Konto pracodawcy


Od 1 lipca zmiana samochodu osobowego na ciężarowy będzie wymagała zapłaty podatku akcyzowego

Częstym procederem na samochodach osobowych w celu obejścia przepisów prawa w zakresie podatku akcyzowego było ich mniej lub bardziej profesjonalne przerobienie na samochód „ciężarowy”. Oznaczało to: wyjęcie popielniczek z tylnych boczków, zmianę szyb na zaślepkę oraz wyjęcie foteli i zastąpienie ich przysłowiową „paką”. Często bywało tak, że wymontowane elementy samochodu osobowego przyjeżdżały na teren kraju innym transportem i oczywiście nierzadko zdarzało się, że dokonywana była zmiana odwrócona.

Samochody klasy premium – takich marek, jak BMW, Porsche, czy Mercedes i inne – korzystały z takiego obejścia prawa, uszczuplając budżet państwa na 18,6% od wartości wolnorynkowej samochodu osobowego, czyli o wartość podatku akcyzowego. W tym miejscu należy podkreślić, iż Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym nałożony został podatek akcyzowy na samochody osobowe.

Ustalenie zastosowania auta uzależnione jest od jego kodu taryfy celnej, aby należny był podatek akcyzowy. Niemniej jednak samochody muszą spełniać szereg innych przepisów, takich jak ustawa o ruchu drogowym. Podstawą taryfikacji, czyli ustalania kodu taryfy celnej w przypadku towarów finalnie gotowych jest przeznaczenie tego towaru, przy zachowaniu pozostałych przepisów prawa.

Z dniem 1. lipca 2021 roku wejdą w życie przepisy nowelizujące podatek akcyzowy w zakresie przywożonych aut, które zostały przerobione lub samochodów osobowych, w których wykonano przeróbki na terenie kraju. Zobowiązaną do uiszczenia podatku akcyzowego od takich aut będzie nie tylko osoba sprowadzająca lub przerabiająca samochód, ale również posiadacz pojazdu. W przypadku braku konieczności zapłaty podatku akcyzowego trzeba będzie uzyskać od właściwego naczelnika urzędu skarbowego dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy. Dokument taki uzyskuje się na wniosek zainteresowanego podmiotu, na terytorium kraju, w którym dokonano na samochodzie zmian konstrukcyjnych, modyfikujących rodzaj danego pojazdu na samochód ciężarowy lub specjalny, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Do wniosku załączyć trzeba będzie dokumenty dotyczące samochodu, w szczególności fotografie, plany, schematy, katalogi, informacje od producenta lub inne dostępne dokumenty, umożliwiające organowi podatkowemu wydanie dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju.

(Autor: dr Izabella Tymińska, ekspert celny)

kobiety w logistyce
WISTA policzy kobiety pracujące w gospodarce i logistyce morskiej!
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Urlopy 2021 – nowe uprawnienia pracodawcy a pracownika
Od 1 lipca zmiana samochodu osobowego na ciężarowy będzie wymagała zapłaty podat ...
Zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców zatrzęsą rynkiem transportowym?
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo FE Electric już wkrótce w polskiej dystrybucji towarów
Fracht FWO rozszerza kierunki dostaw dla ładunków ciężkich i ponadnormatywnych
Bolsius przedłuża kontrakt z Raben
Frigo Logistics operatorem produktów mrożonych Auchan Retail
Dobry początek roku w Porcie Gdynia
HSF e-commerce w jednej z najbardziej ekologicznych inwestycji SEGRO CEE
CEVA Logistics uruchamia połączenie kolejowo-promowe z Chin do Europy
Kilkadziesiąt zestawów w jednej dostawie Fracht FWO
InPost w programie polskich obligacji
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC