Dodaj ogłoszenie o pracy


"Zielony korytarz logistyczny" zmniejszy koszty transportu?

W trakcie VIII debaty Pracujwlogistyce.pl (która odbyła się w Gdyni 11.10.2012r), przedstawiciele Urzędu Miasta Gdynia zaprezentowali nowy projekt rozwoju logistycznego Pomorza  - Bothnian Green Logistic Corridor (BGLC) tzw. "zielony korytarz logistyczny", który jest pomysłem na samowystarczalność surowcową Europy, ma przyczynić się do silniejszych więzi kooperacyjnych w Europejskim Obszarze Gospodarczym, a także obniży koszty transportu – ponoszone przez eksporterów,  środowisko naturalne i mieszkańców miast - w efekcie czego doprowadzi do niższych kosztów handlu.


Już 5 lat temu Komisja Europejska zapowiedziała szczegółowe zdefiniowanie zielonych korytarzy, a także opracowanie wskaźników służących ich identyfikacji czy mierzeniu ich efektywności. Projekt ten (VII Program Ramowy) nazwano SuperGreen.  Jest on realizowany od roku 2010 – i wyznaczył 9 korytarzy. Jeden prowadzi przez Polskę z Hamburga przez  Berlin i Warszawę – do Moskwy. Polskie porty morskie otacza więc rondo komunikacyjne. Naszym celem jest wpisanie 10-ego korytarza na trasie: Bałtyk - Adriatyk.

 

Koncepcja zielonych korytarzy stała się flagowym produktem szwedzkiej prezydencji w UE. Minister Transportu Szwecji jest jednym z partnerów projektu BGLC – podobnie jak polski. Silne poparcie polityczne oznacza wykonalność. Nie chodzi tylko o popularne hasła: „tiry na tory” czy „kolej na kolej”. Zielone korytarze będą odzwierciedlały koncepcję transportu zintegrowanego, zakładającą wzajemne uzupełnianie się żeglugi morskiej bliskiego zasięgu, transportu kolejowego, żeglugi śródlądowej i transportu samochodowego, aby umożliwić wybór transportu przyjaznego środowisku naturalnemu. To są cele Polityki Transportowej Polski na lata 2010-2030.

 

Pomysłodawcami projektu są Skandynawowie. To światowi liderzy w innowacyjności. Współpraca z nimi to szansa dla całego sektora TSL w Polsce – ale także dla ośrodków akademickich  i sektora r&d– wciąż rozmijających się z praktyką. Dramatycznie brakuje kadr w sektorze TSL i pragmatycznych struktur współpracy nauki z biznesem. Przybywa za to politologów czy teoretyków transportu. Zielone korytarze mogą służyć do testowania innowacyjnych, przyjaznych środowisku jednostek transportowych oraz zaawansowanych rozwiązań ITS. Mogą więc stanowić swego rodzaju platformę dla rozwoju i demonstracji nowych rozwiązań logistycznych. Ten aspekt jest ważną, jeśli nie najważniejszą cechą koncepcji zielonych korytarzy.

 

Kryzys światowy – jak choroba -  uczy pokory. Czy Europa musi sprowadzać „wszystko” z Azji,  płacąc  za  intensywną eksploatację środowiska? Bogata w surowce naturalne  Skandynawia staje się „spiżarnią Europy”. Podaż surowców musi być równoważona popytem na towary z Europy Środkowej. Warunkiem sukcesu projektu jest brak „pustych powrotów”.
To oznacza wspólnotę interesów przemysłu i handlu w obszarze Unii – w istocie gospodarczą integrację europejską. Czy dla obsługi transportowej tej koncepcji wystarczą trzy korytarze „Supergreen” – przez Hamburg, Sassnitz i Rostock? Nie, bo dominacja portów niemieckich jest zaprzeczeniem zrównoważonego rozwoju i integracji europejskiej.  Dlatego projekt BGLC z udziałem Gdyni – jest wyjątkowy!


 
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji, albo wziąć udział w projekcie skontaktuj się z:

Ryszard Toczek, manager projektu, Urząd Miasta Gdyni - Biuro Rozwoju Miasta kontakt: tel. 58 668 2111, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

(Opr. BT)

 

 


 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.