Dodaj ogłoszenie o pracy


900 mln zł - to wpływy do budżetu z opłat drogowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała 13 miesięcy funkcjonowania systemu ViaToll i wpływy z tytułu pobranych opłat drogowych. W tym okresie łączne wpływy elektronicznego systemu poboru opłat wyniosły 889 mln zł. Kierowcom wydano około 900 tys. urządzeń pokładowych, a system obejmuje obecnie 1890 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA.


Od 1 lipca 2012 r. system viaTOLL objął kolejnych 320 km dróg, co przełożyło się na wysokość wpływów. W ostatnim miesiącu system naliczył kierowcom 90 mln zł opłat, mimo, że wakacje to sezon niższej aktywności firm transportowych. Zgodnie z szacunkami operatora systemu viaTOLL, we wrześniu łączna suma naliczonych opłat osiągnie poziom 1 mld zł, a w czwartym kwartale łączne wpływy systemu przekroczą dotychczasowy koszt jego budowy.


Nowoczesne pojazdy płacą mniej
Najniższe stawki opłat w systemie viaTOLL przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6). Od wielu miesięcy przybywa pojazdów z homologacją Euro 4, Euro 5 i Euro 6, a spada udział starszych pojazdów ciężarowych i autobusów. Nadal najwięcej z nich spełnia normę Euro 3, ale ich przewaga nad pojazdami spełniającymi nowoczesną normę Euro 5 ciągle się zmniejsza. Poniżej przedstawione zostało zestawienie zarejestrowanych pojazdów w podziale na klasy emisji spalin (w nawiasach znajdują się wartości sprzed miesiąca):
Euro 6 – 0,23% (0,23%) – bez zmian
Euro 5 – 27,15% (26,70%) – wzrost o 0,45%
Euro 4 – 15,00% (14,89%) – wzrost o 0,11%
Euro 3 – 31,30% (31,54%) – spadek o 0,24%
Euro 2 – 17,24% (17,47%%) – spadek o 0,23%
Euro 1 – 3,50% (3,55%) – spadek o 0,05%
Euro 0 – 5,55% (5,58%) – spadek o 0,03%

 

Zagraniczni kierowcy nie unikną płaty
Nadal rośnie procentowy udział pojazdów zagranicznych zarejestrowanych w systemie viaTOLL. Obecnie ich liczba osiągnęła poziom 35,88% (miesiąc temu – 34,5%). Poniżej lista użytkowników zagranicznych o najwyższym udziale procentowym wśród wszystkich rejestracji (w nawiasach podane zostały wartości sprzed miesiąca):
Niemcy  7,97% (7,66%)
Litwa 3,52% (3,49%)
Czechy 2,87 % (2,89%)
Rosja 2,84% (2,85%)
Ukraina 2,75% (2,78%)
Białoruś 1,75% (1,75%)
Słowacja 1,58% (1,59%)
Węgry 1,58% (1,58%)
Rumunia 1,23% (1,21%) 
Łotwa 1,08% (1,09%)

 

Opłaty w pre-pay bardziej popularne
Kierowcy zarejestrowani z systemie viaTOLL nadal w przeważającej większości rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty z nich (21,2%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay). Obecnie nie widać, by te tendencje miały się szybko odwrócić.

 

Pojazdy najcięższe
W okresie wakacyjnym nieco przybyło samochodów osobowych i dostawczych o DMC <= 3,5 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC > 3,5 t. Obecnie pojazdy te stanowią 7,90% wszystkich rejestracji (miesiąc temu 7,59%). Mimo okresu wzmożonych przewozów turystycznych nie przybyło znacząco autobusów (6,25% rejestracji – od miesiąca bez zmian). Najcięższe pojazdy o DMC powyżej 12 t – z przyczepą lub bez stanowią 68,03% wszystkich rejestracji (miesiąc temu 68,24%). Druga co do wielkości grupa 11,22% to pojazdy o DMC powyżej 3,5 t (na początku lipca br. - 11,29%). Nieco mniej - 5,04% (spadek z 5,13%) udziału we wszystkich rejestracjach ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t.  

W lipcu br. do sieci dróg płatnych dołączono kolejne odcinki o łącznej długości 320 km, w tym długie fragmenty DK 91 i DK 92. Po raz pierwszy operator systemu upublicznił informacje o tym, które drogi w systemie są najbardziej obciążone, a tym samym przynoszą najwyższe dochody Krajowemu Funduszowi Drogowemu. Oto 10 dróg, na których w lipcu naliczono kierowcom najwięcej „płatnych kilometrów”:
A4 – 76,40 mln km
DK 92 – 17,64 mln km
A2 – 16,42 mln km
S7 – 10,90 mln km
S1 – 9,01 mln km
S3 – 8,98 mln km
DK 7 – 7,23 mln km
DK 91 – 6,04 mln km
S8 – 6,02 mln km
S6 – 5,09 mln km

(źr. ViaToll/GDDKiA)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.