północnej. Samochody ciężarowe napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi będą szczególnie przydatne w przypadku długich tras i ciężkich, wymagających energii zadań. Mogą również stanowić opcję w krajach, w których możliwości ładowania akumulatorów są ograniczone.
- Wierzę, że testy pilotażowe uwydatnią potencjał elektrycznych pojazdów z ogniwami paliwowymi. Testy będą przebiegać w wymagającym, surowym klimacie, a ponadto daje nam to doskonałą okazję do jazdy z ciężkimi ładunkami o masie do 65 ton - mówi Jessica Sandström, SvP Global Product Management w Volvo Trucks.
Celem testów pilotażowych będzie przyjrzenie się różnym aspektom eksploatacji samochodu ciężarowego, w tym komponentom roboczym, obsłudze i wrażeniom kierowcy. Ogniwo paliwowe wytwarza własną energię elektryczną z wodoru znajdującego się na pokładzie, a nie jest ładowane z zewnętrznego źródła. Jedynym emitowanym produktem ubocznym jest para wodna. Elektryczne samochody ciężarowe Volvo będą wykorzystywać dwa ogniwa paliwowe o mocy 300 kW, a czas tankowania będzie krótszy niż 15 minut.

Technologia ogniw paliwowych jest wciąż we wczesnej fazie rozwoju i chociaż przynosi wiele korzyści, to jednak nadal istnieją pewne wyzwania, do których należy przede wszystkim zaopatrzenie w ekologiczny wodór na dużą skalę* oraz konieczność rozwoju infrastruktury paliwowej. Aby przezwyciężyć brak dostępnego wodoru podczas prowadzenia pilotażu, tankowanie zielonego wodoru ze źródeł odnawialnych będzie się odbywało w przyzakładowej stacji paliw. - Spodziewamy się, że podaż zielonego wodoru znacznie wzrośnie w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ wiele branż będzie od niego zależnych w celu redukcji CO2. Ciężarówki z ogniwami paliwowymi będą ważne dla dłuższych i cięższych transportów za kilka lat - mówi Jessica Sandström.

Ogniwa paliwowe dostarczy Cellcentric - spółka joint venture Grupy Volvo i Daimler Truck AG. Cellcentric zbuduje jeden z największych w Europie zakładów seryjnej produkcji ogniw paliwowych, opracowanych specjalnie dla pojazdów ciężkich.

Seryjną produkcja ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym
Jako pierwszy producent samochodów ciężarowych na świecie, Volvo Trucks rozpoczyna seryjną produkcję ciężkich, elektrycznych samochodów ciężarowych o DMC 44 tony. Seryjna produkcja elektryków startuje na razie dla wersji najbardziej popularnych modeli marki, czyli ciężkich samochodów ciężarowych: Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX. Te pojazdy, dla których dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosi 44 tony, stanowią około dwóch trzecich całkowitej sprzedaży firmy.
Dzięki tym nowościom, Volvo Trucks oferuje sześć modeli elektrycznych samochodów ciężarowych w produkcji seryjnej na całym świecie - to najszersza linia elektrycznych samochodów ciężarowych w branży.

Seryjna produkcja ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo rozpoczęła się w fabryce Tuve, w Göteborg,u w Szwecji, a w przyszłym roku dołączy do niej również fabryka w Gandawie, w Belgii. Volvo produkuje elektryczne samochody ciężarowe na tej samej linii co swoje konwencjonalne pojazdy, co zapewnia dużą elastyczność produkcji i wzrost wydajności. Akumulatory są dostarczane przez Volvo Trucks z nowej fabryki montażu akumulatorów w Gandawie.
Popyt na elektryczne samochody ciężarowe szybko rośnie na wielu rynkach, a jedną z sił napędowych jest konieczność przestawienia się przez nabywców transportu na transport bez emisyjny w celu realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Elektryczne portfolio Volvo Trucks mogłoby objąć około 45% wszystkich towarów przewożonych obecnie w Europie.

Elektryczna linia sześciu modeli samochodów ciężarowych Volvo Trucks obejmuje szeroki zakres zastosowań, takich jak dystrybucja miejska i wywóz śmieci, transport regionalny czy budowlany.

(źr. Volvo Trucks)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.