Konto pracodawcy


Logistyka, produkcja i handel będą zatrudniać, choć są obawy

Z ostatnich danych GUS wynika, że po pandemicznych spadkach zatrudnienie w firmach szybko rośnie. Potwierdzają to plany rekrutacyjne przedsiębiorstw logistycznych, gdzie 62 proc. zamierza zwiększać liczebność kadry. W handlu i produkcji taki zamiar ma 20 proc. firm – tak wynika z raportu „Confidence Index” CBRE. Pracodawcy mają jednak świadomość, że szukanie nowych pracowników a później zarządzanie personelem jest w pandemii utrudnione, na to wskazuje 78 proc. firm produkcyjnych, handlowych i logistycznych. Większym wyzwaniem jest tylko zarządzanie zmieniającym się zapotrzebowaniem i popytem wśród klientów.

- Z danych GUS wynika, że tylko w maju tego roku w firmach zatrudniających co najmniej 10 osób zatrudnienie wzrosło o 2,7 proc. w porównaniu rok do roku, a w ciągu miesiąca zwiększyło się o 21,6 tys. osób. Powoli zbliżamy się do poziomów wzrostu zatrudnienia notowanych przed wybuchem pandemii, co jest świetną informacją o rynku pracy. Ofert pracy nie brakuje m.in. w sektorze logistycznym, co potwierdzają wyniki naszego raportu „Confidence Index”. W tej branży zapotrzebowanie na pracowników utrzymało się na poziomie notowanym przed pandemią. Widać jednak, że pracodawcy mają świadomość trudności z jakimi wiąże się aktualnie rekrutacja. Niemal 8 na 10 przedsiębiorców wskazuje, że zarządzanie personelem jest w pandemii utrudnione. Chodzi nie tylko o sam proces zatrudnienia, ale również wdrożenia pracownika, a następnie jego utrzymania – mówi Agata Czarnecka, dyrektor w dziale badań i analiz w CBRE.

Co z planami rekrutacyjnymi?
Z raportu „Confidence Index” wynika, że plany rekrutacyjne w ciągu najbliższych 12 miesięcy różnią się w poszczególnych branżach. Firmy logistyczne w większości spodziewają się wzrostu liczebności kadry (62 proc.) i nie planują redukcji. Natomiast wśród firm handlowych i produkcyjnych większość (68 proc.) spodziewa się braku zmian w zatrudnieniu, 20 proc. wzrostu, a 12 proc. niewielkiego spadku. Eksperci CBRE wskazują, że różnice w planach rekrutacyjnych to pochodna wpływu pandemii na poszczególne branże.

Ile zarabia kierownik magazynu?
Sektor logistyczny i magazynowy stały się naturalnymi beneficjentami sytuacji związanej z COVID-19 m.in. w skutek popularyzacji i wzrostu e-commerce. To spowodowało boom na powierzchnię magazynową. Tylko w 2020 roku na ten rynek dostarczono 2 mln mkw. nowej powierzchni. Jeszcze więcej, bo ponad 2,5 mln mkw. jest obecnie w budowie. W sektorze proporcjonalnie do metrów kwadratowych przybywa świetnie płatnych miejsc pracy. Z analizy CBRE i Grafton Recruitment wynika, że zarobki kierowników magazynów sięgają nawet 14 tys. zł brutto. Takie kwoty zarabiają pracujący w województwie łódzkim. Kolejne pod względem wysokości pensji są Mazowsze, Śląsk i Małopolska, w których zarobić można maksymalnie 13 tys. zł. W innej sytuacji niż logistyka znalazły się handel i produkcja, które zmagały się z wprowadzanymi obostrzeniami i rosnącymi zachorowaniami na COVID-19. To wpłynęło na mniejsze deklaracje wzrostu zatrudnienia.

Zarządzanie personelem a wyzwania
Pomimo zróżnicowanych deklaracji dotyczących wzrostu poziomu zatrudnienia, firmy logistyczne, handlowe i produkcyjne są zgodne co do wyzwań jakie stawia przed nimi pandemia. Najczęściej (89%) przedsiębiorcy wskazywali zarządzanie zmieniającym się poziomem zapotrzebowania i popytu klientów jako wyzwanie. Natomiast na drugim miejscu 78 proc. firm wskazuje zarządzanie pracą i personelem.
- Do wyzwań związanych z rekrutacją, onboardingiem czy utrzymaniem pracowników dochodzi jeszcze aspekt związany z pracą rozproszonych zespołów. Większość firm wprowadziła tryb hybrydowy i część pracowników pracowała zdalnie. To jednak już niedługo powinno zacząć się zmieniać. Firmy coraz odważniej mówią o pełnym powrocie do biur. Natomiast w przypadku sektora produkcyjnego, handlowego czy w dużej mierze logistycznego praca zdalna nie była w ogóle możliwa – mówi Agata Czarnecka, dyrektor w dziale badań i analiz w CBRE.

Podium wyzwań przed jakimi stoją przedsiębiorcy z sektorów logistycznego, handlowego i produkcyjnego domyka zarządzanie zakłóceniami w łańcuchach dostaw, na co wskazało 46% respondentów.

(źr. CBRE)

kobiety w logistyce
Kobieca strona DHL Supply Chain
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Jak nauczyć kierowcę zawodowego jeździć taniej?
Nowe rozporządzenie UE - jednolitość kontroli i harmonizacja przestrzegania wytycz ...
Jakie obowiązki w czasie upałów ma pracodawca?
Karnet ATA ułatwia czasowy wywóz towarów
Urlopy 2021 – nowe uprawnienia pracodawcy a pracownika
Od 1 lipca zmiana samochodu osobowego na ciężarowy będzie wymagała zapłaty podat ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Po co właściwie ta właściwość?
Proponowane zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców zwiększą koszty o 35 proc.
Płatności po terminie zmorą dla 8 na 10 firm – czy może być jeszcze gorzej?
Przewoźnicy drogowi z rekordowym zadłużeniem
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Stabilny wzrost rynku magazynowego w segmencie Small Business Unit
Grupa Raben zdecydowała się na kredyt powiązany ze zrównoważonym rozwojem
ID Logistics przedłuża umowę z Auchan Retail Polska
CEVA Logistics z tytułem Lidera w Magicznym Kwadrancie Gartnera 2021
Hegelmann Poland buduje centrum operacyjne dla kierowców
Hillebrand przejmuje kolejną firmę z rynku logistyki dla branży beverage
PEKAES uruchomił kolejne połączenie drobnicowe do Grecji
UPS pomoże firmom e-commerce we wdrażaniu zmian w unijnych przepisach o VAT
Continental testuje prototypy opon do elektrycznych ciężarówek
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC