Dodaj ogłoszenie o pracy


Historyczne wyniki i CIT Grupy InPost za 2024

Grupa InPost, odnotowała rekordowy rok pod względem przychodów – które wzrosły o 23,5% r/r do 10,9 mld zł, a skorygowana EBITDA osiągnęła poziom 3,6 mld zł po wzroście o 33,5% r/r. Wolumen przesyłek za rok 2024 wyniósł 1,1 mld (+22% r/r). InPost prawie podwoił wynik EPS i osiągnął znaczący postęp w rozbudowie sieci OOH w całej Europie. InPost pobił własny rekord w wysokości płaconego podatku CIT, który za ubiegły rok osiągnął poziom aż 380 mln zł. Już za 2023 podatek płacony przez Grupę w Polsce był rekordowy i wyniósł 270 mln zł – dwu i półkrotnie więcej niż cała konkurencja razem wzięta.

– W ubiegłym roku po raz kolejny rośliśmy szybciej niż rynki e-commerce, na których jesteśmy obecni – a tym samym zwiększyliśmy nasz udział we wszystkich kluczowych krajach. Ubiegłoroczny peak ponownie udowodnił, że InPost jest niezawodnym i najbardziej preferowanym partnerem zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. W 2024 roku Grupa InPost odnotowała nowy rekord, dostarczając ponad 1,1 miliarda przesyłek – to wzrost o 22% w porównaniu do 2023 roku.
Naszym celem jest stały rozwój Grupy InPost w Europie, dlatego skupiamy się na rozszerzaniu naszej sieci logistycznej. W zeszłym roku zainstalowaliśmy ponad 11 500 nowych maszyn Paczkomat®. Tym samym, zwiększyliśmy liczbę urządzeń o rekordowe 32% w porównaniu do 2023 roku. Umocniliśmy także naszą pozycję lidera w Polsce. Jesteśmy też numerem jeden pod względem liczby maszyn we Francji i Wielkiej Brytanii. Na rynkach europejskich, na których jesteśmy obecni, jesteśmy już trzecim największym dostawcą e-commerce B2C. Priorytetem Grupy jest koncentrowanie się na potrzebach klientów. Standardy w obsłudze konsumentów e-commerce w Polsce są naszym punktem odniesienia dla pozostałych rynków. Dostarczamy najwyższą jakość i wygodę, dzięki czemu marka InPost zdobywa najwyższy NPS na rynku.

Przychody Grupy InPost w ubiegłym roku osiągnęły nowy rekord, co odzwierciedla silną pozycję lidera na rynku. Wyniki świadczą o tym, że nasza wizja i cele strategiczne są dobrze dopasowane zarówno do potrzeb klientów, jak i sprzedawców. Koncentrując się na innowacyjności, jakości oraz potrzebach użytkowników, zbudowaliśmy fundamenty, które umożliwiły nam osiągnięcie nowych kamieni milowych, a także stanowią bazę dla przyszłych sukcesów.
Nie zapominamy, że jesteśmy polską firmą i jako taka mamy polskie obowiązki, w tym także podatkowe. Od lat wpłacamy do polskiego budżetu podatek CIT na rekordowym poziomie. Za 2023 rok podatek odprowadzony przez Grupę InPost w Polsce był aż dwu i półkrotnie większy niż podatki całej konkurencji razem wziętej. Natomiast za rok ubiegły pobiliśmy wszelkie rekordy i nasz podatek, który zasilił polski budżet, wyniósł 380 mln zł – skomentował Rafał Brzoska, założyciel i CEO Grupy InPost.

Podsumowanie wyników Grupy za Q4 2024 roku:
• Rekordowy wolumen Grupy: W Q4 2024 roku wolumen przesyłek Grupy osiągnął 322 mln, co oznacza wzrost o 20% r/r. Do tego wyniku przyczyniła się zarówno Polska, jak i rynki zagraniczne – gdzie odnotowano odpowiednio wzrost o 20% i 21% r/r, znacznie przewyższając poziomy rynkowe.
• Wzrost przychodów: Przychody Grupy w Q4 2024 roku wzrosły o imponujące 26,4%, osiągając 3,4 mld zł. Sukces ten był wynikiem znaczącego wzrostu wolumenu w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz konsolidacji segmentu Menzies Newstrade.
• Znaczący wzrost skorygowanej EBITDA: W Q4 ubiegłego roku skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 1,1 mld zł, co oznacza wzrost o 35,7% r/r i osiągnięcie skorygowanej marży EBITDA na poziomie 34,2%. Głównym czynnikiem wzrostu były wyniki działalności w Polsce i Wielkiej Brytanii.
• Dodatnie wolne przepływy pieniężne i redukcja poziomu zadłużenia: Grupa osiągnęła dodatnie przepływy pieniężne (FCF) na poziomie 355,6 mln zł w Q4. W Polsce FCF wyniósł 594 mln zł, co odpowiada konwersji FCF/Skorygowana EBITDA na poziomie 68% (w porównaniu do 53% w Q4 2023 roku). Wynik ten umożliwia finansowanie szybkiej ekspansji Grupy w Europie. Jednocześnie zadłużenie netto Grupy zmniejszyło się do 1,9x na koniec Q4 2024 roku, w porównaniu do 2,2x na koniec Q4 2023 roku.
• Strategiczny wzrost poprzez inwestycje: Nakłady inwestycyjne (CAPEX) osiągnęły 413,5 mln zł w Q4 2024 roku, co oznacza wzrost o 32,1% r/r. Aż 63% środków inwestycyjnych zostało przeznaczone na ekspansję międzynarodową. W rezultacie stosunek CAPEX do przychodów wzrósł do 12,3% (w porównaniu do 11,8% w Q4 2023 roku).
• Wzrost wolumenu w Polsce był szybszy niż wzrost rynku, przy utrzymaniu wysokich marż: W Polsce w Q4 2024 roku InPost dostarczył 210 mln przesyłek, co oznacza wzrost r/r o 20%. Wolumen był głównie napędzany przez małych i średnich przedsiębiorców, segment mody oraz lokalne i międzynarodowe platformy e-commerce. Przychody w Polsce wzrosły do 1,9 mld zł (+15% r/r). Skorygowana EBITDA osiągnęła 879,5 mln zł (+19,2% r/r), a marże pozostały na wysokim poziomie 47,2% (w porównaniu do 45,5% w Q4 2023 roku).
• Mondial Relay zanotował silny wzrost B2C, jednocześnie poprawiając rentowność: W Q4 2024 roku Mondial Relay obsłużył 78 mln przesyłek, co oznacza wzrost o 10% r/r, dzięki 28% wzrostowi w sektorze B2C. Marża skorygowanej EBITDA dla Mondial Relay przewyższyła prognozy i wyniosła 17,3%, poprawiając swój wynik w porównaniu do 12,6% rok wcześniej. Było to możliwe dzięki efektom skali, dywersyfikacji produktów oraz usprawnieniom operacyjnym.
• Zwiększenie przychodów i rentowności w Wielkiej Brytanii i we Włoszech: W Wielkiej Brytanii i Włoszech Grupa odnotowała wzrost wolumenu o 56% w Q4 2024 roku. Przychody wzrosły do 587,7 mln zł (+151% r/r), podczas gdy skorygowana EBITDA wyniosła 111,3 mln zł – co stanowi znaczący wzrost w stosunku do 7 mln zł w poprzednim roku. Osiągnięcie tak dobrych wyników było możliwe dzięki poprawie efektywności operacji logistycznych i znaczącej ekspansji sieci, wraz z konsolidacją wyników Menzies Newstrade, która rozpoczęła się w Q4 2024 roku.

Podsumowanie wyników za cały 2024 rok:
• Polska: W 2024 r. InPost odnotował dalszy wzrost popytu zarówno na przesyłki kierowane do maszyn Paczkomat, jak i dostaw do domu – co zaowocowało rekordowym wolumenem 709,2 mln paczek (+20% r/r). Przychody wygenerowane w 2024 r. były o 20,9% wyższe r/r i wyniosły blisko 6,5 mld zł, głównie dzięki wyższym wolumenom. Skorygowana EBITDA osiągnęła prawie 3 mld zł (+21% r/r). Przekłada się to na marżę na poziomie 46,2%, która nie zmieniła się w porównaniu z poprzednim rokiem – zgodnie z oczekiwaniami. Potencjał działalności w Polsce znalazł swoje odzwierciedlenie w generowaniu wolnych przepływów pieniężnych, które wyniosły 1,6 mld zł (+32,5% r/r), a konwersja FCF osiągnęła 53% (wobec 49% rok wcześniej). Przewiduje się, że ten model biznesowy będzie nadal zapewniał Grupie środki finansowe niezbędne do dalszego, międzynarodowego rozwoju. W Polsce sieć maszyn Paczkomat powiększyła się o 15% r/r, osiągając liczbę ponad 25 000.
• Mondial Relay, który operuje we Francji, Hiszpanii, Portugalii i krajach Beneluxu osiągnął rekordową liczbę 266,7 mln paczek (+11% r/r), znacznie przewyższając wzrost rynku e-commerce. W segmencie B2C wolumen wzrósł o 26% r/r. Paczki dostarczone do APM stanowiły 26% całkowitego wolumenu w 2024 r., w porównaniu do 14% w roku poprzednim. Przychody osiągnęły ponad 3 mld zł, co stanowi wzrost o 5,3% r/r w walucie sprawozdawczej oraz wzrost o 10,8% w walucie lokalnej. Skorygowana EBITDA wzrosła do 457,2 mln zł, czyli o 39% r/r, a marża zwiększyła się do 15,1%. Wzrost skorygowanej marży EBITDA był spowodowany wyższym wolumenem, zwłaszcza w segmencie B2C, większym udziałem wolumenu z maszyn Paczkomat w przychodach oraz zwiększoną dźwignią operacyjną. Sieć punktów out-of-home powiększyła się o 19%, osiągając ponad 31 000 lokalizacji.
• Wielka Brytania: W UK InPost dostarczył w 2024 roku 93,2 mln paczek, podwajając wolumeny z 2023 roku. Głównymi motorami wzrostu były sektory C2C oraz zwroty B2C. W 2024 roku przychody w Wielkiej Brytanii zwiększyły się do ponad 1,2 mld zł (+164% r/r). Wzrost ten był napędzany wyższymi wolumenami, mixem produktów oraz konsolidacją wyników Menzies za Q4 2024. Na koniec 2024 roku InPost posiadał sieć niemal 12 200 punktów OOH, w tym 9 300 APM, tworząc największą sieć w UK.
• Włochy: We Włoszech InPost dostarczył 22,6 mln paczek (+41% r/r), co przełożyło się na wzrost przychodów o 45% r/r, czyli 286,8 mln zł, który wynikał przede wszystkim z segmentu B2C. Sieć InPost we Włoszech odnotowała dynamiczny rozwój w 2024 r., kończąc rok z 3 200 maszyn Paczkomat (+84% r/r). Po dodaniu lokalizacji PUDO całkowita sieć out-of-home Grupy InPost osiągnęła 8 400 lokalizacji.

Perspektywy na 2025 rok:
Oczekujemy, że przychody Grupy za 2025 rok wzrosną w przedziale od wysokich nastu procent do niskich dwudziestu procent i przewyższą wzrost wolumenu rynku e-commerce we wszystkich naszych regionach. Oczekujemy wzrostu skorygowanej EBITDA w przedziale od niskich do średnich dwudziestu procent. Planujemy przyspieszenie rozwoju sieci i instalację ponad 14 000 maszyn Paczkomat na wszystkich rynkach.
Perspektywy na Q1 2025
W Q1 2025 roku w Polsce przewidujemy około 10% wzrostu wolumenu InPost, wyraźnie przewyższając słabszy rynek e-commerce i osiągając wzrost rok do roku we wszystkich segmentach – niezależnie od bardzo wysokiej bazy ustanowionej w Q1 2024 roku. Na rynkach zagranicznych również przewyższamy dynamiki rynku e-commerce, oczekując około 17% wzrostu wolumenu InPost rok do roku.

(źr. Grupa InPost)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.