Dodaj ogłoszenie o pracy


Podatek na korzyść kierowcy?

Obowiązkowe opodatkowanie pracowników coraz częściej skutkuje liberalizacją zasad korzystania z firmowej floty. Zmiana regulacji podatkowych w zakresie rozliczania prywatnego wykorzystania aut służbowych spowodowała zmiany w politykach flotowych..

Nowelizacja ustawy o PIT, wprowadzająca nowe regulacje w zakresie rozliczania pojazdów służbowych, miała za zadanie uprościć wcześniejsze przepisy i ujednolicić praktyki firm w tym zakresie. Pracodawcy zostali tym samym zobowiązani co miesiąc dopisać do przychodu każdemu pracownikowi, wykorzystującemu prywatnie służbowe auto, kwotę w wysokości 0,5 proc. wartości pojazdu. Na etapie projektowania zmian podatkowych, zdania właścicieli flot w zakresie tych przepisów były podzielone.

Jak wygląda to teraz?

 

- Prywatne wykorzystywanie samochodu służbowego stanowi, w świetle obowiązującego prawa, nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika, które tym samym podlega opodatkowaniu jako przychód z tytułu wynagrodzenia. Przekazanie samochodu służbowego do użytku prywatnego wymagało zawsze dokładnego ustalenia, w jakim zakresie może być on użytkowany po godzinach pracy. Firmy mogły udostępnić auto w pełnym zakresie, ale mogły również ograniczyć jego wykorzystanie. Ograniczenia te dotyczyły najczęściej akceptowanych przez firmę kosztów ponoszonych na paliwo bądź limitu kilometrów. Chociaż powyższe ograniczenia nadal są stosowane, to po zmianie przepisów obserwujemy wśród naszych klientów coraz większą liberalizację polityk flotowych – mówi Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management

 

Możliwość korzystania z samochodu służbowego poza pracą lub podczas urlopu zależy od wewnętrznej polityki firmy oraz stanowiska jakie zajmuje pracownik. W wielu przedsiębiorstwach auto służbowe jest traktowane nie tylko jako narzędzie pracy, ale jako dodatkowy benefit dla pracownika. To, w jakim zakresie pracownik będzie mógł korzystać z auta, również jest bonusem. Pracownicy wyższego szczebla zazwyczaj mają udostępnione auta służbowe bez większych ograniczeń, a pracownicy niższego szczebla są np. zobowiązani do pokrywania w trakcie wakacji kosztów paliwa oraz materiałów eksploatacyjnych takich jak np. płyn do spryskiwaczy.

 

Biorąc pod uwagę fakt, że pracownik jest obciążany podatkiem od prywatnego wykorzystania służbowego pojazdu, wiele firm zdecydowało się zdjąć ze swoich kierowców restrykcyjne ograniczenia np. w zakresie możliwości użytkowania karty paliwowej. Mam tutaj na myśli powszechne zasady, mówiące o tym, że „służbowego paliwa” nie wolno tankować np. w weekendy lub w trakcie urlopu. Dzieje się tak w szczególności w przypadku pracowników, dla których firmowe auto stanowi w takim samym stopniu narzędzie pracy, jak dodatkowy benefit – podsumowuje Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management.

Badania LeasePlan potwierdzają, że auto służbowe niezmiennie króluje na liście najbardziej pożądanych benefitów pracy. Mówiąc o samochodzie w kontekście benefitu mamy w domyśle możliwość mniejszego bądź większego zakresu dozwolonego wykorzystania tego pojazdu do celów prywatnych. Pomimo dodatkowego obciążenia, jakie po zmianie przepisów spoczęło na pracownikach, okazuje się, że nowe regulacje pomogły wielu kierowcom zacieśnić prywatną więź ze swoim służbowym autem.

(źr. LeasePlan Fleet Management)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.