Dodaj ogłoszenie o pracy


Korzyści podatkowe z długoterminowego wynajmu samochodów firmowych

Popularność usługi wynajmu długoterminowego w Polsce systematycznie rośnie. Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów w ciągu ostatniego roku branża Car Fleet Management zanotowała ponad 9-procentowy wzrost. Jednym z elementów, które przekonały polskich przedsiębiorców do tego modelu finansowania firmowych flot pojazdów, są związane z nim korzyści podatkowe.
Najczęściej pod pojęciem wynajmu długoterminowego kryje się leasing operacyjny. Wspomniane rozwiązanie zakłada, że jedna ze stron, określana jako „finansujący”, oddaje do odpłatnego użytkowania drugiej stronie („korzystającemu”) środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne (tu: pojazdy), które podlegają amortyzacji. Okres leasingu operacyjnego musi obejmować co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji, co w przypadku samochodów osobowych wynosi 2 lata. Kolejne wytyczne odnoszą się do sumy opłat, która nie powinna być niższa od wartości początkowej pojazdu.
- Sklasyfikowana w ten sposób umowa umożliwia przedsiębiorcom włączenie do kosztów uzyskania przychodów miesięcznej raty oraz innych opłat, które wynikają z umowy o leasingu operacyjnym, w tym czynszu inicjalnego. To stwarza możliwości pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem CIT. Opisywany model, w przeciwieństwie do finansowania floty własnymi środkami, nie wymaga dużej ilości wolnych środków gotówkowych. Co więcej, leasing operacyjny cechuje prostota i możliwość ograniczenia wydatków na księgowość i cele operacyjne – dodaje Jarosław Pleskot, dyrektor finansowy w Carefleet S.A.

Co z VAT-em?
Polskie prawo zezwala na odliczenie 50 proc. podatku VAT na pojazdy użytkowane w tzw. trybie mieszanym, polegającym na jednoczesnym użytkowaniu prywatnym i służbowym. Istnieje również możliwość odliczenia całości wspomnianej opłaty, jednak należy spełnić 3 zasadnicze kryteria:
• prowadzić szczegółową ewidencję pojazdów;
• wyeliminować możliwość użytkowania pojazdu służbowego w celach prywatnych (na przykład zapisując stosowny punkt w regulaminie);
• zgłosić auto do urzędu skarbowego. Leasing operacyjny nie jest jednak jedyną formą wynajmu długoterminowego. Inną opcją, która wchodzi w skład powyższego rozwiązania jest leasing finansowy. W tym przypadku przedsiębiorcy otrzymują na początku jedną fakturę za auto obejmujące sumę rat plus wykup z umowy. Podatek od wspomnianej faktury odliczany jest podobnie jak w przypadku leasingu operacyjnego (50 proc. w trybie mieszanym i 100 proc. przy użytkowaniu wyłącznie służbowym).

Co w przypadku CIT-u?
- Wprowadzamy leasingowane auto jako środek trwały i go amortyzujemy. Kosztem uzyskania przychodu jest zatem wartość odsetek zapłaconych oraz amortyzacja środka. W przypadku leasingu finansowego przedsiębiorcy podpisują również dodatkową umowę o serwisowanie auta i otrzymują jedną fakturę za pozostałe koszty – wyjaśnia Jarosław Pleskot.
Eksperci podkreślają także wygodę, którą gwarantuje przedsiębiorcom wynajem długoterminowy. Zaletą podatkową wynajmu długoterminowego z punktu widzenia służb księgowych jest także możliwość otrzymywania miesięcznie jednej faktury zbiorczej, obejmującej całokształt wydatków na auto. Często zawiera ona wszelkie istotne dla księgowych informacje, takie jak chociażby podział na samochody z 50 proc. i 100 proc. odpisem VAT, osobne zestawienia dla paliw, wydatków serwisowych itp. Tak duża szczegółowość danych możliwa jest dzięki dość specjalistycznym formułom fakturowania w firmach flotowych. Upraszcza to znacznie schemat rozliczeń i jasno go precyzuje – podsumowuje Jarosław Pleskot.

(źr. Carfleet)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.